Hej!

Tænkte rive væg mellem køkken og stue i nyindkøbt lgh.
Haft problemer med at få fat i arkitekt /ingeniør som kan give input, selv mod betaling...

Andelslejlighed bygget ca. 1958, på 4 af 8 etager, 57 kvm, torumslejlighed.

Væggen er 10 cm tyk, næsten 2 m lang. Borer let gennem hele væggen med skruemaskine, porøs som et sandslot, lyder hul, når man banker. Antar at det må være letbeton hele vejen igennem(?) I teknisk beskrivelse tror jeg det står, at bærende indervægge er 20 cm tykke, så jeg føler, at det burde være sikkert.... men det er jo ikke kun mig, der rammes, hvis jeg kludrer det.

Har været i kontakt med brf-bestyrelse som ikke har noget at bidrage med desværre. Helt op til mig at undersøge om væg er bærende eller ej og sørge for at hultagning/rivning sker på sikker måde.

MEGET taknemmelig for hjælp med at bedømme om væggen er bærende eller ej, eller få tips om hvor jeg kan henvende mig for at få en vurdering uden at blive ruineret.

Nedenfor er tegning og teknisk beskrivelse som jeg har fået af bygningskontoret på Täby kommune.

Tegning (jeg har ringet omkring lgh samt væggen som jeg tænkte rive):
Arkitekttegning af lejlighed med væg markeret til nedrivning mellem køkken og stue. Væggens placering er indringet med rød cirkel.

Teknisk beskrivelse:
Dokumenter fra Täby Kommune vedrørende byggetilladelse, med tekniske beskrivelser og ansøgningsskemaer for ejendom fra 1958. Inkluderer indrammet område på plantegning.

Mvh!

Senest redigeret:
Tag kontakt med en bygningsingeniør, som kan lave beregninger på væggens bærende kapacitet. Jeg ville tro, at den er bærende! Ellers er der mange meter mellem væggene, som ikke har nogen støtte.

Og jeg ville gætte det modsatte :)

Jeg tror, at væggene mellem køkken og stue og mellem soveværelse og stue ikke er bærende. Dvs det, der i beskrivelsen kaldes "Indervægge, øvrige, 7 cm plader", som altså ikke tælles med til "Indervægge, bærende, 20 cm btg II K 200". Mål vægtykkelsen så ved du det!

Men jeg er enig med thomas33, hvorfor ikke rådføre sig med en sagkyndig, der kan bekræfte dette på stedet?

PS Velkommen til Byg Hus-forummet NordBo!

Det er jo fantastisk. Det ser ud til, at ingen kan lade være med at rive en væg ned og bygge hele køkkenet om i sin nye lejlighed. Den nye folkesport :)

(Ja, jeg har også bygget om og renoveret køkkenet to gange, men ikke før efter 8 år)

Senest redigeret:
  • Synes
fahlis
  • Laddar…
For at kunne afgøre om væggen er bærende ud fra tegninger, behøves også de konstruktionstegninger, der omtales i teksten.
De burde findes hos kommunen.

Så lyder det ikke som om den skulle være bærende, fordi det er spinkelt med 10 cm bærende væg af letbeton i en 8-etagers bygning.

Tak for alle de hurtige svar indtil videre (og velkomsten).

At åbne op mellem køkken og dagligstue er jeg næppe alene om.

Skal forsøge at lave flere tegninger efter arbejdet.

Fået over 80 tegninger fra bygningskontoret. Har konverteret og sorteret dem, der ikke er konstruktionsplaner, fra. Er der nogen, der forstår disse? (se originalindlægget for detaljer om min lejlighed og hvilken væg jeg vil rive).

Tekniske Oplysninger:
Sort-hvid teknisk byggetegning fra Täby Byggnadsnämnd med detaljer om huskonstruktion, materialer og autorisationer, dateret 1957.

Tegning K-9: hus E, teknisk tegning, etagedæk kælder
Teknisk arkitekttegning af bygning med detaljer om bjælkelag og forskellige sektioner, markeret med mål og noter til hus E og hus C.

Tegning K-2: hus C men refereres i tegning K-9 for detaljer etagedæk, kælder
Bygningstegning viser detaljer af et gulvplan og bjælkelag i hus E, kodeskilt K-9, med tekniske specifikationer for kælder og første etage.

Tegning K-10: hus E, etagedæk etage 1)
Sort-hvid teknisk tegning af en bygning med detaljer om etageadskillelse, der viser plantegning af hus E, kælder og snit med mål.

Tegning K-3: hus C, refereres i tegning K-10 for detaljer etagedæk, etage 1
Teknisk konstruktionsplan af et hus viser bjælkelag i källare, med detaljer for hus E og C, inkl. trapper og specifikationer.

kommer flere tegninger i supplerende indlæg snart.

Her kommer flere konstruktionsplaner. Kan dog ikke finde tegningen 20-10 som refereres til på flere andre tegninger og teknisk beskrivelse. Håber at det kan tænkes at gå alligevel.

Så nogen der ud fra dette materiale kan vurdere om jeg risikerer at nedbryde hele bygningen, hvis jeg tager væggen ned mellem stuen og køkkenet? (se originalindlægget)

K-12: hus E, Bjælkelag over etage 2
Konstruktionsritning af hus E, etageplaner og tværsnit, viser bjælkelag over etage 2 samt vægge og armering fra etage 4-7.

K-13: hus E, Stamme og Vægforstærkning etage 4-7
Konstruktionsritning for hus E, bjælkelag over etage 2, med detaljerede mål og snit, inkluderer trapper, vægge og vægarmering.

K-14: hus E: konstruktionsplan.
Konstruktionsritning for hus C, kompletterer ritning K-14 (hus E), detaljer for bjælkelag, vægge og armering.

K-7: hus C, supplerer plan K-14 (hus E)
Konstruktionsritning, hus E, bjälklag över våning 2. Detaljerad plan med väggar, dörrar och dimensionsangivelser.

larsbj sagde:
For at kunne afgøre om væggen er bærende ud fra tegninger, behøves også de konstruktionstegninger, der er omtalt i teksten.
De burde findes hos kommunen.

Så lyder det ikke som om den skulle være bærende, da det er spinkelt med 10cm bærende væg af letbeton i et 8-etagers hus

Jeg har Langat op tegninger, som jeg har fået fra kommunen (se separate indlæg). Tror du, de er til nogen nytte?

Væggen i spørgsmålet er 7 cm Siporexplade med voliumvægt 0,6 kg/dm3.

Træk fra dokument viser 7 cm Siporex-plade med volymvægt 0,6 kg/dm³ til skillevægge.

Hvis den er bærende, så skal jeg spise min hat :)

Er der nogle naboer, under eller ovenover dig, som har fjernet denne væg?
Hvis det er tilfældet, bør du kunne fjerne din væg også.

Af denne tegning fremgår det, at de lodret bærende dele er:
trappetårn,
lejlighedsadskillende vægge,
ydervægge
og en søjle mellem stue og køkken.

Bygningsplan, der viser trappeopgang, lejlighedsadskillende vægge, ydervægge og en søjle mellem stue og køkken.

Ud fra de k-tegningerne er væggen ikke bærende.

KnockOnWood sagde:
Væggen i spørgsmålet er 7 cm Siporexplade med volumentvægt 0,6 kg/dm3.

[billede]

Hvis den er bærende, så skal jeg spise min hat :)
Ud fra din hat-kommentar at dømme, så behøves der heller ikke en borehammer for at fælde denne modstander(?)

...Bør række med sandspade eller meget groft sandpapir, alternativt karatespark af middelmådig karakter. :D

Slædehammer og åndedrætsværn.

Måske en tigersav ville være det rette værktøj.

Men du har vel læst mine, og thomas33's forbehold:
Rådfør dig med en kyndig, der kan bekræfte dette på stedet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.