Jeg er i gang med at rive førstesalen ud i mit gamle bjælkehus. Tanken er at åbne op til kippen.

To af rummene i midten har dog en bjælke direkte gennem rummene til midten af væggen, der adskiller rummene og går i linje med kip, som vist i n1 i figuren nedenfor. På denne bjælke går en regel (nr 2 i billede) fra fod til kip, som giver støtte til regel (nr 3), der går i samme linje som kip og ydervæg. Der sidder også en lille stykke nr 4 i billedet ned til bjælken for at give bedre støtte til regel 2.

Rummet spænder 4,6 m og har altså denne bjælke i midten af rummet. Regel nr 2 er ca. 125x55, ligesom regel nr 3. Dog er denne to sammenbankede regler af 125x55. Taghældningen er måske 15-20 g.

Jeg vil naturligvis fjerne bjælke nr 1, og spørgsmålet er, hvad der er tilstrækkeligt som erstatning. Det føles jo lidt svagt, som det er nu, mindst sagt, så det burde ikke være så svært... men jeg ser to alternativer.

1. Regler op cc 60 med A spær (hvilket jeg alligevel vil gøre fra fod til kip, hvor foden får hvile på en regel, der er skruet i bjælkerne samt ligge på bjælkerne.. Jeg ville gerne nøjes med 145'er her, men kan jo gå på kraftigere, hvis det er nødvendigt...

2. (gør 1 alligevel med 145'er, men det måske er for svagt...) indsætte en limtræsbjælke ved siden af bjælke nr 3, der kan spænde over hele rummet. Dimensionen for denne er yderst uklar.... A spærrene, jeg bygger fra lofterne, kan jo også være til støtte.

(Jeg isolerer i øvrigt med celluloseplader uden luftrum, diffusionsåben tal)

Det jeg søger er at dimensionere tilstrækkeligt overdimensioneret for at være sikker... Dette tag har stået fast siden 1940 (da man lavede en tagløftning på denne del, huset er i øvrigt fra 1826...), så konstruktionen holder, som den er, så det eneste jeg vil erstatte, er det, som 1 og 4 bidrager med. Jeg vil ikke hyre en ingeniør for at beregne noget, men sund fornuft og passende overdrift vil råde.

• Diagram over tagkonstruktion med bjælker og støtter. Bjælke nr. 1 bærer tagets midtersektion, og reglar nr. 2 og 3 understøtter tagets hældning.
  • Gammelt tagkonstruktion med nummererede bjælker: 1 (bærende bjælke), 2 (støttebjælke), 3 og 4 (strukturelle forbindelser) i et træhus under renovering.
mmmm, din indstilling til dette er måske ikke den rette, at det har holdt siden 1900-tallets begyndelse, så holder det hvis jeg fjerner den bjælke som holder det hele sammen... njaa.

Det er svært at vide præcis hvordan de har bygget dette, men en ting som er 100% klart, er at underbjælken holder ydervæggen på plads.

Vi fortsætter med skitser i paint, fordi de er så overtydelige og ikke kan misforstås. :)
Diagram over huskonstruktion med pile, der viser kraftfordeling fra tag til ydervægge og underramme.
Kraften kommer ned i tagspæret og fordeles over til ydervæg og underrammen.
en kraft som tages op skråt kan deles op i komponenter, det betyder at du bør have løst fastgørelsen af ydervæggen og planlægge for at underrammen holder ydervæggene sammen, så tag + vægge ikke gør en Bambi på glatis, dvs. lægger sig ned.
muligvis har du en skorsten som holder lidt, men hvis du skal tage lasten fra taget uden at trykke væggen ud, bør du få ind en bjælke i nederkanten og derefter fastgøre den til den underramme som du ikke fjerner. Så har lasten et sted at tage hen.

Held og lykke!

Det er ikke rigtig muligt at forstå, hvordan hele tagkonstruktionen ser ud og fungerer i forhold til billedet og dine beskrivelser. Vedhæft gerne flere billeder og skitser.

Jeg har svært ved at få overblik over problemet. Ud fra fotoet kan man dog drage visse konklusioner. Eftersom loftbrædderne ligger i tagfaldets retning fungerer bjælke nr. 3 som en ås. Hvordan er det på den anden side? Som @pjapen påpeger, fungerer bjælke nr. 1 som en hanebjælke, dvs. holder langsiderne sammen. Men det er mærkeligt, at den synes at være skarvet på midten.

Generelt kan man sige, at en løsning med mønningebjælke og åse fungerer bedst, hvis du vil åbne op til kip. Uden at kende husets mål, kan man ikke sige noget om passende dimensioner. Bjælke nr. 1 kunne muligvis erstattes med et trækstag i stål. Med en mønningebjælke kunne den måske udelades, hvis langsiderne er tilstrækkeligt stive øverst. Dette bør dog helst vurderes på stedet.

• Synes
elpaco
  • Laddar…
Utroligt taknemmelig for alle svar! Jeg skal tage nogle flere billeder i dag, når jeg har ryddet lidt mere op, da det var svært at få et godt billede i går. Har skitseret en tegning, som giver en bedre fornemmelse af husets opbygning. Taget er blevet hævet på midten en gang i 40'erne og omfatter hele mellemdelen af huset. Mellemvæggene til soveværelserne bør jo også holde huset sammen. Jeg er ikke ude på at fjerne denne bjælke uden at erstatte den med noget.

Det handler altså om at fjerne EN af disse bjælker gennem huset. Hvis jeg sætter nye tagspær ifølge min anden fine skitse... hvor 1 er en vilkårlig løbende 45x145 eller lignende, som er skruet i tømmeret, og 2 er en løbende 45x45, som er limet og skruet op i hver tagstol, så burde det vel styrke ydervæggene. Hvis disse desuden sættes cc60 gennem rummet, er mit håb, at det skal kunne erstatte den nuværende bjælke.

Jeg kunne i øvrigt overveje at beholde bjælken i gangen og kun fjerne den på toilettet, hvis nu.

Det er værd at nævne, at det yderste tag, som for det første består af forskallingsbrædder fra tagfod til kip, har 45x45 regler fra tagfod til kip (for retning af tag og for at kunne lægge diffusionsåben dug). Som bærelekt har jeg 45x70 og sidst men ikke mindst tegl, ikke beton.

• Planløsning af hus med rummene sovrum, toa, hall og sovrum med kattvindar. Anført er bjælker, trappe/hall og mursock, samt mål i meter.
  • Skitse af husets tagkonstruktion med tre bærende bjælker, nummereret 1 til 3. Viser bjælker, vægge og målinger.
Senest redigeret:
Her er et billede til, som måske er lidt tydeligere.
Derefter er det jo tættere med smådtockar, hvor loftet indvendigt var sømmet fast.

• Loft med synlige bjælker og kabler, opløftet tag med brædder, delvist færdig væg med vindue og hylde, tydeligt exponerede trækonstruktioner.
  • Loftet på en bygning med synlige bjælker og en pære i en fatning, tættere monteret småstokke hvor indendørstaket tidligere var fastgjort.
Jeg tolker det som, at det er ved husets midterparti, du ønsker at åbne op til kip. Tagkonstruktionen kræver jo en form for åser for at holde oppe tagbrædderne på midten. De spær-lignende konstruktioner har i dag funktionen at holde oppe åserne. Hvis du erstatter åserne med limtræsbjælker, der kan spænde over hele midterpartiet, kan du fjerne disse konstruktioner. Jeg har ikke helt klart for mig, hvordan det ser ud ved kippen. Sandsynligvis behøver du en limtræsbjælke der også.

Jeg skal åbne op alt og har allerede gjort det i den ene ende af huset. Der fandtes der intet efter jeg havde revet, som havde med bærende at gøre. Nu er jeg på midterdelen af huset, hvor det er 20 graders taghældning.

Det eneste jeg vil gøre er at fjerne en af bjælkerne, som spænder fra langsiden til langsiden af huset. At denne skulle bidrage med bærende til vægge og tag svarende til diverse limtræsbjælker har jeg svært ved at forstå. Her er et andet billede.

• Loftet i et gammelt hus med træbjælker, nogle af dem bærende, og delvist afsløret konstruktion under et skråt tag med 20 graders hældning.
Denne halve tagstols funktion er at støtte åse og mønbjælke. Se de røde pile. Fjerner du tagstolen, vil taget falde ind. Hvis du erstatter åse og mønbjælke med limtræ af den rette dimension, der kan klare en længere spændvidde, kan du fjerne en tagstol uden at det gør noget.
Halv tagstol i loft, understøtter åse og kipbjælke. Røde pile peger mod strukturer kritiske for tagets stabilitet.

Jeg skal altså ikke fjerne nogen spær, men kun bjælken, der går fra ydervæggen horisontalt ind til midten af huset, gerne på begge sider af midtvæggen. Jeg skal desuden opbygge med nye "spær" cc60 til isoleringsfagene. Disse vil gå op til kippen, og jeg kan også lade dem få støtte ned til midtvæggen.

Som jeg tolker billederne er tagstolen sammenbygget med den horisontale bjælke. Der er jo en støtteben i midten.

Hvis blot tagbjælken, som består af 2 sammenspidsede 55x125, kan gøres tilstrækkeligt stiv, bør det være muligt at fjerne underliggeren.

Hvis denne ene "tagstol," der bærer åsernes samling, desuden suppleres med flere tagstole/bjælker, der støtter åsen, fordeles belastningen, så hver del kun behøver at tage en x-del af belastningen, som den nuværende konstruktion tager. (X = antal tagstole/bjælker.)

Om ydervæggene er tilstrækkeligt stive til at klare sig uden underliggerens binding afhænger jo af. Der skal man nok vide mere om hele vægsektionens konstruktion. De bjælker ser ud til at være originalt tømmerstolpe, så de kan være vitale for ydervæggens stabilitet. Hvis det er et reelt problem, bør det også kunne løses med alternativ konstruktion til dagens.

Hvis blot f.eks. Justus får klarhed over husets midtsektion i sin helhed med mål og dimensioner samt ydervæggens tilstand, kan han sikkert foreslå gode løsninger.

Midtvæggen består af stående planker. Ydervæggene i denne del af huset har stående tømmer med en højde på 1,2 m, som står på den gamle liggende tømmerstamme. Ovenpå disse ligger en liggende tømmerstok og derefter taget.

Min tanke er at sætte nye opregulerede A-tagspær cc60, som vil blive skruet i den øverste tømmerstok og ligge under de langsgående sammenpiggede 125x55 regler og op under rygningen. Jeg kan også tilføje en støtteben ned til midtvæggen. Disse burde vel give et større bidrag til at holde væggene sammen, end hvad en liggende tømmerstok gør? Jeg tænkte også at dimensionere med at skrue lime 2x145 mål i hver A-spær for at gardere lidt :)

(udenfor toilettens væg er et udestue opført med limtræsbjælker 3.6x7.2m. Den lange limtræsbjælke, der sidder mod huset, er skruet i øverste originaltømmerstok, som sidder ca. 1,5 m fra tagfoden, måske er irrelevant i sammenhængen...)

Skitsen på tænkte spær, se fig. Da jeg skal regulere op 45 på indervæggene, tænkte jeg at sætte en langsgående regel, som mine tagspær kan hvile på (samt at de ligger på ydervæggens tømmerstok). På denne regel skrue-limer jeg også en 45x45, som jeg derefter trækker en skrue nedefra og direkte op i min tagspærsregel. Dette burde vel holde ydervæggen på plads ??

• Skitse af tagstolskonstruktion med mål: 320 cm længde, 200 cm bredde og vinkel på 19-20 grader. Blyanttegning på papir med prikket linje.
Senest redigeret:
Hvor i Västra Götaland ligger huset?

Nogle km fra Lindome

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.