Har et spørgsmål til jer, der er dygtige til dimensionering af bjælkelag m.m. Jeg overvejer, om det er muligt at lave en del af min garage til et opbevaringsloft. Da jeg absolut ikke vil have nogen søjler, der er i vejen, ville det i så fald betyde, at loftet skulle holdes oppe af fire søjler, en i hvert hjørne. Loftet skal kunne gås på, men det gør ikke noget, hvis det svajer en smule. Jeg kan fastgøre tre af loftets fire sider til de eksisterende garagevægge for stabilitet, men tror det er uhensigtsmæssigt at belaste væggene mere end det?
Spørgsmålet lyder: Er det muligt at bygge et opbevaringsloft på 6,0 x 2,8 m, 2,3 meter oppe, som kun hviler på en søjle i hvert hjørne? Hvordan gør man i så fald dette billigst/nemmest, og hvilke dimensioner kræves?
Det er sikkert intet problem. Dimensionerne afhænger af, hvad der skal opbevares på loftet, dvs. hvilken belastning det skal udsættes for samt hvor meget svaj du kan tåle. Hvordan du forankrer loftet i garagens vægge afhænger af, hvilket materiale disse er lavet af. Hvis loftet kun skal tåle lettere belastning, ca. 200 kg/kvm, kan bjælker af klasse C14 45x145 mm c/c 600 mm være tilstrækkelige. 200 kg/kvm og intet svaj kræver C24 45x170 c/c 600.
Jeg regner kun med lettere opbevaring, men hvis det er nok med 45x170 for at få et stabilt bjælkelag, kan jeg lige så godt gå med det.
De eksisterende garagevægge er bygget i 45x95 c/c 600 med OSB+gips på indersiden. Som nævnt i det oprindelige spørgsmål er loftet kun beregnet til at dække en del af garagen, så det er kun muligt at fastgøre reglar i tre af væggene. En af disse vægge består dog af en garageportåbning, så den vil ikke give så meget støtte. Hvilken regel har jeg brug for til langsiden, hvor jeg ikke har noget at fastgøre bjælkelaget i? Er det nok med 45x170 til den langside, hvor jeg også kan fastgøre i en væg? Hvis det fungerer med stolper til at holde reglarne på langsiderne oppe, hvilken dimension bør disse have? Jeg vedhæfter en hurtig skitse...
Bæringen som går midt i garagen skal være af limtræ. Med samme lastforudsætninger som tidligere er 90x225 en passende dimension. Det er nemmest, hvis du lader denne limtræsbjælke hvile på 2 stykker søjler af limtræ med dimensionen 90x90. Det er også muligt at skrue søjler sammen af almindeligt konstruktionsvirke, men en limtræssøjle har samme bredde som bjælken, hvilket er praktisk. For at hele konstruktionen ikke skal blive for høj, bør du hænge de tværgående bjælker i limtræsbjælken enten med bjælkesko eller lade dem hvile på en støttebjælke, der er ordentligt fastgjort i limtræsbjælken.
På den anden side kan konstruktionen gøres enklere. Jo flere støtte- eller fastgørelsespunkter du kan få plads til, desto svagere dimensioner kan du anvende. Det afhænger mest af, hvordan du ønsker, at væggen skal se ud.