Hej! Jeg overvejer at lave lidt om på førstesalen i vores gamle hus. Huset er sandsynligvis bygget engang i 20'erne og er tømmer i hele stueetagen og "spånplade" på førstesalen. Sandsynligvis er huset blevet forhøjet engang i 40-50'erne. Huset er ca. 6x12 meter.

Rummet jeg vil lave om er det til venstre på førstesalen. Planen er at fjerne væggen mellem rummet og alkoven, samt flytte væggen mellem rummet og opbevaringsrummet mod vinduet på gavlen og dermed skabe et større rum af opbevaringsrummet. Det store rum til højre er helt åbent og som jeg kan se det, er spærene på den side de samme som på den venstre.

Under de rum jeg vil ændre, er der en stor stue uden vægge, som bærer væggene på førstesalen.

Spontant føles det som om det i det mindste ikke burde påvirke bæreevnen at flytte væggen mod opbevaringsrummet, da den nye væg bør bære omtrent lige så meget? Angående væggen til alkoven føles det lidt mere tricky, men det ser jo ud til at fungere på den anden side af huset?

Førstesal:
Plantegning af husets overetage med rum, alkove, forråd og badeværelse markeret. Viser vægge, døre og trappeposition.

Stueetage:
Plantegning af et hus fra 1920'erne med detaljer om placering af værelser som stue, soveværelse, hall, badeværelse og køkken på overetagen.

Fra siden:
Tværsnit af hus fra 1920'erne med mål på 220 cm for over- og underetage og 260 cm for mellem etage.

Jo væggene mod alkoven og förrådet er sandsynligvis del af tagkonstruktionen. I så fald skal du lade en bygningsingeniør kigge på det der.

Edit: så ikke delen om at tagstolene ser lige ud på højre side. Men jeg fastholder, at du bør konsultere en bygningsingeniør. Det er fuldt muligt, at også højre side er blevet ombygget forkert engang, men aldrig udsat for max belastning. Eller at der findes forstærkninger, som du ikke ser.

Senest redigeret:
Tak for svar!

Jeg er i gang med at renovere det store rum nu, og der er ingen spor af tidligere vægge, hverken på undergulvet, tagpappen eller råsponten oven på tagpappen, så jeg tror, at den plantegning er original.

Kan tilføje, at væggene til förråd og alkov består af liggende reglar og liggende råspont, i alt er de godt 1 dm tykke. Væggen mellem rum og kpr virker bestemt ikke til at have nogen bærende funktion, da den for det meste består af tretex.

Genopvækker denne tråd da projektet er blevet aktuelt igen. Lavede et pilothul i væggen mellem opbevaring og rum i dag:

Hulmål i en væg med målebånd, isolering og forskellige lag af byggematerialer synlige.

Væggen består af 15mm tretex, 20mm råspont, 43mm regel, 20mm råspont.

Mit mål er at flytte væggen ca. 50 cm tættere på midten, så den slutter lige før vinduet på gavlvæggen. Gulvbjælkerne som væggen hviler på går langs med husets gavl.

Væggen mellem rum og alkove tænkte jeg lade blive.

Senest redigeret:
Kan tilføje, at tagstolene på den anden side er identiske, og da jeg renoverede det rum, fandt jeg intet, der tyder på, at der er blevet bygget om eller revet nogen væg ned.

Huset havde tidligere tegltag, men nu er det plade.

Ingen? Kan tilføje yderligere, at jeg havde tænkt mig at bygge den nye væg med 45mm reglar og osb limskruet på begge sider, derefter gips udenpå det.

Eftersom det andet rum med samme tagstolper har 6 meter uden støtte fra væg, så burde disse små fire meter klare sig udmærket, selvom jeg flytter den eksisterende væg godt en halv meter.

Væggen er historie. 4,8 kvm rum er nu 8,2!

Renoveret værelse med fjernet væg, åbner op for et større rum med trægulv og loft. Byggematerialer ses langs væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.