Hej
Jeg skal bygge et altantag på sommerhuset til foråret. Det bliver 5,4 m bredt fæstnet mod huskroppen og med et fremspring på 3,1 m ud fra facaden. Dobbeltfalsede plader, pap, råspont 2,0 i snelast. Vi går med den mindste hældning for dobbeltfals, nemlig 6 grader, for at miste minimalt af taghøjde i forkanten. 6 grader giver et tab af taghøjde på 32,5 cm fra facade til forkant. Der er ca. 20 cm tagskæg på huset, og vi vil gerne have omtrent det samme på altantaget. Afstanden fra gulv til tagrende er 2,85 m.
For at opnå en så åben følelse som muligt på altanen ønsker vi maksimal højde fra gulv til bærende bjælke i forkanten. Med 6 grader får vi en højde i forkanten på 2,85 m - 0,32 m tagfald 6 gr - dimension på bjælker + råspont (180mm + 34mm?) - mellemrum tagrende til pladetag ca. 100 mm? - dim bærende bjælke i forkanten 2*45*120 = altså ca. 2,1 m i forkanten. Det synes jeg er lidt lavt, jeg ville gerne have mindst 2,2 m. Kan man løse det bedre, så man får mere højde?
Desuden vil vi have så få stolper som muligt og så langt imellem dem som muligt på den ydre bærende bjælke. Vi ønsker heller ikke ekstra bærende bjælker halvvejs ude for ikke at lukke kortsiderne af med stolper. Hvordan løser man dette med passende dimensioner og hvilken konstruktion (fæstning stolper-åse-bærende bjælke) bygger så lidt som muligt?
Lige nu tænker jeg 4 stolper dvs. 5 m - 2*0,2 m tagskæg / 3 => cc 1,67 mellem stolperne og bjælkerne, altså på cc 83,5 cm. Men kan jeg komme ned på 3 eller bare 2 stolper uden at den bærende bjælke i forkanten æder af højden? F.eks. som jeg har set på mange huse i USA ved at bygge med Y-er på stolperne, der skifter den bærende bjælke => mindre cc-mål, tyndere bærende bjælke.
Jeg leger med tanken om at bruge limtræ på de 4 tagbjælker, der ligger lige over stolperne, og i stedet gå ned i dimension på de 3, der ligger mellem stolperne samt krydsskotle dem mod de stærkere limtræsbjælker. Så kan jeg placere den bærende bjælke i forkanten delvist mellem limtræstolperne, som de tyndere tagbjælker står på. På den måde mister jeg ikke lige så meget taghøjde pga. den bærende bjælke. Fungerer dette?
Er der nogen, der har haft det samme dilemma og løst det klogt og snedigt?
Stål er jo altid en mulighed, men det løber nok op i pris, formoder jeg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.