4,507 læst ·
3 svar
5k læst
3 svar
Dimensioner limtræsbjælke / letbjælke / krydsfinérsbjælke
Hej!
Jeg er ved at modificere en eksisterende veranda (med tag).
Gulvbjælkerne er i dag 45x200x4080mm med en støtte i midten.
Støtten i midten skal "rationeliseres" væk.
Men først (før dimensionering for min veranda)
Antag at den eksisterende gulvbjælke 45x200x4080 skal udskiftes "lige over" med samme belastning.
Hvilken dimension ville følgende produkter få?
- Limtræsbjælke (f.eks. Martinsson eller ... de fleste leverandører ser ud til at bruge gran)
- Kertobjælke (typ Kertobalk)
- I-bjælke (typ Masonite-Beams eller Hunton)
- Kassettebjælke (masonit eller krydsfiner på siderne)
Jeg er ved at modificere en eksisterende veranda (med tag).
Gulvbjælkerne er i dag 45x200x4080mm med en støtte i midten.
Støtten i midten skal "rationeliseres" væk.
Men først (før dimensionering for min veranda)
Antag at den eksisterende gulvbjælke 45x200x4080 skal udskiftes "lige over" med samme belastning.
Hvilken dimension ville følgende produkter få?
- Limtræsbjælke (f.eks. Martinsson eller ... de fleste leverandører ser ud til at bruge gran)
- Kertobjælke (typ Kertobalk)
- I-bjælke (typ Masonite-Beams eller Hunton)
- Kassettebjælke (masonit eller krydsfiner på siderne)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når man sammenligner forskellige bjælketyper er det nok at sammenligne deres respektive elasticitetsmodul og tværsnitsmoment. Last og spændvidde har ingen betydning i det tilfælde. 45x200 C 24 svarer f.eks. til limtræ 56x180 og kerto 39x200. I farten finder jeg ingen relevante data når det gælder masonit bjælker (de findes selvfølgelig). Boksbjælker kan man lave selv (hvis man har en god sav) med uendeligt mange størrelsesvariationer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tværinertimoment for bjælker med rektangulære tværsnit beregnes nemmest med formlen "b x h ^3 / 12". Sammensatte konstruktioner kan være lidt vanskeligere at beregne afhængigt af geometrien. Elasticitetsmoduler fremgår af træguiden og producenternes hjemmesider. Tager man produktet af elasticitetsmodul og tværinertimoment, kan man sammenligne en limtræsbjælke med en stålbjælke osv. Man skal være konsekvent med hensyn til valget af enheder (enheder).
Klik her for at svare