Har en joddlerbalkon/alpe balkon som jeg nu vil skifte altanrækværket på til et glasrækværk for at øge lysindfald, forbedre udsigt og opfriske facadens udtryk.

Jeg vil sandsynligvis have brug for at montere en form for bjælke i niveau med altanens bjælkelag og tagstolen for at montere glasrækværket mod.

Jeg har fjernet det, der åbenbart ikke er en del af konstruktionen. Derimod er jeg i tvivl om den grove overligger (200x70), der er øverst på rækværket og desuden forbinder til stolper. Overliggeren er fastgjort mod indvendige panel med bjælkesko med indvendig fastgørelse. Sandsynligvis med fransk skrue gennem panel, lægte, masonit, tagstol.

Huset har ingen indvendige hanebånd og er konstrueret med led (prefab?) højben, der hviler på loftsbjælkelag gennem kilforband. Højbenene er forbundet til loftsbjælkelaget gennem båndstål. Kilen løber også ud over altanen, men noget båndstål findes ikke.
Min opfattelse er, at båndstålet modvirker træk mellem højbenene og dermed erstatter hanebåndet.

Bærbjælkerne i altanens gulv hviler delvis på opbæringer mellem stolpe og væg og delvis på opbæringer i muret væg. Opbæringen i muret væg hviler desuden på stolper i firkantet stål.

Der er også et skunkrum indvendigt, men det er tvivlsomt, om det er del af den bærende konstruktion (typ ramverkstol), givet at den er spærret med 45x45 cc 40, hvilket jeg synes virker lidt spinkelt for en bærende konstruktion.

Hvad tror I? Udfylder overliggeren en bærende funktion for taget?

For træk eller vertikal last eller både og?

Hvis rækværket skal afveksles. Hvordan gør jeg det bedst?

Jeg kunne godt forestille mig at sætte en limtræsbjælke yderst på altanen, der hviler på stolperne.

Kunne også sætte et hanebånd på ca 2,40 over altangulvet.

• Tagkonstruktion set indefra med træbjælker og en udsigt ud mod en klar blå himmel og en flagstang.
  • Gult hus med trekantet gavl, lys på veranda og altan med lodret trælignende rækværk. Omkringliggende hegn og buske dekoreret med lys.
  • Byggetegning viser snit af en balkon med detaljerede mål og noter, inkl. sektion af bjælkelag og konnektorer til overliggere og stolper.
  • En jodler-altan med træværk og rækværk set nedefra. En del af huset er synligt i billedet, med en murstensvæg til venstre.
Nej. Fortsæt bare!

S sturnus sagde:
Nej. Bare gå i gang!
Kunne du uddybe det? Hvad gør dig så sikker? Hvad holder taget sammen?

T
Den fastgørelse med et par små skruer i en ellers ret spinkel bræt fylder ingen funktion at holde sammen overrammen. Så skulle det have været både kraftigere træ og en helt anden fastgørelse.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
T Testarn sagde:
og en helt anden infästning
And not through panels

• Synes
Testarn
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Den fastgørelse med et par små skruer i en ellers ret spinkel planke opfylder ingen funktion for at holde sammen overrammen. Så skulle det have været både kraftigere træ og en helt anden fastgørelse.
"Par små skruer" ses ikke på billedet. Man kan jo rimeligvis antage, at der sidder 2-3 franske fra indersiden på bjælkeskoen og ind i højbenet.

"Spinkel planke" ville jeg nok ikke kalde en 200x70 bjælke. Hvad ville du kalde en rimelig dimension for at holde sammen overarmen?

Hvad holder sammen overarmen i denne konstruktion? Uden svar på det spørgsmål føles det ret usikkert at fjerne den, synes jeg.

Jaegermeister Jaegermeister sagde:
Hvad holder overarmen sammen i denne konstruktion?
Byggtegning viser en tværsnit af et tag og balkon med fokus på en 200x70 bjælke i en cirkel. Indikerer strukturdetaljer.

Både rygningen og altanbjælken

Hus med synlige konstruktionselement, inklusive gesims og bjælkelag, markeret med gule linjer.
"Spinkle bræt" ville jeg nok ikke kalde en 200x70 bjælke.
Jeg ville snarere kalde din 200x70 bjælke to små brædder.

The
S sturnus sagde:
[billede]

Både rygning og balkonskørt

[billede]

Jeg ville hellere kalde din 200x70 bjælke to små brædder.
Taget har ikke en topbjælke, der understøtter taget i rygningen. Det er hængslet i toppen (vedhæfter billede i næste indlæg). Balkonskørterne er tre separate bjælker, der er forbundet ned i de tungere bjælker med søm, så de er ikke forbundet for horisontal trækkraft.

S sturnus sagde:
[billede]

Både rygningen og altanens bjælke

[billede]

Jeg ville snarere kalde din 200x70 bjælke to små brædder.
Byggeplan over husets ende med loft, detalje af tagkonstruktion og isolering, tegning fra Byggnads AB Harry Karlsson. Loftområde i husets anden ende, med trækonstruktion og synlige ledninger under det skrå tag.
Billedet er taget i den anden ende af huset, hvor der er et lille loft.

Taget blev lavet i form af færdiglavede paneler.

T
"Par små skruvar" ses ikke på billedet. Man kan jo rimeligvis antage, at der sidder 2-3 franske fra indersiden på bjælkeskoen og ind i højbenet.

"Klen bräda" ville jeg nok ikke kalde en 200x70 bjælke. Hvad ville du kalde en rimelig dimension for at holde sammen overarmen?

Hvad holder sammen overarmen i denne konstruktion? Uden svar på det spørgsmål føles det ret usikkert at fjerne den, synes jeg.
Hmm.. jeg læste for dårligt... Jeg trækker i land på den. 200x70 er jo en ret kraftig dimension, og når man gransker billederne nærmere, så ser bjælkeskoen jo ud til at være mere end et lille vinkeljern, der sidder i panelet.

Når det kommer til, hvad der holder sammen overrammen, er det underrammen og sammenføjningen i toppen. Den bjælke, som du har, kan muligvis holde ud/op overrammen, så den ikke bøjer ned, især når man ser, hvordan den holdes op af et par stolper.

Givet det kan det nok være en god idé at kigge nærmere på fastgørelsen og verificere, at den faktisk er stærkere, end den ser ud ved første øjekast.

S sturnus sagde:
Taget blev lavet i form af færdiglavede paneler.
Tak for at tage del i dette! Undskyld, hvis jeg lyder arrogant (jeg er snarere uvidende), men hvordan hjælper dette mig med at besvare spørgsmålet om, hvordan taget holdes sammen over balkonen?

T Testarn sagde:
Givet det så kan det nog vara bra att kolla mer på infästningen och verifiera att den faktiskt är starkere end den ser ud ved første øjekast.
It's not! Now I opened the photos in full resolution and... WHY ARE THESE SHORT SIDE WALLS ON THE GROUND FLOOR??? They are the ones that support both the balcony and the roof! But since TS knows better...

Facade af hus med kortere vægge på stueetagen, der understøtter balkon og tag. Væggene er markeret med gule cirkler. Hvidt hegn og belysning foran.

lärjungen
Har en joddlarbalkong/alp balkong som jag nu vill byta balkongräcke på mot ett glasräcke för att öka ljusinsläpp, förbättra utsikt och fräscha upp intrycket av fasaden.

Jeg kommer med største sandsynlighed til at skulle montere en form for bjælke på linje med altanens bjælkelag og med tagstolen for at montere glasrækværket.

Jeg har demonteret det, der tydeligvis ikke er en del af konstruktionen. Dog er jeg tvivlende over den grove overligger (200x70), som er øverst på rækværket og desuden forbinder sig til stolper. Overliggeren er fastgjort mod indvendigt panel med bjælkesko med indvendig fastgørelse. Sandsynligvis med en fransk skrue gennem panel, lægte, masonit, tagstol.

Huset har ingen indvendige hanebjælker og er konstrueret med ledede (prefab?) højben, som hviler på loftsbjælkelag gennem kilet samlinger. Højbenene er forbundet til loftsbjælkelaget gennem båndstål. Kilen løber også ud over altanen, men noget båndstål findes ikke.
Min opfattelse er, at båndstålet modvirker træk mellem højbenene og erstatter dermed hanebjælken.

Bærende bjælker i altanens gulv hviler dels på ophæng mellem stol og væg og dels på ophæng i muret væg. Ophænget i muret væg hviler desuden på stolper i kvadratrørstål.

Der findes også en skunkventil indvendigt, men det er tvivlsomt om den er en del af den bærende konstruktion (typ rammeværksstol), da den er afstivet med 45x45 cc 40, hvilket jeg synes virker lidt spinkelt for en bærende konstruktion.

Hvad tror I? Fungerer overliggeren som en bærende funktion for taget?

For træk eller lodret belastning eller både og?

Hvis rækværket skal afveksles. Hvordan gør jeg det bedst?

Jeg kunne forestille mig at sætte en limtræsbjælke yderst på altanen, der hviler på stolperne.

Skulle også kunne sætte en hanebjælke ca. 2,40 over altangulvet.
Test at gøre som dit sidste forslag, dvs. en hanebjælke et stykke oppe. Når den først sidder, kan du begynde at save i nederste bjælke og mærke efter, om det strammer eller ej. Jeg har en ven, hvis altan ligner din men med et stykke loftsetage med tilhørende hanebjælke ovenpå altanen (se bild nedenfor). Hanebjælken er dog skjult af panelet.

• Rødt træhus med hvid balkon og vinduer, set om natten. Snedækket tag og planter i forgrunden. Lys skinner indenfor.
S sturnus sagde:
It's not! Now I opened the photos in full resolution and... WHY ARE THESE SHORT SIDE WALLS ON THE GROUND FLOOR??? They are the ones that support both the balcony and the roof! But since TS knows better...

[billede]
Du har helt ret. De er godt dimensionerede til at tage den nedadgående kraft, men den horisontale? Ikke så tydeligt for mig.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.