Jeg overvejer at fjerne en væg mellem køkken og spisestue, så jeg kan forlænge hele køkkenet.
Jeg havde en tømrer oppe, som kiggede på loftet, og han mente, at tagspærene er selvbærende i den sektion.
Tak for svaret @justusandersson. Jeg har et opfølgende spørgsmål. Jeg overvejer at bygge karnapperne sammen på førstesalen, men jeg funderer lidt på, om man skal dimensionere bjælkerne om i dette tilfælde?
Jeg har lidt svært ved at vurdere det alene ved hjælp af denne tegning. Det er vel især karnappernes gulv, der er spørgsmålstegnet. Kan du ikke tage et foto udendørs lige mod karnapperne?
Det almindelige er, at karnapper bæres op af bjælker, der er fastgjort i gulvbjælkelaget og som stikker ud udenfor facadeplanet. Så tror jeg også, det er her. Det er ikke realistisk at indsætte ekstra sådanne bjælker mellem de to karnapper, uden man skal kunne udnytte de eksisterende. Om det er muligt kræver en beregning, som igen kræver bedre og mere detaljerede tegninger, helst i plan.
Jeg overvejer at bygge sammen karnapperne på overetagen, men jeg er lidt i tvivl om, man skal dimensionere om bjælkerne i så fald?
Tak på forhånd!
usikker på hvordan du har tænkt at bygge karnapperne sammen, men er det ikke rimeligt at den korte væg mellem karnapperne er bærende og besværlig at fjerne/flytte ud?
Usikker om jeg forstår præcis, hvordan du mener. Jeg vedlagde bjælkelagstegningen (K3) i et indlæg ovenfor. Der kan man se, at man har sat nye "bjælkelagsregler" på tværs med det almindelige bjælkelag for at bære op karnappen.
Derefter på K6-tegningen ovenfor ser det ud som om, de har lagt 2st 5*200 bjælker yderst i karnappen for at bære det op?
Ved ikke om der er noget andet, du kan se, eller om du har tips til, hvordan jeg kan gå videre?
usikker på hvordan du har tænkt at bygge karnapperne sammen, men er det ikke rimeligt at den korte væg mellem karnapperne er bærende og besværlig at fjerne/flytte ud?
Ja, det er vel lidt det, jeg forsøger at finde ud af, samtidig så er det jo ikke så langt, som den skal flyttes ud og aflaste i så fald tænker jeg. Det er så utrolig svært at få fat i en konstruktør, der vil tage sig af sådanne opgaver, så derfor forsøger jeg at finde ud af grundene først.
Bjælkelagsplanen (K3) viser, hvordan gulvbjælkerne, der bærer karnapperne, ligger vinkelret på de øvrige gulvbjælker og fungerer som en konsolkonstruktion. Det absolut bedste ville være, hvis du kan supplere med sådanne bjælker i mellemrum mellem karnapperne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.