Hej, jeg skriver igen på grund af en idé, jeg har fået til et projekt, jeg arbejder på.

Det handler om en tagterrasse, der skal kunne holde til hvilken som helst snemængde. Afløbningen sker ved hjælp af en taghældning på 3,6 grader og et spredt trægulv ovenpå, uden hældning. På den måde kan vandet løbe af, samtidig med at man har en udendørs terrasse med vidunderlig udsigt.

For at taget skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være at have betonstolper i husets fire hjørner, som taget hviler på. Jeg er selv novice, men er dette noget, der kunne fungere? Resten af huset (to etager plus tagterrasse) kunne så bygges med relativt svagt træ, bortset fra spærene.

Ja, det ville nok fungere, men det bliver sandsynligvis billigere at skrotte betonpillerne og bygge væggene med almindelige 195 eller 220 reglar. Du vil alligevel have nogenlunde tykke vægge for isoleringens skyld. At bygge flade tage er heller ikke noget særligt, der burde findes almindelige dimensioneringstabeller for den tagkonstruktion, du har valgt, og den snezone huset befinder sig i. Hvis man overdimensionerer taget lidt ud fra dimensioneringstabellerne, burde risikoen for, at der kommer for meget sne, være praktisk talt ikke-eksisterende.

Aron D sagde:
Hejsa, jeg skriver igen pga en idé, jeg har fået til et projekt, jeg arbejder på.

Det handler om en tagaltan, der skal kunne holde til enhver mængde sne. Afløbet håndteres ved hjælp af en taghældning på 3,6 grader og et sparsomt lagt trægulv ovenpå, uden hældning. På den måde kan vandet løbe af, samtidig med at man har en udendørs plads med vidunderlig udsigt.

For at taget skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være at have betonpiller i husets fire hjørner, som taget ligger på. Jeg er selv novice, men er dette noget, der ville kunne fungere? Resten af huset (to etager plus tagaltan) kunne så bygges med relativt spinkelt træværk, bortset fra tagstolene.
Spørgsmålet bliver tricky. Du angiver intet areal og ingen dimensioner på betonpillerne. Selvfølgelig ville det fungere. Det er bare at se på broer eller lignende konstruktioner. Så en afsnit af Grand Design her til aften, hvor de byggede et hus med en udbygning på ca. 100 kvm, hvis jeg husker rigtigt, med et helt fladt tag med en have på, som blev båret op i hjørnerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.