1,409 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Er væggen bærende? Hvordan understøtter vi bedst muligt?
Vi overvejer at købe et rækkehus og vil gerne renovere det ved at åbne køkkenet op mod det, der i dag er et lille badeværelse. Da køkkenet skal fortsætte ud i det, der i dag er badeværelset, vil det nok se mærkeligt ud med en bjælke i "midten" af rummet. Tror I, væggen er bærende? Og, i så fald, hvordan understøtter vi bedst (mest æstetisk) på den bedste måde?
Tak!
Tak!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Nu er jeg langt fra byggkonstruktør, men det ser ud til, at tagstolperne over køkkenet hviler på den væg, og den er derfor bærende. Man fjerner en væg netop ved hjælp af en bjælke, der hviler på søjler. De fleste mennesker tænker netop ikke over, om der er en bjælke ved loftet, lige så lidt som de tænker over, hvor der findes brandalarmer.
Jeg har svært ved at se, hvordan så lille et rum, der ligger på den måde, kan udnyttes godt i køkkenet, men hovedsagen er jo, at du ved det. Selv ville jeg jo ikke miste den eneste toilet på den etage, og hvis toilettet skulle væk, ville jeg foretrække at bruge det som garderobe, fordi gangens opbevaring næsten er ikke-eksisterende.
Jeg har svært ved at se, hvordan så lille et rum, der ligger på den måde, kan udnyttes godt i køkkenet, men hovedsagen er jo, at du ved det. Selv ville jeg jo ikke miste den eneste toilet på den etage, og hvis toilettet skulle væk, ville jeg foretrække at bruge det som garderobe, fordi gangens opbevaring næsten er ikke-eksisterende.
Tak for svaret!BirgitS sagde:
Nu er jeg langt fra bygningskonstruktør, men det ser ud som om, at spær over køkkenet hviler på den væg, og den er derfor bærende. Man gør op for en væg ved hjælp af en bjælke, der hviler på søjler. De fleste mennesker tænker ikke over, om det er en bjælke ved loftet, ligeså lidt som de tænker på, hvor der er røgalarmer.
Jeg har svært ved at se, hvordan et så lille rum, der ligger som det gør, kan udnyttes godt i køkkenet, men hovedsagen er jo, at du ved det. Personligt ville jeg ikke ønske at miste den eneste toilet på den etage, og hvis toilettet skulle væk, ville jeg foretrække at bruge det som walk-in-closet, da gangens opbevaring næsten er ikke-eksisterende.
Huset er nu ombygget, så der er ikke længere loft direkte ovenover køkkenet, men der er derimod et soveværelse der. Der findes dog ingen konstruktionsplaner for dette (i hvert fald ikke i byggetilladelsesarkivet), da disse er håndtegnede og viser ikke andet end, at væggene i soveværelset følger væggene i køkkenet....
Både væggen mod badeværelset og væggen mellem badeværelset og "hallen" skal selvfølgelig væk, så det L-formede køkken forlænges og går langs væggen mod trappen i stedet for væggen mod badeværelset. Det der i tegningen er betegnet som "soveværelse" og ligger bag vaskerummet, åbnes op mod dagligstuen og vil blive brugt som spisestue. Dermed bliver der en mere åben planløsning og bedre flow mellem de sociale områder. Vaskerummet bliver nyt badeværelse i stueetagen, og vasketøjet lander i den indbyggede garage (gangen er udvidet af tidligere ejer, så det er muligt at nå garagen fra gangen, og garagen er nu boligareal, hvor en del af garagen er et "hobbyrum", hvilket bliver den nye "grove entre" med vaskerum og andet for nemt at tage sig af beskidte/våde hunde og børn).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Med så mange ændringer i en kompleks bygningskonstruktion bør du absolut hyre en bygningsingeniør, som dels kan vurdere, om det overhovedet er muligt at lave alle de ændringer, og dels i så fald kan beregne, hvad der kræves ud fra husets nuværende konstruktion.
Hvis jeg forstår den første tegning korrekt, så er væggen mellem stuen og soveværelset også bærende, da der står om en limtræsbjælke der, sandsynligvis hvis man valgte at fjerne soveværelset, da huset blev bygget. Den bjælke skulle være 30 cm høj.
Hvis jeg forstår den første tegning korrekt, så er væggen mellem stuen og soveværelset også bærende, da der står om en limtræsbjælke der, sandsynligvis hvis man valgte at fjerne soveværelset, da huset blev bygget. Den bjælke skulle være 30 cm høj.
BirgitS sagde:
Nu er jeg langt fra bygningskonstruktør, men det ser ud som om spærerne over køkkenet hviler på den væg, og derfor er den bærende. Man afstiver en væg netop gennem en bjælke, der hviler på søjler. De fleste mennesker tænker netop ikke over, om der er en bjælke ved loftet, lige så lidt som de tænker på, hvor der er røgalarmer.
Jeg har svært ved at se, hvordan et så lille rum, der ligger på den måde, kan udnyttes godt i køkkenet, men det vigtigste er jo, at du ved det. Personligt ville jeg ikke miste den eneste toilet på den etage, og hvis toilettet skulle væk, ville jeg foretrække at bruge det som garderobe, da opbevaringen i gangen næsten er ikke-eksisterende.
Her kan du se tegningerne for den udvidede gang (men døren til garagen går ikke gennem det, som vi skal bruge som spisestue, men døren går gennem gangen) og det udvidede soveværelse på øverste etage. Her kan du også se en tegning fra et prospekt, der viser, hvordan nogle naboer har gjort (men vi skal ikke have WC under trappen, vi beholder det opbevaringsrum som spisekammer). Da vi var der, så vi ingen synlig bjælke, og der er heller intet i byggetilladelsesarkivet for deres renovering... Husene er dog ikke helt ens, der findes hustyper A-E (samt spejlvendte varianter), så det kan variere lidt.BirgitS sagde:
Nu er jeg langt fra bygningskonstruktør, men det ser ud som om spærerne over køkkenet hviler på den væg, og derfor er den bærende. Man afstiver en væg netop gennem en bjælke, der hviler på søjler. De fleste mennesker tænker netop ikke over, om der er en bjælke ved loftet, lige så lidt som de tænker på, hvor der er røgalarmer.
Jeg har svært ved at se, hvordan et så lille rum, der ligger på den måde, kan udnyttes godt i køkkenet, men det vigtigste er jo, at du ved det. Personligt ville jeg ikke miste den eneste toilet på den etage, og hvis toilettet skulle væk, ville jeg foretrække at bruge det som garderobe, da opbevaringen i gangen næsten er ikke-eksisterende.
Husene kommer i forskellige varianter, hvor nogle har en bærende væg og andre en limtræsbjælke. Lige denne variant har en limtræsbjælke, og væggen er allerede delvist åbnet (der er nogle dm tilbage på hver side af åbningen, som vi skal fjerne).BirgitS sagde:
Med så mange ændringer i en kompleks bygning bør du jo absolut hyre en byggkonstruktør, som dels kan vurdere, om det overhovedet er muligt at gøre alle de ændringer, og dels i så fald kan beregne, hvad der kræves ud fra husets nuværende konstruktion.
Hvis jeg forstår den første tegning korrekt, så er også væggen mellem stue og soveværelse bærende, fordi der står om en limtræsbjælke der, formentlig hvis man valgte soveværelset fra, da huset blev bygget. Den bjælke skulle være 30 cm høj.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Er de dm søjler, der holder bjælken oppe, ikke det?I iahapp sagde:
Det står tydeligt på den første tegning, at ved alternativet med limtræsbjælke er der stolper i hver ende.
Hej,I iahapp sagde:Vi overvejer at købe et rækkehus og vil så gerne renovere det ved at åbne op køkkenet mod det, der i dag er et lille badeværelse. Da køkkenet vil fortsætte ud i det, der i dag er badeværelset, vil det nok se underligt ud med en bjælke i "midten" af rummet. Tror I, væggen er bærende? Og, i så fald, hvordan støtter vi op på den bedste (pæneste) måde?
Tak!
Det er umuligt at svare på uden mere info. billeder indvendigt og udvendigt havde været godt?
Har I tænkt jer at være uden toilet?
Med venlig hilsen Janne
Den ene stolpe er, som tegningen viser, inde i den tværgående væg og den anden er helt op ad væggen (stolperne er jo kun 95x95). Så en lille stykke på 10 cm lader vi selvfølgelig blive for at beklæde den ene stolpe.BirgitS sagde:
Klik her for at svare