Hej,
Har lige købt et Hultsfredshus fra 1959. Forstår det er en ret almindelig model. 87kvm areal, lige stor kælder. Ikke indrettet loft.
Jeg vil gerne lave lidt om og kan ikke helt finde ud af, hvilke vægge der er bærende. Alle indervægge ser ud til at være bygget på samme måde, 3"-fiberplank med træfiberplader på begge sider, CC 300.

På de vedhæftede billeder kan I se både kælder og "stueplan" samt hvordan væggene ser ud. Jeg er ret sikker på, at væggen med grøn pil er bærende. Men er også væggene med henholdsvis rød og blå pil bærende? Hvad tror I? Hvordan finder jeg lettest ud af det?

Tak på forhånd!
// Magnus

• Plantegning af Hultsfredshus fra 1959 med markeringer af vægge. Grøn, rød og blå pil viser forskellige vægge. Spørgsmål om bærende struktur.
  • Plantegning af kælder fra Hultsfredshus, 1959. Rummene inkluderer garage, brændselrum, og vaskerum. Pilene indikerer mulige bærende vægge.
  • Brunt fiberplank ses tæt på, med en lineal på tværs, der viser 10 cm, i et Hultsfredshus fra 1959 under renovering.
BirgitS
Hvordan ser tagspær ud på loftet?
Har du en sektionsritning også?

BirgitS BirgitS sagde:
Hvordan ser spærkonstruktionen ud på loftet?
Har du en sektionsplan også?
Dette er den eneste sektionsplan jeg har. Har ikke været oppe på loftet mere end ved inspektionen, så kan ikke sige så meget mere lige nu da jeg ikke er i huset i øjeblikket.

• Sektionsritning af et hus med målangivelser, der viser loft og kælder i profil.
BirgitS
Risiko for at vægge, der er tegnet på sektionstegningen, er bærende, altså ydervægge og indervægge, der er omtrent under tagryggen, dvs. vægge med grøn og rød pil.

Hvis man skal være helt sikker, må man nok ansætte en bygningskonstruktør, der ser på stedet. En sådan kan også dimensionere bjælker og søjler til en byggetilladelse, hvis du beslutter dig for at fjerne en bærende væg.

• Synes
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Pil mere rød og grøn er sandsynligvis bærende, de ligger direkte på tværs af spær. men ikke blå, skal de væk, så bliver det nok en bjælke som aflastning ved taget.

• Synes
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Den ved blå pil er ikke bærende.
Vægge ved grøn og rød er derimod bærende, med største sikkerhed. Det samme gælder væggen mellem køkken og stue/entré.

• Synes
Denimhead og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.