Skal lave et mellemdæk i en tilbygning, der skal rumme en stue. Spændvidden er 7900 mm, og jeg havde håbet at kunne bruge 45x220 på cc 600 med en bjælke i midten som afveksling. Bjælken skal være 5000 mm lang. Nogen kyndig der har lyst til at beregne, hvilken limtræsbjælke eller stålbjælke der kræves? Eller kan tippe om en fornuftig konstruktør, som har tid til nogen, der er sent ude :)

Skal bjælken spænde frit 5m, eller skal du have søjler langs længden?

B bossespecial sagde:
Skal bjælken spænde frit 5m eller skal du have søjler langs længden?
Den skal spænde frit er tanken. Bliver ikke fulde 5 m men næsten.

Det bliver for meget svigt for 45x220 bjælkerne med kun en midterbjælke, hvis du ikke skal gå til overdrivelser i afstivende foranstaltninger. Du bør tænke om. Hvorfor vil du have frit uden søjler eller støttende vægge i etagen nedenunder? Alle huse har brug for struktur.

J justusandersson sagde:
Det bliver for meget svigt for 45x220 bjælkerne med bare én midterbjælke, medmindre du vil gå til overdrifter i opstrammende foranstaltninger. Du bør tænke om. Hvorfor vil du have frit uden søjler eller støttende vægge i etagen nedenunder? Alle huse har brug for struktur.
Jeg så for mig et åbent rum på ca. 40 kvm uden vægge eller søjler, der begrænser anvendelsen. Tænkte, at en limtræsbjælke eller HEA-bjælke på 115x115 limtræssøjler kunne klare at holde bjælkelaget oppe i midten, men må måske tænke om så. Må vel bygge en væg der i stedet, der tager lasten.

Det er ikke forbudt med åbne rum, hvis man har tænkt det hele igennem. Man bør vide, at det har en pris. Skal du fortsætte med dette koncept, har du brug for to midterbjælker. Der er mange alternative løsninger, som @bossespecial kan beskrive bedre end jeg. Husk, at du kan have behov for at passere bjælkelaget med installationer af forskellig art.

Hvad skal der være på overetagen, som jeg tolker det er stuen nedenunder, eller var det omvendt?

B bossespecial sagde:
Hvad skal der være på overetagen, som jeg tolker det er stuen i stueetagen, eller var det omvendt?
Stue på overetagen :)

Undskyld min uvidenhed, men hvis vi vender resonementet om. Lad os sige, at man bruger en 115x405 limtræsbjælke og fastgør bjælkelaget med bjælkesko på hver side, hvilken fri spændvidde ville den klare?

Der er mange forskellige løsninger på problemet, afhængigt af hvad der er vigtigt. Hvis du vil bygge et normalt bjælkelag uden søjler under bjælkerne, kan du bruge to limtræsbjælker ca. 115x360 som deler det lange mål i tre rum á 2,6 m. I disse rum lægger du 45x170 bjælker (hvis du bruger skrue-limet spånplade ovenpå, ellers bliver det 45x195). Limtræsbjælkerne vil således blive synlige nedefra. Det kan være ret flot synes jeg, hvis lofthøjden er tilstrækkelig. Hvis du vil sænke bjælkehøjden, kan du bruge 165x315 eller placere søjler under bjælkerne i midten. Det bliver altid et bedre resultat at lægge gulvbjælkerne ovenpå limtræsbjælkerne end at fælde dem ind med bjælkesko.

Sådan ser plantegningen ud, hvilket jeg nok burde have haft med fra starten. Loftshøjden er begrænset på stueetagen.

• Plantegning af stueetage med stue på 42 kvm, begrænset loftshøjde. Viser målinger og møblering med spisebord.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.