Kort opsummering: Jeg skal lave en døråbning i en eksisterende betonvæg. Væggen er ikke bærende, ca. 10 cm tyk og af letbeton tror jeg. På den ene side (køkkensiden) er det beton yderst, men på stuesiden er det en tyndere spånplade yderst. Der er sandsynligvis en elektrisk ledning, men ingen vandledninger i væggen.
Jeg var og kiggede, da naboen slog hele væggen ud med en mukkert, så det er muligt.
Hvad er det nemmeste at gøre for at gennemføre dette? Jeg har spurgt rundt lidt og fået forskellige svar:
borre huller langs med den tænkte døråbning og derefter slå den ud med en mukkert.
leje en borehammer og hakke betonen i stykker.
?
Min tanke er at begynde med at borre en mindre dør, ca. 60 cm, og så slå ud med en mukkert. Derefter med lidt mere præcision borre/hakke lidt ekstra ud, så det samlede mål bliver 80 cm bredt. Dette tænkte jeg at gøre fra køkkensiden for at holde spånpladen i stuen så intakt som muligt, så jeg kan save den til pænt, når hullet er klart. Er dette en uhensigtsmæssig måde at gennemføre det på?
Stuesiden:
Køkkensiden:
Derefter, hvordan skal jeg få kanten pæn? Murburk? Sætte en smal gips-/spånplade op? Støbe? Jeg vil ikke have dørkarm, da indgangen til køkkenet mangler dørkarm, og jeg vil holde det ensartet.
Målbillede kant:
Jeg er ukyndig inden for området, men ser det her som en mulighed for at lære, så alle tips er velkomne.
Hvis det er lättbetong klæd ind med plast, lej en vinkelkap med diamantklinge og grovstøvsuger, så er det løst på nogle timer og rengøring i evighed, hvis man sjusker med ikkeckningen.
Jeg vil nok springe tigersaven over, dels fordi jeg ikke er sikker på, hvor jeg har el-ledningen, men også fordi jeg ikke er helt sikre på, at det er letbeton. Jeg tester at bore huller med jævne mellemrum og forsøge at slå stykkerne løs. Så må vi se, hvordan det går.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.