At købe et hus, hvor 18% af soklen er udskiftet i 2004?

• Total voters
    17
  • Poll closed .
Hej!

Vi har vundet bud på et hus og skrevet kontrakt med såkaldt besigtigelsesklausul. Anticimex udførte besigtigelsen og fandt muglugt i soveværelset under listen. Yderligere undersøgelse var nødvendig, hvilket vi også har betalt...

Da savede han op i væggen og kom til isoleringen, fugtindhold 18%. Firmaet som i 2004 udskiftede isoleringen har lagt en gipsskive i stedet for noget som hed "asfalt...noget", når besigtigelsesmanden mærkede med fingeren på denne gips som altså vender mod murstenen så kunne han tydeligt mærke at gipsen var fugtig på ydersiden mod murstenen altså....Fugtmåleren viste 22-23% når han tjekkede fra indersiden...

Muglugten kom dog ikke derfra. Fra jorden kom der op en ret stor mængde fugtig luft fra sprækken der var mellem væggen og pladen som er støbt i rummet...

Vi har ikke fået besigtigelsesrapporten, men vi føler at vi bør trække os....

Hvilke alternativer har vi? Vi har aldrig ejet et hus...Vores viden er begrænset...

Nogen med lignende erfaring eller situation?

For at tilføje, jeg har selv i egenskab af kommende ejer...ringet og talt med BRC-platcon som udskiftede isoleringen. Den jeg talte med sagde højt og tydeligt at man ikke skal flytte ind i et sådant hus...og at murstenen skal udskiftes mente han. Hvad koster det at udskifte murstenspanelet på en gavlside?

Tak på forhånd!
T

Det kan sikkert lade sig gøre at fikse, til store omkostninger. Netop det der med at man skulle skifte teglfacade har jeg ikke hørt om.

Men problemet med et skimmelhjem er, at man aldrig kan vide, hvor meget der skal udbedres. Her har man tilsyneladende allerede gjort en hel del, som ikke virker. Ganske vist lyder det som om, det desuden er forkert udført.

Jeg ville trække mig tilbage.

• Synes
tiborric
  • Laddar…
Hvilke krav kan jeg stille? Jeg mener rimelige krav på handling.

En ting til, besiktiningsmannen (Anticimex) mente, at jeg burde hydrofobere facaden for at reducere fugten ind. Det kan indirekte pege på, at facaden er gammel og slipper alt for meget vand igennem.

Senest redigeret:
Jeg ville trække mig ud! Har været på mange byggepladser, hvor problemer med skimmel og fugt har været problemet, der skulle løses, i næsten alle tilfælde har problemet været større, end man troede fra starten. Det kan løses til store omkostninger, men har en tendens til at vende tilbage, og eftersom det allerede er sket efter blot et par år efter, at de har skiftet syll, ville jeg trække mig ud!

• Synes
hempularen og 1 anden
  • Laddar…
Spørgsmålet er, om vi kan finde et hus her på Vallås i Halmstad, som ikke vil have nogen form for "fugtskade" eller et hus, som er fejlfrit... Vi vil altid finde noget. Alle disse huse her er bygget i 70'erne... ingen nye huse er opført siden da... Og vi vil bo her... Havde vi ikke lavet en videre undersøgelse, ville vi "aldrig" have vidst, at syllen havde lidt for meget fugt i sig...

tiborric sagde:
Hvad kan jeg stille af krav? Jeg mener rimelige krav på handling.

En anden ting, inspektionsmanden (Anticimex) mente at jeg burde hydrofobere facaden for at mindske fugten. Det kan indirekte pege på at facaden er gammel og lader alt for meget vand trænge igennem.
Nu håber jeg at din inspektionsklausul er åben, dvs. at du kan trække dig tilbage uden at skulle motivere at fejlen er så og så alvorlig?

Men HVIS man vælger at fortsætte købet når fejl er opdaget ved inspektionen. Då er der en god vej og en dårlig.

Den dårlige er at man beder sælgeren om at fejlen skal være udbedret før overtagelsen.

Den gode metode er at man forhandler sig frem til et prisfradrag som dækker omkostningerne for selv at udbedre.

Allerbedst i et tilfælde som dette er at trække sig tilbage.

Fejlen ved den første metode, er at der er stor risiko for at sælgeren udbedrer på den enklest mulige måde, eller endda ikke udbedrer overhovedet. Så står man der på overtagelsesdagen, og man er bundet af kontrakten. I den situation kan man evt. sagsøge sælgeren for kontraktbrud, eftersom udbedringen ikke er OK (men man skal sandsynligvis fuldføre handlen på trods af sælgerens kontraktbrud). Og efter 3 - 5 års proces får man måske evt. erstatning som dækker procesomkostningerne.

Det er så utroligt meget nemmere bare at sige nej tak, i kraft af inspektionsklausulen.

• Synes
tiborric
  • Laddar…
Var du glad for at du fik besked om skimmelsvampsproblematikken på forhånd!
Hvis du overvejer at gå videre med købet, anbefaler jeg stærkt, at du grundigt sætter dig ind i, hvilke omkostninger og indgreb i huset der er nødvendige for at fjerne skimmel og fugt samt hvilke helbredsmæssige konsekvenser det kan have for jer, hvis I ikke bliver af med problemet.

• Synes
tiborric
  • Laddar…
Køb IKKE!
//Erfaren besigtigelsesmand med et 100-tal overdragelsesbesigtigelser som reference.
Der findes flere huse.

• Synes
carra og 1 anden
  • Laddar…
Men halløj! 18% fugt er jo meget tørt eller?

• Synes
TeHa
  • Laddar…
mlkjhr sagde:
Men hallå! 18% fugt er jo meget tørt eller?
Over 15% fult i syllen begynder mug at vokse og ca. 18 % svarer til 75 % rf luftfugtighed. 18 % er ikke lidt og det bar jo desuden 22-23 i gipset.

Der findes sikkert flere huse at vælge på med bedre udgangspunkt end muglugt og fugtproblemer, kan aldrig forestille mig at alle har det samme problem!

seniorkonsult sagde:
Køb IKKE!
//Erfaren besigtigelsesmand med et 100-tal overdragelsesbesigtigelser som reference.
Der findes flere huse.
Undskyld skrev forkert, 1000-talet skal det være!

Alle 70'er huse har ikke fugtskader og skimmelsvamp. Derimod har mange byggesjusk, som kan medføre lugt, beklædte kældre med tætte overflader, facader uden luftspalte osv. Disse fejl er oftest ret enkle (selvom de kan blive dyre) at overskue og danne sig et billede af, hvordan man løser eller beregner omkostningen på.
Synes at det hus I kigger på viser skader, som ikke er til at overskue. Jeg ville vente til et 70'er hus med de "gamle sædvanlige" fejl dukker op.

Du skrev at BCR-Platcon skiftede syldene og lagde en gipsskive i 2004. Virksomheden hævder, at de er eksperter i netop syldskift og ifølge deres hjemmeside giver de 20 års garanti. Er dette ikke så en garantisag mod denne virksomhed?

At lægge en gipsskiva under syllen er en helt meningsløs handling. Som personen ovenfor skriver, bør BCR rimeligvis have en garantiforpligtelse overfor de nuværende ejere, men denne forpligtelse forsvinder, hvis I skulle købe huset.

I har jo tre eller muligvis fire muligheder:

Enten forsøger I at få de nuværende ejere til at presse på, for at BCR skal rette op på deres tarvelige udførelse. Dette bliver sikkert svært at få igennem, og det vil trække ud tidsmæssigt.

I bliver enige om, at det skal udbedres af de nuværende ejere inden købet. Problemet med dette er, at I ikke har nogen kontrol over, hvordan arbejdet udføres, og risikoen for sjusk er stor.

I beder om et prisnedslag, der dækker jeres omkostninger. Problemet med dette er, at det er meget vanskeligt at vurdere denne omkostning, da der kan være problemer mange andre steder.

I trækker jer. Det enkleste og i dette tilfælde, efter min mening, bedste alternativ. Skal man købe sit første hus og har begrænset viden, bør man gøre det nemmere for sig selv end at købe det første bedste. Det er meget muligt, at der er flere huse, der har samme forudsætninger for fugtproblemer som dette, men mange 70'er-huse har udskiftede syllar og fungerer stadig i dag.

Hvis entreprenøren har lagt en gipsskive under syllen, kan det virkelig være sådan? Hvis det er en almindelig gipsskive, er det helt i strid med alle kendte fysiske principper. I dette tilfælde må inspektøren have bemærket og afvist løsningen. Gipsskiven absorberer fugt og holder på den, og hvis det er en almindelig gipsskive, vil den mugne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.