Efter nogle måneder i et nybyggeri kribler det i fingrene, og det er tid til at tage fat på et lille miniatyrprojekt. Jeg tænker at bygge en mindre pergola, som vil fungere som støtte for vinranker. Jeg ville sætte pris på lidt feedback om konstruktion og dimensionering!

Konstruktionen vil være ca. 3,5 x 0,8 meter i plan og 2,2 meter høj. Den længste spændvidde er 2,5 meter. Jeg vil bygge den i ubehandlet eg er tanken (primært fordi facade, trædæk og plank allerede er sådan), og stille det hele på seks stykker fundamenter, der graves ned.

Der er tre forskellige konstruktionsalternativer for øjeblikket.

3D-rendering af pergola design, med fem langsgående træbjælker og seks stolper, designet til at støtte vinranker.
Alt 1. 3 stk. "buer" sammenbindes med 5 stk. 3,5 meter lange lægter/reglar, foreslået dimension 21x43 eller noget lignende.
Renderet model af en mindre pergola lavet af ubehandlet eg, med tre lodrette støttepæle og en horisontal overligger.
Alt 2. Alle tre buer sammensættes med en central bjælke i samme dimension. 4 stk. wirer spændes op langsgående, som vinrankerne vil hænge/klatre i.

3D-model af en rektangulær pergola-konstruktion med åbent tag og lodrette stolper, designet til at støtte vinranker på en terrasse.
Alt 3. Bjælker sammenbinder i begge retninger. Tværgående wirer holder vinrankerne oppe.

Nu til nogle spørgsmål, som jeg håber at få lidt input på! Vil gerne holde alt så let som muligt. Jeg gætter på, at max vægt på vinrankerne, som vil holdes oppe, er 50 kg, men rankerne i sig selv har jo en hel del bæreevne, der hjælper med at føre belastninger til pillerne.

1. Dimensioner bjælker. Rækker det med 75x75, eller behøver jeg gå op til 95x95?

2. Fundament. Jeg regner med at grave fundamenter ned med stolpejern. Skal de være 700 dybe, eller fungerer 500 mm? Spiller det en rolle, hvordan de stilles, tager de mere vridmoment i den ene retning?

3. Er alle tre alternativer fornuftige? Det ville være rart at kunne hænge en hængekøje mellem pillerne...

4. Dimensionering overligger i alt 1. Hvor langt ned kan jeg gå i dimensioner? Jeg antager, at der er en ret stor risiko for, at de begynder at bøje sig ret kraftigt..?

5. Sammenføjning. Vil gerne ikke bruge bygningsbeslag eller have dem overlappende. Proppe med rundstav? Skal proppen i så fald være i eg, eller en blødere træsort? Behøver jeg også at save ud halvt i halvt, eller er rundstavene tilstrækkelige? Findes der en anden lettere/bedre løsning?

Eg har 20% højere elasticitetsmodul end fyr og gran, hvilket betyder, at alt kan gøres tyndere. Eftersom konstruktionen ikke skal håndtere nogle større laster, handler det mest om en dimensionering, der ser flot ud gennem årene. Det største problem er at få konstruktionen stabil uden hjælp af diagonaler. Det bør være muligt at sammenføje med hjælp af tapper, halvning eller noget lignende, forudsat at overliggerne har tilstrækkelig højde. Det bliver et sløjdprojekt. At bruge beslag, der findes i almindelig handel, bliver ikke pænt. Jeg ville nok foretrække alternativ 3.

• Synes
arkTecko
  • Laddar…
Min tanke er, at det vil være finest med ribber. Og at druer kan blive tunge... Mit hus kom med denne "lille" stok. Ikke beskåret i mange år, så den er ret vildtvoksende nu. Træet er 3,6m for at give et perspektiv på junglen. ;)

• En terrasse med trælameller og en grill, dækket af frodig vinranker. Træ og en blå stol er i forgrunden. Sollys filtreres gennem bladene.
Jo, tungt kan det blive, man må holde efter den! ;) Havde to bjælker i loftet på udestuen ved vores tidligere hus, det blev sådan cirka 50 kg druer af det. Men det var et betydeligt større areal end hvad der er tænkt her.

Det lyder som om det måske fungerer med 75x75, hvilket ville være rart. Det primære, der taler imod alternativ 3, er at det bliver ret komplicerede sammensætninger tænker jeg. Alternativ 1 føles som stor risiko for, at der bliver en ordentlig nedbøjning på ribberne, og det er jo i så fald pænere med wirer...

Men med tanke på horisontal stabilitet så må man nok køre på de dybeste piller jeg kan finde og sørge for at pakke dem godt. For at kompensere for manglen på skråstivere...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.