Hej hej!

Er ude og leder efter vores første hus og har i dag set på en etplansvilla med kælder. Huset opvarmes med fjernvarme. Eftersom jeg har læst, at huse som er konverteret til fjernvarme kan være sårbare for skimmel på loftet pga. kold skorsten og koldere loft, så slæbte vi en stige ind. Oboy, hvor meget skimmel! Det var det værste jeg har set. Se vedhæftede billeder.

Nu til "problemet". Det er kun os, der har set huset endnu, da vi fik at vide, at det skulle sælges af et par fælles venner, før de nåede at kontakte ejendomsmægler. Så jeg føler, at der kan være mulighed for en god handel både for os og sælger. HVIS man nu får kontrol over loftet.

Huset er bygget tidlig 60'erne, kuttersmuld i bjælkelaget, et par små ventiler på gavlene, ingen ventilation overhovedet ved tagskægget. Ved ikke om der er dampspærre... Jeg forstår jo, at taget skal rives op og laves om, og det kan vel være okay. Men jeg vil jo ikke have, at det samme sker med det nye tag. Skimmelen voksede i første omgang ved tagskægget og måske 1,5 meter op, næsten rundt hele huset. Rygningen så forholdsvis frisk ud.

Hvordan får man sådan et loft til at fungere? Har læst forskellige skoler. Nogle foreslår at begrænse ventilationen (http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf), nogen siger, at man skal åbne op ved tagskægget, så det bliver ordentligt ventileret.

Hvad har I af erfaringer og råd?

En loft med skimmelsvamp på brædderne langs taget og kutterspån isolering i bunden, viser potentielt ventilationsproblem i tagetagen. Billede af et loft med skimmelsvampvækst langs bjælkerne og tagfladen, med træspåner på loftsgulvet. Billede af loft i en enplansvilla med synligt skimmelvækst langs taget, muligvis på grund af utilstrækkelig ventilation ved tagfoden.

Spontant får jeg en følelse af (men kan tage fejl) at problemet ikke i første omgang handler om ventilationen. (selvom ventilationen er en del af problemet)

Kan det ikke være sådan at taget er slidt op dvs pap og hvis det nu er plade, tegl eller lignende har lækket så meget at det har forårsaget disse skader?

Har du tjekket ydersiden?

Sandsynligvis er der ingen dampspærre, så du bør skovle bort høvlspånerne, sætte damptæt plast i spærfagene og derefter fylde isoleringen igen (måske sprøjte ekofibre som løsuld eller lignende). Og hvis du laver taget helt om, så kig gerne på udvendig isolering, så får du temperaturen op på undertaget, så det ikke kondenserer så meget på det.

Sådan ville jeg i hvert fald have resoneret. Med sådan et tag burde der være lidt prutning...

Intet man ikke kan fikse med en god skruetrækker Samuel. ;)

Hej igen og tak for jeres svar! Selvfølgelig, det kunne være sådan, at skaden er kommet udefra.

Der er dog en række ting, der taler for det modsatte:

1. Taget (betonsten + pap) er ifølge den forrige inspektion ombygget i 1980 og bør være tæt, såå gammelt er det ikke.
2. Skaden er ikke lokal, men langs med mere eller mindre hele huset.
3. Det var værst tættest på loftslugen.
4. Hvis I kigger nøje på et af billederne, ser I vækst på undersiden af en spær, men ikke på siderne.

Det er min højst amatøragtige analyse skal det tilføjes...

Fjerne savsmuld, sætte dampbarriere og ny isolering i virker klogt. Hvad siger I om ventilationen så? Åbne tagfoden og sætte flere gavlventiler ind eller forsøge at begrænse ventilationen?

Mvh

Tagpappen er jo alligevel 34 år, måske ikke lækker, men en udskiftning bør være med i planlægningen.

Absolut, så er det jo. Med tanke på hvordan det ser ud, så må der jo gøres noget. Og at så ikke gøre det ordentligt med ny råspont, papp og tagsten havde vel næsten været tjenestefejl. Men jeg vil ikke klatre op på loftet om to år og finde det ligesådan igen :)

Ser ud som om det har brændt.

Mærkeligt at det "bare" er den nedre del af taget.

Føltes det råddent?

Jeg turde ikke røre ved det, jeg tror jeg ville være faldet død om på stedet... Spøg til side, jeg havde en fugtighedsmåler med mig, og den målte 24% i råsponten, og der hvor jeg målte, så den alligevel nogenlunde sund ud.

• Synes
ekblom
  • Laddar…
Man kan skifte tag og så vælge en anden konstruktion - med isolering.

Loftsrum er ikke så sjove. Der findes jo andre løsninger.

Opdatering: I dag blev huset vurderet af en mægler. Han mente, at "det ikke var så slemt" og at "det ikke er vokset så meget siden sidste besigtigelse". Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde over denne syge branche...

• Synes
JonasVbg og 1 anden
  • Laddar…
Usch hvad det ser ud!

Jeg er enig (som sædvanligt :) ) med Locke, at det sandsynligvis gælder om at skifte fra råsponten og opefter.

Og så havde jeg gjort loftet uisoleret, med diffusionsåben tagdug og celleplastisolering under de nye tegl.
Så bliver det mindre kritisk at forhindre fugt fra boligen i at nå op til loftet.

Reklamepause: http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering

Hvem siger, at et 34 år gammelt tag skal være tæt? :confused:

• Synes
Hubbe2
  • Laddar…
Tagpap plejer at holde længere, hvis det er korrekt udført. Desuden skal betonsten ikke lade vand trænge igennem.

Vedr. det der med celleplast på taget:
Jeg er lidt usikker på det der. Har selv renoveret taget og bygget klimavis med Thermisol men tør ikke helt give tommelfingeren op endnu.

Udover det rent byggfysiske så skal man tage hensyn til en enorm brandlast, og jeg er faktisk ikke sikker på, at Thermisoltaket klarer kravene til at modstå flybrand.

I tæt bebyggede (villa-)områder og på flerfamiliehuse burde Thermisol-løsningen gå bort.

...men der er jo andre måder at gøre det på. Paralleltag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.