Jeg skal bygge en espalier og ved ikke rigtig, om dette holder. Alle ribber er af samme størrelse, dvs. 28x45 mm.
Jeg ved ikke, om 28x45 mm på den vertikale ribbe holder for alle horisontalribber, dvs. når ribberne krymper, vil den vertikale ribbe blive slidt fra stolpen eller gå i stykker? Skal man bruge grovere tømmer?
Ifølge skitsen siger mere end tusind ord, men pilene viser, hvor jeg skal køre skruer ind mod stolpen på hele den vertikale ribbe. Men måske er det overdrevet?
Det tror jeg ikke er nogen fare. Desuden krymper træ jo betydeligt mindre på længden end på bredden.
Forboring af skruehullerne i ribberne er nok godt, da skruen kommer ret tæt på enden, evt. forskyde hullet lidt indad.
Men så tæt med skruer i den vertikale del tror jeg ikke er nødvendigt.
Hvis du har lyst, må du gerne lægge resultatet ud, jeg tænkte selv at bygge noget lignende til sommer (eller næste sommer).
Ja absolut. Skal køre i gang engang i maj/juni hvis alt går efter planerne. Skal skifte fug til hårdfug når varmen er kommet. Ret meget arbejde med små unger, der også skal passes.
Tænkte benytte lejligheden til at spørge, stolperne. Hvad skal man bruge til at fastgøre dem? Gennemgående bolte eller franske skruer?
Alle stolper er 70x70 og alle hjørner har 100x100. Nogle siger gennemgående, og så sidder det med sikkerhed og lidt til. Nogle siger to franske skruer på en side, så længe stolpen passer perfekt i stolpeskoen og ikke er himmelhøj og er plank...
Mine stolpesko er med bundplade, som man så fastgør med ekspansionsbolt.
Tænkte på at spørge, stolperne. Hvad skal man bruge for at fastgøre dem? Gennemgående bolte eller franske skruer?
Alle stolper er 70x70 og alle hjørner er 100x100. Nogle siger gennemgående, og så sidder det sikkert og lidt til. Nogle siger to franske skruer på en side, så længe stolpen passer perfekt i stolpeskoen og ikke er himmelhøj og er planke....
Mine stolpesko er med bundplade, som man så fastgør med ekspanderbolt.
Jeg lukker tråden for i år, tømmeret som skulle komme for 2 uger siden er ikke kommet, og min ferie begynder at nå sin slutning. Jeg annullerede ordren og fik pengene tilbage, jeg fixer espalieren næste år. Måske bliver det endnu bedre =).
Jeg har for vane at afslutte tråde jeg har startet, specielt på projekter. Det er alt for almindeligt at tl forsvinder sporløst og efterlader en tråd helt uløst.
Jeg åbner denne tråd igen. Har fået lidt tid samt motivation til at fikse espalieret.
Nu er dette måske ikke så vigtigt for andre læsere, men for den, der skal bygge det samme eller tilsvarende, f.eks. "nybyggarn", kan det være interessant.
Jeg tegnede denne i Sketchup og fik tegningen godkendt af pladschefen "Frugan".
Nu er den ikke 100%, men for at få et 3D indtryk er det bedre end ingenting. Træet og målene stemmer dog.
Vi tænkte længe på, hvordan ribberne på kortsiden skal placeres, enten indenfor eller udenfor. Vi bor i rækkehus og har en nabo, som vi ikke rigtig kommer overens med, hvorfor skal han have den fine side af espalieret på hans side, og så skal jeg alligevel være på hans grund for at justere og rette til. Så vi satser på at have ribberne på indersiden. Men jeg kan spontant synes, at det ser mærkeligt ud, eftersom ribberne på langsiden mod "gangbanen" sidder udenfor. Det skaber vel spørgsmålstegn hos forbipasserende. Men det er måske bare en illusion... Is it me or what... Hvad synes I?
Har begyndt at sætte stolper op. I hvert fald. J*vla trick at få det lige og få stolperne ind i stolpefoden. Tror aldrig, jeg har brugt en rasp så meget på så kort tid. Det var også nødvendigt at shimse... Biltemas stolpefødder var ikke helt og holdent lige, men billige i forhold til Bauhaus.
Jo... Jeg er vel snart færdig... *gulp*. Har arbejdet med den siden november. Har bare ikke haft tid. Tag det som det kommer.
Jeg skal fikse resten nu i løbet af foråret. Men svar på dit spørgsmål. Jeg bor i Järfälla, så 50 procent luft og 50 procent materiale. Hvis de ikke har ændret det. Selv hvis de har gjort det, er byggetilladelse for spalje/plank det vilde vesten her. Har tjekket, og mange i Viksjö har ikke byggetilladelse. Der findes en side, man kan søge på byggetilladelser, og jeg gjorde og tjekkede på adrrsrrsol, burde have byggetilladelse... Gæt hvad jeg fandt? Ingen... Langt svar på et kort spørgsmål...
Ser godt ud, tror endda, at jeg kan have gået forbi der. Jeg gjorde præcis det samme, man kan jo kigge byggelov på hitta.se, og der var det meget blandet, hvem der havde og ikke.
Man takker, nu må man virkelig få det fikset. Btw. har de ændret reglerne igen? De har ændret en omgang før til lidt mere uklart, men det var inden for rammen af "lige så meget luft som materialet...". Ish...
Nu læste jeg på kommunen, at det bare skulle være spredt og luftigt, så det er vel et spørgsmål om fortolkning. De har opdateret siden i marts. Er ret sikker på, at jeg læste 70% luft tidligere.
Plejer at gå tur med ungarna ned mod enge, så vi måske hilser nogle gange.
Så dem har ændret det igen. Før disse "70%" (2019), da var det 50/50 (2018)... og før det... så skrev de noget andet. Dog intet minde man har tilbage da det var 2017. Hvert år ser det ud til at Järfälla fuske med den regel.
Ah... tolkningsspørgsmål ja. Mal den ikke i stærke farver så kommer du nok inden =). BTW... ribberne er krympet 3 mm på 1 år... så mellemrum blev 31 mm (28+3). Det blev liiiidt større... Man ser det hvis man kigger længe nok, så frem med skruetrækker igen.