Jeg er i gang med at renovere min kælder. På gulvet har jeg lagt isolering, armering og slange samt støbt ovenpå. På væggene har jeg sat platon for luftspalte. Bygget regelværk og isoleret. Nu er jeg i gang med at sætte spånplader på dette. Jeg har haft til hensigt at beklæde spånpladerne med gips. MEN, min svigerfar, som har arbejdet som byggetekniker, har sat spørgsmålstegn ved min metode og hævder bestemt, at det er tilstrækkeligt med spånplader. Jeg vil gerne have gips yderst, men har ingen god grund til dette.

Kan nogen hjælpe mig med at motivere, hvorfor jeg skal sætte gips på væggene ud over de spånplader, jeg sætter?

Taknemmelig for alle synspunkter og support!

Totte C sagde:
Jeg vil gerne have gips yderst, men har ingen god grund til dette.
Kom nu Totte, du har vel en eller anden grund. :)

Hvad skal du have for overflade, når du er færdig? Tapet, maling, puds, ingenting?

Har din svigerfar ikke reageret på, at du isolerer på indersiden? Det plejer man at forsøge at undgå.

• Synes
Pielstick og 1 anden
  • Laddar…
Vi tænkte have tapet. Eller male.... eller.... :)

Isoleringen har JEG selv bestemt, ;) .... Børnene skal kunne lege uden at fryse i kælderen og med platon på indersiden dannes tilstrækkelig luftspalte samt fugtisolering. Burde vel fungere? :D

Risikoen er jo, at varm luft kondenserer på indersiden af platonmattan.... Men det afhænger jo helt af, hvor meget isolering man har osv.

Vil du have åbent for alle alternative overflader, så er det selvfølgelig gips, der skal op. At male på spån bliver vel ikke noget videre.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
Ja, der er en risiko for det men jeg håber at det fungerer godt og at det luftes ordentligt rundt omkring.

Jeg vil bruge gips yderst...

Tak for ideerne!

/Tommy C

Milkshaken
Totte: Jeg rev de indre vægge ud, som var klædt med platon, træregler isolering og gips, netop fordi risikoen for fugt er overhængende.
Fugten får fat i alt organisk materiale såsom træ, spån og papiret på gips.
Hvad jeg gjorde, var at pudse med gipsmørtel på indersiden og skure det, så det blev et fint levende mønster, og så vil jeg isolere grunden udefra i stedet, den del, der stikker over jorden, vil jeg isolere med specielle isoleringsplader (Kan dog ikke huske navnet) så det bliver varmt efterhånden.
Jeg synes mao at du allerede har bygget dig en del væk.... men deri bliver der stadig diskuteret på alle niveauer.

Milkshaken sagde:
Totte: Jeg rev de indvendige vægge ud, som var beklædt med platon, træregler, isolering og gips, netop fordi risikoen for fugt er overhængende. Fugten får fat i alt organisk materiale såsom træ, spån og papiret på gips.
Jeg har samme opfattelse af kældre som du ;). Der skal ikke meget til før fugten finder det organiske, og det begynder at mugne i et eller andet hjørne nede ved gulvlisten. Sandwich-konstruktioner plejer at klare sig ret længe, inden man opdager at noget er galt .... som regel er det besigtigelsesmanden der opdager dette ved hussalget ;).
Så længe jeg kan bestemme, forbliver mine kældervægge kalkpudsede - pænt, risikofrit og slet ikke koldt hvis rummet er opvarmet :).
gaia

Milkshaken sagde:
T men därom tvistas det fortfarande i alla led.
Egentlig er der vel ingen tvivl om, at isolering på indersiden af kældervæggen betragtes som en risikokonstruktion. Platonmattan gør i denne henseende hverken til eller fra - den forhindrer kældervæggen i at blive våd af indeluften, men redder ikke sikkert organisk materiale på indersiden.

Fandt dette på isola's hjemmeside, noget at tænke på måske?

Platon Multi
Hvis man kun vil gøre et rum ad gangen og ikke har alt for store fugtproblemer, så er fugtbeskyttelse på indersiden en rationel og god løsning. Platon Multi har sammenslåningsflige, der gør, at monteringen bliver enkel og tæt. Typegodkendt både som enkelt produkt og som komplet system.

www.isola.se

gaia sagde:
Jeg har samme opfattelse om kældre som du ;). Det behøves ikke meget for at fugten finder det organiske, og det begynder at mugne i et hjørne langs fodlisten. Sandwich-konstruktioner plejer at klare sig ret længe, inden man opdager, at noget er galt .... oftest er det besigtigelsesmanden, der graver dette frem ved husets salg ;).
Så længe jeg får bestemme, bliver mine kældervægge kalkpudsede - pænt, risikofrit og slet ikke koldt, hvis rummet er opvarmet :).
gaia

holder med om dette også da jeg netop har fjernet min isolerede kælder!

Låner tråden

Jeg er i gang med kælderen lige nu og overvejer at isolere med cellplast på den del af væggen, der er over jordoverfladen. Under har jeg Pordrän som isolering på ydersiden.

Hvad synes I?

Milkshaken
Ja, vigert kan være noget med celleplast, men hvad skal du sætte udenpå. skal du pudse om fundamentet eller ?

Wigert sagde:
Låner tråden

Jeg arbejder med kælderen lige nu og overvejer at isolere med celleplast på den del af væggen, der er over jordoverfladen. Under har jeg Pordrän som isolering på ydersiden.

Hvad synes I?
Jeg var lidt uklar. Jeg mener at isolere kælderens inderside over jordniveau med celleplast. Væggene vil blive beklædt med pladeregel og gips.

Det Totte har gjort kan meget vel fungere, selvom det ikke er gjort som det bør gøres. Mit hus er bygget 1925, og for nogle år siden fjernede jeg et spånpladegulv, der havde ligget der i 25-30 år. Det eneste, der var fugtskadet på det gulv, var reglarne, der lå direkte mod betongulvet, og ikke engang de var i særlig dårlig stand. Spånpladerne var helt umærkede af fugtskader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.