Vi kigger på en specialbyggeri og har brug for hjælp fra en dygtig konstruktør/ingeniør til at dimensionere og beregne følgende konceptuelle bygning med spær:
Huset er ca. 10 x 10,5 meter med to beboelsesplaner og en loftsetage, hvor spændvidden er 10 meter som mest. Vi vil have flere rum på beboelsesplanerne, men vil helst undgå at begrænse os med hensyn til den præcise planløsning ved på forhånd at bestemme, hvor bærende vægge skal stå. Vi overvejer derfor, om man kan bruge f.eks. to tværgående stålbjælker på hver etage (eller flere?) for at bære op og i praksis reducere spændvidden til 5 meter.
Vi har brug for at forstå spærdimensionerne som tykkelsen på spær/gulvbjælker for at muliggøre dette og evt. andre begrænsninger for at fortsætte med en mere detaljeret planløsning. De mål, der er angivet på billedet, er dem, vi helst vil fastlåse.
Jeg tror ikke på løsningen med stålbjælker. Med 10,5 meters spændvidde bliver de enorme. Det er bedre at lave hele tagkonstruktionen inkl. gulvbjælker i limtræ. De øverste sandsynligvis omkring 90x315, de nederste måske 215x405. Det forhøjede væggeniveau kræver skråstivere (rødmarkerede på min ændring). Hele projektet inkl. dimensionering bør overlades til en tagkonstruktion fabrik. 45° taghældning letter dimensioneringen af højbenene.
1) Spændvidden er 10m ikke 10,5m (men spiller sikkert mindre rolle)
2) Enig i at stålbjelker ikke er helt gennemført endnu MEN tanken var at disse to tværgående i sin tur skulle fastgøres i to lodrette stålbjelker mod bundpladen. Som en slags:
XXXXX
X. X
XXXXX
X. X
X. X
bundplade
=> bæreevnen i disse må vel rimeligvis være mindst lige så stor som i de ydre vægge eller tænker jeg forkert?
=> reduceres ikke i så fald den "praktiske" spændvidde til 5m? og det klarer man vel uden limtræ?
3) Med en limtræløsning: Mener du at bjælkelagets dimensioner øges til 315+ og 400+? Udfordringen med dette er at det stjæler loftshøjde.. Da man byggede huse før havde man jo ikke limtræ og det syntes at gå?
Selv en spændvidde på 5 m kræver lamineret træ (eller masonitbjælker eller kertobjælker). Jeg tror, det bliver unødigt kompliceret og dyrt at inddrage stål i tagkonstruktioner. Konstruktionens højde er vel ikke noget problem, når du bygger nyt? Amerikanske arkitekter fik svaret "The sky is the limit", da de spurgte, hvor højt de måtte bygge. Forskellen fra før er interessant. Dels brugte man træstammer i meget grovere konstruktioner, end hvad der er tilgængeligt i dag, dels accepterede man meget mere svaj i gulvene. Desuden var viden om, hvordan træets styrke forringes pga. fugt og langtidsbelastning, ikke så god.
Konstruktionshøjden er et problem pga. lokalplan og krav til rumhøjde. Jeg er parat til at tage højere omkostninger (f.eks. stålbjælker, limtræ osv.) for at begrænse bjælkelagstykkelsen til max omkring 300mm, hvis det er muligt. Men også interesseret i hvordan dimensionerne på spær bliver, da dette påvirker volumen/areal indvendigt.
Hvis man køber et prefab-byggeri fra en husleverandør, kan de så hjælpe med konstruktionsløsninger?
Har bare en kommentar/spørgsmål angående et af målene, gætter på at de 70 cm mellem overkant bjælkelag og taglinje er fordi I vil klassificere det som en loftsetage og at det ikke skal klassificeres som to etager. Har talt med min kommune om dette og fået svar om at taglinjen skal trækkes når taglægningen er lavet dvs. beregne med brædder og eventuelt lægte og tagsten ovenpå tagkonstruktionen ellers bliver det jo 70 plus ca. 10cm hvilket så kan komme til at klassificeres som 2 etagers hus. Overvejer selv tagkonstruktioner og det er jo enklere og giver bedre højde at regne fra tagkonstruktionens taglinje som er lavet i din tegning, ville selv gerne gøre sådan.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.