Som beskrivningen siger, jeg er ved at tage en inderdør ned i ældre hus med lejlighed på overetagen.
Da vi bor i hele huset har vi ikke behov for inderdøren lige indenfor yderdøren. Fjerner vi karmen og reglerne får vi ny vægplads, som er guld værd for opbevaring (5 i familien).
Tømreren var her sidste vinter og konstaterede, at væggen over gæstetoilettet og gangen udenfor var bærende.
Det er ikke i denne væg jeg nu arbejder.
Som det ser ud, består døren af 2 regler, der er sømmet på væggene ved siden af, men de går ned under gulvet og op i loftet. På billederne er karmen væk, det er altså reglerne der er tilbage, som jeg undrer mig over.
Jeg tænkte at save dem af i linje med gulv og øvre karmregel og så dække og spartle siderne for at få en hel vægflade uden afbrydelse.
Spørgsmålet er så: Kan disse vertikale karmregler være bærende?
Uden at have set nogen tegning tør jeg alligevel sige, at væggen med stor sandsynlighed ikke er bærende (undtagen muligvis for en del af trappens vangstykkelse). Derimod har I et hus med plankestolpe og plankevægge. I døråbningens overdel ses undersiden af en vandret planke, der fungerer som afveksling for plankevæggen. Stolperne ved åbningens sider kan fjernes, men jeg har svært ved at se pointen med det. Det kan også dukke op nogle overraskelser, hvis man gør det.
Uden at have set nogen tegning tør jeg alligevel sige, at væggen med stor sandsynlighed ikke er bærende (undtagen muligvis for en del af trappens vangstycke). Derimod har I et hus med plankestolpe og plankevægge. I døråbningens overdel ses undersiden af en vandret planke, der fungerer som afveksling for plankevæggen. Reglerne ved åbningens sider kan fjernes, men jeg har svært ved at se pointen med det. Det kan også dukke op nogle overraskelser, hvis man gør det.
Tanken var at kappe reglen langs plankevæggen i overkanten og fjerne den. Så bygges hullet op, og vi får 2 glatte vægge til skoskabe og hylder i en trang hall.
Se nedenstående billeder og forestil dig en glat væg
Men hvis den horisontale regel ovenover åbningen ligger lagt på de stående reglar, så er de jo bærende.
Jeg ville tjekke, at den horisontale regel går forbi de stående, som du skal save af.
Men om den horisontella regel ovenpå åbningen ligger oplagt på de stående reglarne, så er de jo bærende.
Jeg ville tjekke, at den horisontella regel går forbi de stående, du skal save af.
Den horisontella regel sidder mellem de vertikale reglar, og ligger altså ikke engang på disse.