T
Hej!
Jeg har tænkt mig at fylde træbjælkelaget i gangen med EPS beton for derefter at lægge 17mm gulvvarme og så flydspartle dette.

Spørgsmålet er, eftersom man ikke vil bruge mere end nødvendigt (af rene økonomiske årsager), hvor tyndt et lag kan man have, men det skal stadig klare bæreevnen?
Dernæst er spørgsmålet om man kan bruge 12mm, 18mm eller 22mm spånplade som blindbund (er det nok med 12mm)?

L
Mere info behøves
Hvad findes under hallen, hvor lang er den, hvilken retning går bjælkelaget, en skitse af hvordan det ser ud
med dine tanker, så vil der blive svar på forummet.

tommib
Hvad er det, der skal være tyndt? Flydespartlen eller EPS'en?

Hvis det er et økonomisk spørgsmål, vil jeg helt droppe EPS og i stedet lægge sporede gulvspånplader. Hvis du har mere tid end penge, kan du selv fræse sporene i almindelig gulvspån. Dækning over slangerne afgøres af slangedimensionen og hvad du vil lægge på, samt din tolerance for et "stribet" gulv.

• Synes
Snabelhund
  • Laddar…
T
Tak for det hurtige svar!
Det er en større hal (altså ikke indgangshallen). Vedhæfter et billede af, hvordan jeg har tænkt. Håber det hjælper....?
Det er EPS, som jeg vil have så tynd som muligt, men selvfølgelig ikke så der er nogen risiko...

• Diagram over gulvkonstruktion med vandbaseret gulvvarme, viser EPS beton, isolering og blindbund. Angiver målinger for en større hall, 4,3m x 3,3m.
L
Du skal sige, hvad der er under det gulv, det har med bæreevnen at gøre

Edit kælder under, er der vægge under bjælkelaget

T
Kælder er det som er under, glemte at skrive det...

tommib
Hvad er meningen med EPSen? Hvorfor ikke bare skrueklæbet gulvspån, som du flyder på? Hvis du vil holde højden nede, kan du fælde gulvspånet mellem reglarne. Eftersom det ikke er et vådrum, er det jo ikke livsvigtigt, at det bliver helt stumt. Hvad skal du have som overflade på?

T
Jeg skal have klinker.
Det du siger om at lægge gulvspån mellem bjælkerne var den tanke, jeg havde først. Men jeg troede ikke, at det ville blive tilstrækkeligt stift/ at der er risiko for, at flydespartelmassen revner ved bjælkerne?

tommib
Armera, det må du alligevel gøre. Jeg ved faktisk ikke, om det bliver tilstrækkeligt stumt, men hvorfor skulle det blive bedre med EPS mellem reglarne?

Det bliver meget tungt. Med 5 cm EPS beton og 2 cm flydespartel bliver det en egenvægt omkring 1,2 kN/kvm. 45x220 regler er i det mindste laget.

T
Sant... burde jo ikke være nogen forskel xD

Kører nok på dette, kortlar cc 300mm mellem reglarne (ræcker 45x70?) og lægger på sporede spånplader. Derefter fræser jeg ud i reglarne (så gulvvarmeslangen kommer ned. lægger på gulvvarmeplade (om det er nødvendigt?), derefter armeringsnet og så selvnivellerende spartelmasse (hvor mange mm skal det være over pladen/slangen når det ikke er vådrum?)

I skal have stor tak for jeres hjælp!

Meget tungt?
Nu har jeg ikke tørvægten på eps i hovedet, men en sæk vejer 17 kg og rækker til 5 cm over en kvm, derefter tilsætter man vand, men der fordamper vel en del, spartel plejer at være 17/kvm/cm så tørvægten bliver omkring 50 kg/kvm for i alt 7 cm MEN så har du en sammenvirkende konstruktion.

Jeg tror konstruktionen på eps i bjælkelag er ca. 17 cm eps og min 20 mm spartel, du bør have min 20 mm spartel over rørhovedet eller samme dækning som dim på slangen i hvert fald.

Når man lægger spånplade mellem bjælkerne forsvinder spånpladens forstærkende egenskaber, så der er ingen leverandør, der vil anbefale at gøre det, medmindre du fx støber med selvbærende ROT-mørtel, men så er det måske 40 mm over slangen og sandsynligvis over gulvbjælkerne.
Men der er mange, der har gjort som du tænkt og fået det til at fungere.

• Synes
Plattsättaren84 og 1 anden
  • Laddar…
T
Nino, så det du mener er, at man skal have mindst 17cm eps og derefter 40mm flydespartel for at få en OK konstruktion? Det bliver jo i så fald en "formue" i flydespartel...

T
Jo mere jeg tænker over det, føles det som om det er nemmest at lægge sporede spånplader og derefter flydespartle. Men jeg ville gerne spare de 22 mm spånplade, for at få samme niveau som tilstødende rum....

Eftersom du hverken behøver nogen ekstra isolering eller bærende egenskaber, føles både beton og flydespartel overflødige.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.