Skulle have brug for hjælp til dimensionering af et mellemdæk.

Spændvidden er 5,50 fritbærende.
Vil helst undgå at gå over 235 mm i højden. Nogle forslag?

Du klarer dig med 45x220. Jeg ville have lagt c/c 300 med så lang spændvidde.

Det er også godt, hvis du har gulvspånplade, der limes til bjælkerne. Det giver en samvirkekonstruktion, der gør gulvet stivere.

Er du sikker??

Ja fandt en tabel på nettet og den angav 4,5 som længste spændvidde for 45 * 220

Skal det være konstruktions træ?

Mvh Putte

Egentlig vil man ikke have, at træbjælkelag af almindeligt konstruktionsvirke skal spænde over mere end fem meter, og det handler først og fremmest om, hvordan bjælkelaget håndterer dynamiske belastninger, for eksempel at man kan opleve små svaj i gulvet, hvis nogen går over det. Men statiske belastninger er en helt anden sag, for at klare at bære vægt kan man gå rigtig meget ned fra tabellerne.

Men for at tale om dit tilfælde, hvis du har skruelimmet 22 mm gulvspånplade som undergulv og desuden lægger bjælkerne på 30 c/c, får du et solidt gulv med 45x220 på 550 cm spændvidde. Du kan desuden krydsbolte for at yderligere forstærke stivheden af bjælkelaget.

Forresten, hvad er det du skal bygge, er det nybyggeri, eller skal du forstærke eksisterende loftsbjælkelag?

ByggPutte sagde:
Ska være konstruktions træ?

Mvh Putte
Ved ikke om du bare kom til at skrive spørgsmålstegnet der, men i hvert fald. Det skal selvfølgelig være konstruktionsvirke, C24. (Eller C30..)

Det var længe siden jeg beskæftigede mig med klassificeret træ. På det tidspunkt tror jeg, det hed T24. ;)

Mvh Putte

Ifølge programmet ovenfor skal det være:

c/c 600 -> 56*270 LimTrä (svaj 1,4 mm)
c/c 600 -> 45*300 Kerto S (svaj 1,3 mm)

Dette forudsætter limskruet gulvspånplade!
Jeg er ikke konstruktør...

Var ikke T-klassificeringen fra T0-T3? Og så har vi jo K-klassificeringen også, men den blev vel bare oversat direkte ved at man byttede K med C..

Jeg sagde jo, at det var længe siden ;).
Da vi byggede et høvleri for en mindre byggemateriale
virksomhed, gik ejeren på klassificerings kursus.
Da han var færdig, stemplede han løs på
det meste ;).

Mvh Putte

Hehe, han var lidt stolt der..:D

Vi vil have 5,6 meter spændvidde og dette med 45*300 kertobalker med cc40 samt limskruet 22mm gulvspån for at undgå svaj. Dette er udregnet af husfabrikant.

MVH Tommy

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.