Jeg planlægger at bygge indbyggede garderober i en væg i vores nye lejlighed. Fik tegninger fra kommunen, men de siger, at en konstruktør skal afgøre, om væggen er bærende eller ej. Jeg mener dog, at det er ret tydeligt, at den ikke er bærende, men tænkte at bede om jeres input.
Jeg vil fjerne den indrammede væg:
På denne tegning tolker jeg, at de "sorte" vægge er bærende - er det korrekt? Den aktuelle væg er ikke markeret.
Den er ikke bærende, du har jo en søjle lige ved siden af.
Du har helt ret i at de "sorte" vægge og søjler er bærende, de er pladsstøbte.
Tak for hurtigt svar, så må vi se, om foreningens bestyrelse kræver, at jeg alligevel tager en konstruktør ind (hvis jeg overhovedet skal kontakte bestyrelsen).
Tak for hurtig svar, så mangler det bare at se om foreningens bestyrelse kræver, at jeg alligevel tager en konstruktør ind (hvis jeg overhovedet skal kontakte bestyrelsen).
Det er op til dig, men med så nye og tydelige K-tegninger ser jeg ikke pointen.
Tak for hurtigt svar, så er der kun tilbage at se, om foreningens bestyrelse kræver, at jeg alligevel hyrer en konstruktør (om jeg overhovedet skal kontakte bestyrelsen).
Hvis du spørger bestyrelsen, må du regne med, at de efterspørger f.eks. en udtalelse fra sagkyndig. Bestyrelsen består jo oftest ikke af nogle bygningsingeniører.
Med tanke på at du tænker rive foreningens ejendom, er det nok passende at kontakte styrelsen. Der kan jo være undtagelser i vedtægterne, men normalt er jo også ikke-bærende vægge foreningens ansvar.
Med tanke på at du tænker at rive foreningens ejendom, er det nok passende at kontakte bestyrelsen. Der kan jo være undtagelser i vedtægterne, men normalt er også ikke-bærende vægge foreningens ansvar.
Foreningers ansvar defineres ikke sådan, men man kan derimod overveje, hvilke foranstaltninger der kræver bestyrelsens godkendelse.
Ligesom i de fleste BRF'ers vedtægter har også denne BRF vedtægter, der siger, at man skal have bestyrelsens tilladelse for at gøre:
- Indgreb i bærende konstruktioner.
- Flytte ledninger for vand, afløb, el og gas.
- Anden væsentlig ændring
Så spørgsmålet er, om dette tæller som en væsentlig ændring. Og hvorfor skriver man i så fald ikke "indgreb i bærende og ikke-bærende konstruktioner"?
Og hvorfor skriver man i så fald ikke "indgreb i bærende og ikke-bærende konstruktioner"?
Fordi den tekst afspejler skrivningen i andelsboligloven. Ifølge loven kan vedtægterne angive, at bestyrelsens tilladelse ikke er nødvendig for disse ændringer, men omvendt giver loven ikke plads til at udvide listen over foranstaltninger, der kræver tilladelse, i vedtægterne.
Derfor at den tekst afspejler skrivningen i andelsboligloven. Ifølge loven kan vedtægterne angive, at bestyrelsens tilladelse ikke behøves for disse ændringer, men omvendt giver loven ikke plads til at i vedtægterne udvide listen over tiltag der kræver tilladelse.
Ok, men spørgsmålet står stadig, regnes nedrivning af ikke-bærende konstruktion som væsentlig ændring? Det er jo det, som afgør, om jeg behøver bestyrelsens tilladelse eller ej.
Ok, men frågan kvarstår, räknas rivning av icke bärande konstruktion som väsentlig förändring?
Helt klart er at selv en rivning af ikke bærende konstruktion kunne tælles som en væsentlig ændring, så bare det faktum at konstruktionen ikke er bærende indebærer ikke automatisk at det er frit frem. Men dit projekt kan næppe ses som en væsentlig ændring ifølge min mening.
Men det er en afvejning man må gøre - det handler ikke bare om hvad der gælder formelt, visse bestyrelser har meninger om ting de egentlig ikke har med at gøre og så kan der jo opstå uønskede konflikter selvom man så at sige har retten på sin side.
Et tip er at tjekke så der ikke går nogle kabler eller rør i væggen. Kender til et tilfælde hvor en ikke-bærende væg blev revet og det viste sig at hele husets kabel-tv-ledninger gik i væggen.
Tak for alle svar. Der går intet vand eller el, bortset fra til et af mine egne stikkontakter, som så skal flyttes. Jeg vil nok meddele bestyrelsen under alle omstændigheder, det føles bedst sådan.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.