5,686 læst ·
21 svar
6k læst
21 svar
DIMENSIONERING: Monster til limtræsbjælke. Sæt garageport under bærende søjle
Hej
Jeg ønsker at indsætte en 25x21 slagport midt på garagegavlen. Se vedhæftede billede.
Kan jeg bruge samme dimension som rygbjælken, der klarer en spændvidde på 5,8m?
Jeg tror det, da det kun er vægten af 2,4m ryg, der kommer gennem søjlen og over garageporten. Men forskellen er, at kraften ikke er fordelt som over ryggen, men er centreret midt over den 2,5m garageporten.
Jeg tror, det vil fungere, men det ville være fedt, hvis der fandtes et værktøj på nettet, der kan beregne det, eller måske er der en skrap fyr på forumet?
MVH
Jeg ønsker at indsætte en 25x21 slagport midt på garagegavlen. Se vedhæftede billede.
Kan jeg bruge samme dimension som rygbjælken, der klarer en spændvidde på 5,8m?
Jeg tror det, da det kun er vægten af 2,4m ryg, der kommer gennem søjlen og over garageporten. Men forskellen er, at kraften ikke er fordelt som over ryggen, men er centreret midt over den 2,5m garageporten.
Jeg tror, det vil fungere, men det ville være fedt, hvis der fandtes et værktøj på nettet, der kan beregne det, eller måske er der en skrap fyr på forumet?
MVH
Stående regel er pokkers stærk, men 3200 kg er pokkers meget.J jonaserik sagde:
Du har måske ret, men når jeg bygger resten af taget til at klare ekstrem snebelastning, så tænkte jeg få en eller anden tabel på dette også. Bør nok ringe en eller anden producent, når jeg har mere tid.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Det ville kræve limträ 90x315 alternativt 115x225.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræ 90x270 klarer det, men jeg anbefaler 90x315. Så bliver nedbøjningen ca. 4 mm, hvilket er godt, hvis du skal klemme en port ind under bjælken. Konstruktionsvirke 45x145 er ikke i nærheden af at være anvendeligt. Der er en del andre stabilitets- og fastgørelsesproblemer i forbindelse med konstruktionen, som man skal klare.
Klart det er, har selv sat en 45X145 på højkant over mine døre til skuret 2,5 m bred og taghældning 25 grader, det holder fint, så hvis du skal fastgøre en garageport i den, så bliver det måske tyndt. Limskruv 2 ved siden af hinanden, så kommer det til at holde. Snebelastningen på dine breddegrader kan ikke være af større mængde, og det ser ud som om din tagvinkel er større end min. Klart der findes synspunkter på mit med her på forummet, men der er ingen grund til at overdrive noget.G Gamlehav sagde:
Haha, men har du en nockbalk som tagløsning da?J jonaserik sagde:Klart det er, har selv sat en 45X145 på højkant over mine døre til skuret 2,5 m bredt og taghældning 25 grader det holder godt, så hvis du skal fastgøre en garageport i den, så bliver det måske tyndt. limskrue 2 ved siden af hinanden så kommer det til at holde. Snebelastning på dine breddegrader kan ikke være af større mængde og ser ud som din tagvinkel er større end min. Klart der findes synspunkter på mit her på forummet, men der findes ingen anledning til at overdrive noget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En 2,5 m længde 45x145 C 24 med en punktlast på 32 kN på midten vil bøje ned ca. 10 cm.
Den jeg lagde ligger på højkant ovenfor selve hullet på dørhullet's forkant mod gavlen, da fæstedes også panelet i den og tagstolen, jeg har stående panel. Så kan det forstærkes med en hanebjælke ekstra længere nede for at undgå at tagstolen skal kunne skæve med benene. I mit tilfælde holder det, er du bekymret så lad bjælken gå helt ud til tagstolen og fastgør den og måske et byggeskilt lidt større og ankerskrue.
Hvis jeg ikke tænker helt forkert, er 3 ton punktlast ca. 2 meter sne på taget, det skal meget til før det bliver det. Det som kan ske er, hvis vinden driver så den ene side får meget, at det kan blive en skyvningsfunktion (skævlast) på taget, tryk på den ene langside.K Kane sagde:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,614 indlæg
Du har ikke overset takkonstruktionen med nockbalk og søjler, hvor en af søjlerne skal vekslers? Se justus svar ovenfor...J jonaserik sagde:
*skævning/skævlast?