Jeg planlægger at bygge et skur på stolper, det skal være 7000*9600. Jeg tænkte at grave 3 rækker med stolper ned, så jeg får 2 stk. 9600 lange rum med 3500 mm imellem. Stolperne bliver da 2400 mm fra hinanden, og der bliver 5 stolper i hver række. Jeg vil lægge en 100*100 på stolperne og placere søjler ovenpå med dimensionen 100*100 længde 3500 mm, på midterrækken bliver søjlerne 4500 mm. Bærelinjen bliver 50*250, midterrækken får dobbelt bærelinje af samme dimension. Tagbjælkerne vil være 50*250 cc1200 med plastlægter og metal tag ovenpå. Snezonen er 3, og jeg vil ikke skulle skovle taget. Tømmer dimensionerne er fordi, jeg har fået fat i dem til den rigtige pris, men vil det holde?
Bygningstegning for et skur på plinter, 7000x9600 mm, med markeringer for plintplacering og dimensioner.

Det svage punkt som jeg ser det lidt hurtigt er mittrækken med stolper. De er for lange mht knæk-risikoen. Det nemmeste er at bytte dem imod limträ, 115x115. Jeg forudsætter da at stolperne i væggene er stabiliseret i sidled gennem yderpanel og inderpanel/kortlingar.

Bliver ingen panel på ydersiden bliver lægter cc 1200 mm af 50*130 som der skrues facadeplade trp20 på på indersiden bliver der ingenting. Mistænkte at stolperne i midterrækken bliver lidt for spinkle, eftersom de bliver ca. 4500 mm lange, så overvejede om jeg skulle sætte en 50*200 på 2 sider på dem, tror du det er nok. Har allerede træværk, så jeg er ikke så interesseret i at købe limtræ.

Hvis du også sætter en "hanebjælke" øverst som stabiliserer i tværretning og sætter de to 50x200 på halv højde, tror jeg det vil være tilstrækkeligt.

Vil ikke have nogen hanbjælke, i fremtiden vil der blive et loft på ca. 1/4 del tænkte at sømme 50*200 stående udenpå 100*100 men kan jo sætte en mellem liggere på 2000 højde hvis det hjælper.

Hvis du ikke ønsker nogen hanbjælke, foreslår jeg, at du i stedet for 2 stk 50x200 monterer 2 stk 50x75 liggende og fastgør dem med en gennemgående bolt.

Men de hjælper jo kun med at stabilisere i én retning, vil stolpen så holde i den anden retning.

Hvis du bolter fast 2 stk 50x75 liggende på hver side af den midterste stolperække, vil de låse stolpernes røkelser både i længderetningen og tværretningen.

Følger med på at den metode vil forstærke stolperne i længderetningen eftersom de hjælper hinanden, men hvordan kan det hjælpe med at stive dem af i sideled, de bliver jo i princippet fritstående sidelæns?

Det fungerer omtrent som krydskobling, men i en anden retning. Ved normale regelkonstruktioner behøver man ikke tage hensyn til eventuel knækningsrisiko, da kortlingar, paneler og plademateriale stabiliserer konstruktionen. Ved en stolpekonstruktion skal man finde andre metoder. Et alternativ er at erstatte stolperne i midtrækken med almindelige regler med rektangulært tværsnit, f.eks. dine 50x200. Minimummålet er nok 45x145. Så er det tilstrækkeligt at stabilisere dem i længderetningen.

Vil helst undgå stag kan komme i vejen i fremtiden. Kører nok 100*100 stolpe med en 50*200 spikret stående på hver side bliver jo ret solide stolper burde holde eller ?

Det falder nok ikke sammen med det samme. Problemet, når man giver råd til andre, er, at man ikke vil skrive noget, man ikke kan stå ved. Mine kommentarer har måske været til nogen nytte alligevel?

Nej, tror heller ikke den falder sammen, men der kommer jo også sne, og jeg vil ikke skovle taget. Alle ideer er gode, nogle tager man med sig denne gang, nogle bruger man måske en anden gang.

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.