Jeg er ved at planlægge ombygning af indgang derhjemme. Dels vil jeg udvide åbningen lidt, og der sidder 2 søjler (se billedmarkering), som jeg dels vil fjerne for at kunne frigøre plads til en trappe i fuld bredde ned.
Det er måske svært at svare på, men jeg prøver at spørge her på forummet, om der er nogen, der kan afgøre bare fra billedet, om disse 2 søjler er bærende eller ej?
Jeg er i gang med at planlægge ombygningen af indgangen derhjemme. Jeg vil blandt andet udvide åbningen lidt, og der sidder 2 stolper (se billedmarkering), som jeg delvist vil fjerne for at kunne frigøre plads til en fuldbred trappe ned.
Det er måske svært at svare på, men jeg prøver at spørge her på forummet, om der er nogen, der kan afgøre blot fra billedet, om disse 2 stolper er bærende eller ej?
[billede]
Ja. Du kan ikke fjerne dem helt, flytte dem ud mod hjørnerne lidt kan du gøre.
Ja. Du kan ikke fjerne dem helt, flytte dem mod hjørnerne lidt kan du gøre.
Tak for hurtigt svar. Man kan måske skifte dem ovenpå? Intet jeg har tænkt at gøre selv uden tager en byggefirma som får gøre det for mig men godt at vide hvad man har for alternativer inden man kontakter nogle forskellige byggefirmaer.
Tak for hurtigt svar. Man kan måske udskifte dem deroppe? Ikke noget jeg har tænkt mig at gøre selv, men jeg vil hyre et byggefirma til at gøre det for mig, men det er godt at vide, hvilke muligheder man har, før man kontakter forskellige byggefirmaer.
Jo, det er muligt at lægge en kraftigere bjælke der. Naturligvis kan det også være, at den nuværende kan klare sig uden stolperne, men det er umuligt at afgøre ud fra billedet alene. Stolperne er der af en grund, ellers havde man nok brugt korte stolper, der går lige over rækværket.
Jo det går jo lægge der en kraftigere bjælke. Kan jo såklart va så med at den befintlige klarer sig uden stolperne med, men det er umuligt at vurdere på bare billedet. Stolperne er jo der af en grund, ellers havde man nok kørt korte stolper som går præcis ovenover rækværket.
Tak! Jeg kontakter byggeselskabet og beder dem kigge nærmere på det
Nej de er ikke bærende. Ud fra at drømme på billedet er terrassen dybere end 1200, derfor er der flere spær som er båret af yderste bærende bjælker. Og at gavlspæret skulle være af en anden konstruktion er meget usandsynligt.
Hjørnestolperne står jo på plinter i jorden, det gør de to i midten ikke. Det er min synspunkt i spørgsmålet.
Ja det var det jeg reagerede over også, havde det været plinter så havde jeg taget for givet at de var bærende.
Nu har jeg dog kontaktet en snedker som får komme og kigge på det så får vi se
Jeg tror heller ikke, at de bærer, men sammen med hegnet modvirker de vel forskydningskræfterne. Der er vel i og for sig flere måder at løse det på, men der er altså en risiko for, at forkanten begynder at hælde til siden, hvis man ikke håndterer de kræfter.
Vil gerne præcisere mit svar lidt. Nej de er jo ikke bærende på den måde, at hele taget vil kollapse, hvis du fjerner dem, men de udfylder sandsynligvis en funktion, ellers ville man nok have haft korte stolper, som jeg nævner tidligere. (men ikke sikkert) der findes jo fx som Nötegårdsgubben nævner forskydningskræfter, som de modvirker.
Synes det er godt, at du tager en snedker ind, som kan se på det, hvis du ikke selv kan vurdere de eventuelle konsekvenser af at fjerne stolperne.
Riv ned loftloftet på verandaen.
Så kan tømreren se konstruktionen af det hele.
Givet at taget på verandaen er godt fastgjort i huset, vil det ikke vippe i nogen retning.
Sørg altså for, at tagkonstruktionen er godt fastgjort i huset.
Forstærk den ydre tagspær indvendigt, så den holder.
Sørg for, at stolperne er godt fastgjort i tagspæret og gulvet ned mod pælene. Måske er du nødt til at sætte tykkere/stærkere stolper og forankre dem bedre mod pælene.
Fjern de midterste stolper.
Det kommer til at gå godt, held og lykke, og følg op efterhånden for os nysgerrige.
Denne tråd er nu 1 år gammel, og meget er sket siden sidst... Dog står stolperne stadig
Har skrabet af, slebet og grundet alle stolperne til nymaling... De to inderste er dog ikke rørt, da jeg stadig håber på at kunne fjerne dem! Forsøger at få fat i et byggefirma, der har tid bare...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.