hej

Planlægger at fjerne en bærende væg i midten af huset og sætte en bjælke op i stedet.

Har kigget rundt på nettet og brugt div beregningsprogrammer.

Hvor meget nedbøjning er acceptabelt?
en Limtræ 90*450 giver en nedbøjning på 3mm

Hvis man skal erstatte limtræ med I-bjælke, hvilket af værdierne skal man kigge på Ix eller Wx?

Husets bredde 8260
Åbningsbredde 3500
1.5 plans

Man plejer at regne med, at spændvidden/400 er acceptabel nedbøjning.
Når du beregner nedbøjning, er det Ix, du skal bruge.

ok...

har kigget lidt på husplan og tænkt ;)

Det smarteste bliver, hvis bjælken + gips er max 105mm, hvilket giver en bjælkebredde på ca. 80mm...

Det udelukker IPE og HE bjælker (tror jeg) skal tjekke kkr og se om det holder ellers kan man jo lægge 2 stk kkr ovenpå hinanden og svejse dem sammen....

Beregninghjælp modtages gerne! ;)

Bor i Stockholm og har et 1,5 plans hus bygget i 1975. Husets bredde er ca. 8m.

Har netop fjernet en bærende væg med en åbning på 3600 mm. Har brugt en limtræsbjælke med målene 315*115mm. Beregningerne er lavet af en konstruktør.

Bare som et eksempel...

Mvh

PCLarsson

ok..ifølge online prg skulle jeg klare mig med 90*315 hvilket ville passe hvis jeg tager 6.5mm gips på sen. Men man vil jo gerne overdimensionere :)

prøver stadig at beregne kkr profiler
en kkr 160*80*6 vejer kun lidt mere end limtræsdrager og har et Ix = 8360 sammenlignet med 90*315 limtræ som har Ix=2344.......................

Men hvilken belastning skal man regne med, på et 1.5 plans hus i Skåne med tunge tagsten.....

Hvorfor skal du have gips?

Mal limträbalken i samme farve som det øvrige, eller hvorfor ikke hvidt...

H
gta324 sagde:
ok..ifølge online prg skulle jeg klare mig med 90*315 hvilket ville få plads hvis jeg tager 6.5mm gips på så. Men man vil jo gerne overdimensionere :)

forsøger stadig at beregne på kkr profiler
en kkr 160*80*6 vejer kun lidt mere end limtræsbjælken og har et Ix = 8360 sammenlignet med 90*315 limtræ som har Ix=2344.......................

Men hvilken last skal man beregne med, på et 1.5 plans hus i Skåne med tunge tagsten.....
Dine tal stemmer ikke. Få hjælp af en konstruktør.
F.eks. har en limtræsbjælke et inertimoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jeg til ca. 65000N hvis du har en nedbøjning på 3mm med en 90*450. Hvordan skulle en 90*315 få mindre nedbøjning???? Får med mine beregninger ca. 9,5 mm i nedbøjning.
EN VKR160*80*6,3 får ca. 20 mm.
Der mangler info om hvordan randbetingelserne ser ud.

Tiger79 sagde:
Hvorfor skal du have gips?

Maling limtræsbjælken i samme farve som de øvrige, eller hvorfor ikke hvid...
sandt, været opslugt af stålbjælke :)

hokanp sagde:
Dine tal stemmer ikke. Tag hjælp af en konstruktør.
F.eks. en limtræsbjælke har et inertimoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jeg til ca 65000N, hvis du har en nedbøjning på 3mm med en 90*450. Hvordan skulle en 90*315 få mindre nedbøjning???? Får med mine beregninger ca 9,5 mm i nedbøjning.
EN VKR160*80*6,3 får ca 20 mm.
Der mangler info om, hvordan randbetingelserne ser ud.
En 90*315 ville ikke få mindre bøjning, det var den mindste bjælke ifølge ber.prg for limtræsbjælke (med 8mm nedbøjning)

Sandt at en VKR har betydeligt lavere inertimoment, ved ikke hvordan jeg tænkte/så :blushing:

65000N Undrer mig over, hvor kraftig VKR man så har brug for?

Senest redigeret:
Glem ikke at kontrollere, at fundamentet kan klare punktlasten...
(Samme last, men på mindre område)
-Ved ikke, hvilken grundtype du har?

bygget på torpargrund så det ligger en fed betonbjælke under som står på søjler, skal krybe under og se om støtterne lander på søjler eller om de lander midt imellem i så fald overvejer jeg at støtte op også den, men der tager jeg nok hjælp fra firma....

billede på hvorfor vi (læs partneren) ej vil have bredere bjælke end maks 105mm, væggene er jo 96 men nogle mm ser hun nok ikke :rolleyes:

• Skitse af bjælkekonstruktion med markeringer for hvor en bjælke på 3,5 m skal fjernes, samt alternative bjælke- og støtteplaceringsdiagrammer.
Mikael_L
Spærproducenten beregnede en bjælke for os.
Spændvidde på lastbærende etagedæk (dvs. fuld spændvidde minus skunkvægge) er ca. 6,5 meter.
Bjælkens længde 7200mm understøttet på tre støtter, med 3300 hhv. 3800 mm brede felter.
Oplagsreaktionen blev ca. 65kN på midtpillen og 20 kN på dem i enderne.
Nedfaldet blev max 3,4mm i det korte felt og 9mm i det lange felt med en LT40 115x315, som blev valgt af spærproducenten.

Alt ifølge det beregningsgrundlag jeg har modtaget.

Tænk også på, hvordan de ret store kræfter, som føres ned via bjælkens oplæg, skal håndteres.
Har du en tilstrækkelig stærk plade/gulv/grundsål i krybekælderen til dette?

edit: Skriver man langsomt, når andre før ... ;)

Bliver LT bjælke.

90*360 men så mister jeg i højde
115*315 men hvordan bygger man den ind og "stolper" så det bliver pænt?!
kan man sætte en 115*315 på 90*90 søjle?

janwide
Moelven har gode dimensioneringsprogrammer gratis på sin hjemmeside.

• Synes
Snappe
  • Laddar…
tjekket det og har 2 stk bjælker at vælge imellem se indlæg ovenfor...

ps kører du cam..o?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.