Hej,
For et par år siden, da vi renoverede badeværelse og havde hullagere hjemme, benyttede vi os af lejligheden til at lave huller til afløb osv. til yderligere et fremtidigt badeværelse. Det er en betonbjælkelag, der er ca. 30 cm tykt. Nu er det desværre sådan, at badeværelsesplanerne ser helt anderledes ud, og jeg vil gerne reparere de huller, vi ikke får brug for, indtil den dag vi igangsætter projektet igen.

Hullerne er mellem 20-15 cm i diameter, og gulvet er som sagt ca. 30 cm tykt. Rummet nedenunder er et rum i kælderen. Tanken er muligvis at lægge et simpelt trægulv, indtil badeværelsesprojektet starter igen.

Jeg antager, at det allerbedste ville være at forsøge at fastgøre en form for armering i hullerne og støbe med en form for cement/mørtel. Men jeg begyndte at overveje, om man kunne forsøge at fylde hullerne med fugeskum, lægge et simpelt gulv på, og bare spartle i loftet i kælderrummet nedenunder. Lyder det som en helt idiotisk idé, eller tror nogen, at det kunne fungere?

Mvh
Martin

martinthern martinthern sagde:
Hej,
For et par år siden da vi renoverede badeværelse og havde hulmænd hjemme, benyttede vi lejligheden til at lave huller til afløb osv. til endnu et kommende badeværelse. Det er en betondæk der er ca. 30cm tyk. Nu er det desværre sådan, at badeværelsesplanerne ser helt anderledes ud, og jeg vil gerne reparere de huller vi ikke kommer til at bruge indtil den dag vi genoptager projektet.

Hullerne er mellem 20-15cm i diameter og gulvet er som sagt ca. 30cm tykt. Rummet nedenunder er et rum i kælderen. Tanken er eventuelt at lægge et simpelt trægulv indtil badeværelsesprojektet går i gang igen.

Jeg antager, at det allerbedste ville have været at forsøge at fastgøre en form for armering i hullerne og støbe med en form for cement/mørtel. Men jeg begyndte at spekulere på, om man kan forsøge at fylde hullerne med fugekskum, lægge et simpelt gulv, og bare spartle igen i loftet i kælderrummet nedenunder. Lyder det som en helt idiotisk idé eller tror nogen, at det kunne have fungeret?

Mvh
Martin
Ja det fungerer godt. Du kan jo også skære skummet ned lidt alt. ikke fylde helt op og derefter spartle med en fiberarmeret spartelmasse inden gulvlægning.

Semiproffset Thiger sagde:
Ja det funkar bra. Du kan jo også skære ned skummet lidt alt. ikke fylde helt op og derefter spartle med en fiberarmeret spartelmasse inden gulvlægning.
Ja men da skal jeg nok prøve det.
Og spartelmasse og sådan hæfter rimeligt på fugeskummet, så det ikke løsner eller noget, når jeg spartler igen hullerne i loftet i rummet under?

Går nok fint at spartle direkte på fugeskummet. Alternativt er vel at købe celleplast og save ud formen for at presse ind. Fugeskummet skal man nok forme efterfølgende, hvis man ikke er meget vant til at bruge det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.