Spørgsmålet er, om man kan erstatte 245 x 45 C24 cc 1200 med 220 x 45 C24 cc 600 i tagåse? Hviler på 2 rygbjælker 315 x 115 limtræ, der står på søjler 115 x 115 limtræ.

Du må nok beskrive situationen lidt mere nøje for at det bliver forståeligt. Nockbalk er jo det samme som tagryg. Mener du tagbjælker i tagfaldets retning som hviler på nockbalken? I så fald er taghældning og snezone vigtige oplysninger.

J justusandersson sagde:
Du må nok beskrive situationen lidt mere detaljeret for at det kan forstås. Nockbalk er jo det samme som tagås. Mener du tagbjælker i tagfaldets retning, der hviler på nockbalken? I så fald er taghældning og snezone vigtige oplysninger.
J justusandersson sagde:
Du må nok beskrive situationen lidt mere detaljeret for at det kan forstås. Nockbalk er jo det samme som tagås. Mener du tagbjælker i tagfaldets retning, der hviler på nockbalken? I så fald er taghældning og snezone vigtige oplysninger.
J justusandersson sagde:
Har brugt dimensionsprogrammet, som kalder det tagås, så jeg brugte samme term. Men ja, jeg mener tagbjælker.
Taghældning 27 grader og snezone 2.5.

Kan uploade dimensioneringen.

Ellers måske kan man skruesammenlime 2 stykker 220 x 45 for at få tilstrækkelig bæreevne som en 245 x 45? Men det ville være bedre med 220 x 45 enkelt på cc 60 for isoleringen.

• Bygningsdimensioneringsdata og 3D-model af tagkonstruktion med dimensioner, talspørgsmål 27 grader og snøzone 2,5.
Tværgående tagåse står der, hvilket er lidt tydeligere. Det er dog alligevel en forkert betegnelse. En åse er altid længdegående. Bemærkelsesværdigt at Svenskt Trä er så dårlige til svensk! Uden at have gennemgået beregningerne kan jeg sige, at det bør være muligt at erstatte 45x245 c/c 1200 med 45x220 c/c 600.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.