Jeg er i gang med at planlægge at bygge ind vores cementring, hvor vi plejer at sidde og grille. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg skal konstruere væggen, der holder op pulpettagsbjælkerne. Væggen vil være uisoleret. Jeg bor i snezone 3.

Lige nu ser designet sådan ud:
Bygge med pulttag i konstruktion, vist med vindue, rammer og cementring til grill i baggrunden. Rød væg og græs i omgivende landskab.
En digital model viser en uisoleret væg med et pulpettag, et stort vindue og en cementring med en grill. Konstruktionen er i hvid og rød.

Første spørgsmål er, hvad er den mindste dimension, der kræves for aflastningen over vinduet?
Vinduet er 1400x1400.

Andet spørgsmål er, hvordan skal man dimensionere bundbjælken (hvis det nu kaldes det) og hvordan beregner man pæleafstanden i forhold til den dimension. Længden på bundbjælken er 3350mm

LoweW
Måske off-topic, men har du tænkt på at fyre derinde?

LoweW LoweW sagde:
Måske off-topic, men har du tænkt dig at fyre derinde?
Ja, har ikke tegnet røgkappen og skorstenen endnu dog. Hvad tænkte du?

LoweW
V Viktor Eriksson sagde:
Ja, har inte ritat ut rökkupan och skorstenen än dock. Vad tänkte du?
Okay, tænkte at det så livsfarligt ud. Nogen med mere erfaring end mig som amatør kan sikkert komme med mere konstruktiv kritik end hvad jeg kan.

Held og lykke!

Senest redigeret:
Hele udbygningens længde- og bredde mål er nødvendige for at kunne beregne passende bjælkedimension over vinduet. En stolpekonstruktion af den slags bliver ikke stabil på forkanten uden en diagonal eller at en del laves med plademateriale.

J justusandersson sagde:
Hele udbygningens længde- og breddemål er nødvendige for at kunne beregne en passende bjælkedimension over vinduet. En stolpekonstruktion af den slags bliver ikke stabil i forkanten uden en diagonal eller at nogen del laves med plademateriale.
Den er ca 3.5m bred og 3.5m lang. Jeg fandt noget på byggbeskrivningar.se, der ser ud til at kunne oversættes til det, jeg laver, "Altan med tagkonstruktion". Hvis jeg udfylder følgende (usikker på hvad H og Hd skal være, lod default være):
3D-model af et hus med altan og trækonstruktion. Viser dimensioner, inkl. bredde, længde og højder for både huset og altanens tagkonstruktion.

Så får jeg:
Bygget beregningstabel med materialevalg og deres deformation og udnyttelsesgrad for et byggeprojekt.

Nu har jeg nogle stykker 45x220 fra tidligere og havde håbet på at kunne bruge disse. Denne ser dog ud til at anbefale GL28cs 56×225 Limtræ. Den er dog rødmarkeret, så den ønsker vel, at man går op endnu mere. Er det helt absurd at bruge 45x220? Eller er det kun geostorm/the day after tomorrow-begivenheder, der gør, at man skal have limtræ?

Da jeg ikke vil have noget gulv, spiller det så nogen rolle, hvad jeg bruger til den nedre bærende bjælke? Kunne jeg måske bruge 45x95? Bare for at holde stolperne sammen.

Nu har jeg pillet nogle vinduer ind på forsiden. Det, du siger der om, at forkanten ikke bliver stabil uden en diagonal. Hvordan kunne man løse det? Hvis jeg har en 45x220 som øvre bærende bjælke, og en 45x220 som nedre bærende bjælke, og så forsøger jeg at lægge en 45x45 sømliste under vinduerne, er det nok? Eller er det ikke muligt at have det sådan her?

Afvekslingsbjælken over det forreste vindue kan være 45x170 C24. Den nedre bjælke i forkanten kan gøres meget slank, hvis du sætter to ekstra stolper, så det samlede antal bliver fem. Hvis du sætter tagbjælkerne på c/c 400 mm, kan du bruge 45x220 mm træ. Du kan undvære en diagonal i forkanten enten ved at gøre taget stift eller ved at sætte en diagonal i tagets plan.

J justusandersson sagde:
Afvekslingsbjælken over det forreste vindue kan være 45x170 C24. Den nederste bjælke i forkanten kan gøres meget spinkel, hvis du sætter to ekstra sokler, så det samlede antal bliver fem. Hvis du sætter tagbjælkerne på c/c 400 mm, kan du bruge 45x220 mm træ. Du kan klare dig uden en diagonal i forkanten enten ved at gøre taget stift eller ved at sætte en diagonal i tagets plan.
Beklager, glemte at uploade den seneste skitse. Den følger et design, der er mere lig beskrivelsen for "Altan med tagkonstruktion".

Seneste skitse:
Skitse af altan med tak, viser øverste bærende planke 45x220 og detaljer om konstruktionens dimensioner, herunder tagbjælkernes afstand og position.

Beskrivelse:
Antal pelare, dimensioner og hældning for altan med tagkonstruktion vises i en specifikationsformular.

Beregning:
Beregningsskærmbillede for byggeprojekt; viser valgmuligheder for trædimensioner og deformationsgrader. Øvre bærline og tagbalk markeres som 45x220 med høj udnyttelsesgrad.

Du skrev 45x170 som øvre bærelinje, men man skal måske have 45x220 med den nye skitse? Den foreslår intet mindre end 45x220 i hvert fald. Mindskede jeg cc-afstanden på tagbjælkerne, får jeg 45x220 som valg, men den er markeret med rødt. Hvad betyder det egentlig, betyder det at jeg ikke kan bruge den, eller kan den bruges?

Der er ingen ulempe ved en kraftigere bjælke over et vindue. Dermed mindskes nedbøjningen endnu mere. Men det er tilstrækkeligt med 45x170. Det er den længste frie afstand, der er dimensionerende. Jeg ved ikke præcist, hvordan denne beregningsapp fungerer. Jeg mistænker dog, at rødt markering skyldes, at nedbøjningen bliver større end L/300 (en trehundrededel af spændvidden). Når en stor del af nedbøjningen skyldes snelast, er det ikke helt lige så kritisk. Jeg kom desuden frem til et andet resultat. Jeg glemte at skrive, at du bør have en snefang på taget ovenfor som ekstra beskyttelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.