Jeg er i gang med at skitsere en indervæg, der skal bære et soveloft. Jeg har læst mig frem til, at stående reglar i dimension 45x95 cc 45 med indfældet 45x120 afveksling øverst vil give tilstrækkelig stabilitet. Problemet nu er, at jeg gerne vil have stående træpanel på disse vægge, og med sømleget bliver vægtykkelsen betydelig, 181 mm (2×28 lekt + 2x15 panel + 95 regel). Udover at det føles som at gå ind i en bankboks, bliver man nødt til at rode med tykke dørkarme og kraftig udforing.

Jeg overvejede derfor at gå ned til 45x70, men reducere cc til 30 og desuden sætte k-plywood i stedet for sømleget for både at styrke og yderligere reducere tykkelsen. Det, der så bliver et problem, er afvekslingen. Det er ikke muligt at indfælde en 45x120 mm i en 70 mm regel.

Ville det fungere at lægge et rem øverst og så tilsvarende lag af kortlægger parallelt med remmen, lad os sige ca. 200 mm nedenfor? Den øverste del af væggen ville så fungere som en kassebalk og måske kunne erstatte afvekslingen?

Er der nogen, der har stødt på en lignende situation?

Du kan jo i stedet for sømmelisten indsætte horisontale kortlingar. Altså, i stedet for at sætte sømmelisten udenpå reglarne sætter du kortlingar imellem reglarne på samme niveauer som du havde sat sømmelisten. Så sparer du 2x28mm og får en væg som er 13 cm tyk i stedet for 18.

• Synes
Marcus Hennix
  • Laddar…
Hvorfor ikke bare kortla mellem de stående reglar og ignorere spiklækt?

• Synes
Marcus Hennix
  • Laddar…
T ToRy sagde:
Du kan ju istället för spikläkten sätta in horisontella kortlingar. Alltså, istället för att sätta spikläkten utanpå reglarna sätter du kortlingar mellan reglarna på samma nivåer som du hade satt spikläkten. Då sparar du 2x28mm och får en vägg som är 13 cm tjock istället för 18.
T ToRy sagde:
Du kan ju istället för spikläkten sätta in horisontella kortlingar. Alltså, istället för att sätta spikläkten utanpå reglarna sätter du kortlingar mellan reglarna på samma nivåer som du hade satt spikläkten. Då sparar du 2x28mm och får en vägg som är 13 cm tjock istället för 18.
Jag har funderat i de banorna men tänkte att det dels skulle bli mycket jobb och att det även skulle bli svårt att få till jämt underlag för panelen? Har aldrig spikat upp panel tidigare så har ingen riktig känsla för exakt hur plant det behöver vara. Men det skulle lösa problemet helt klart.

Jeg tror, at hvis du bare er omhyggelig, når du sætter kortlingene, så burde du kunne få en "ujævnhedsniveau" på maksimalt en millimeter, sandsynligvis mindre. Har selv gjort på denne måde, når tykkelsen på væggen har været vigtig.
Ja, mere arbejde, men du gør det kun én gang. Ellers vil væggen være for tyk hver gang du ser den... ;)

• Synes
Marcus Hennix
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
Hvorfor ikke bare kortla mellem de stående regler og ignorere spiklækt?
T ToRy sagde:
Jeg tror, at hvis du bare er omhyggelig, når du sætter kortlingerne, burde du kunne opnå en "ujævnhedsniveau" på maksimalt en millimeter, sandsynligvis mindre. Har selv gjort dette, når tykkelsen af væggen har været vigtig. Ja, mere arbejde, men du gør det kun én gang. Ellers vil væggen være for tyk hver gang du ser den... ;)
Ok det lyder jo lovende. Ville det hjælpe at tvinge fast lad os sige et fag med kortlinger med plader fra hver side og derefter skrue, eller er det måle og rette, der gælder?

Jeg har følt med fingrene og drejet skruen, når det har føltes rigtigt, men at fastgøre et anslag på den ene side og derefter trykke kortlingen lidt passende mod anslaget burde jo fungere. En 70+ cm lang regel, som tvinges fast mod reglerne, når du skruer kortlingen fast, burde jo løse den opgave godt, og det er let at flytte til næste sted.

• Synes
Marcus Hennix
  • Laddar…
T ToRy sagde:
Jeg har følt med fingrene og trukket i skruen, når det føltes rigtigt, men at sætte et anslag på den ene side og derefter trykke kortlingen lidt mod anslaget burde jo fungere. En 70+ cm lang regel, som tvinges fast mod reglarne, når du skruer fast kortlingen, burde jo løse den opgave godt, og det er let at flytte til næste sted.
Det lød jo endnu bedre, tak for din input.

• Synes
ToRy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.