Taget består af w-gitterspær. Der er 4 tagstole, som er ca. 8600 mm lange, hvoraf 2 i yderkanterne er forankret i og langs med vægkonstruktionen, 2 hænger frit i midten (selvfølgelig understøttet i hver ende).

Huset er bygget i -79 og er dimensioneret på denne måde for at klare alle snemængder osv. Men jeg vil gerne kunne opbevare så meget jeg kan på loftet (primært sæsonvarer men også andre tunge voluminøse ting, som ikke bruges så ofte). Tagstolene er sandsynligvis ikke dimensionerede til dette, så jeg overvejer at lave en eller to forstærkninger for at styrke dem, så jeg kan sove trygt. I midten af garagen, mellem to tagstole, sidder en loftluge, ellers ville det have været oplagt at have en forstærkning i midten. Jeg ved ikke, om jeg behøver at lave en forstærkning på hver side af lugen, eller om jeg blot kan gøre det på den ene side.

Jeg har tænkt mig at afkorte tagstolene og lave en indfældet forstærkning med bjælkesko for ikke at miste lofthøjde (i dag 220 cm), men hvad skal jeg satse på i dimensioner for limtræet, både bjælkerne og stolperne? Tagstolene er 170 mm (plus lægter 27 mm). Jeg har set 180 mm limtræ, som jeg kun behøver at afkorte lidt i højden, men hvilken tykkelse bør det være, og hvad skal stolperne have for dimension? Vægkonstruktionens dimensioner er 120 mm, og jeg vil helst skjule stolperne inde i væggen bag gipsen. Formodentlig skal jeg ansætte en konstruktør for byggetilladelsen, men jeg vil stadig have et lidt klarere billede af, hvad der måske venter. Konstruktører er ikke billige...

Nogen der har en tanke eller overvejelse?

• Diagram over et w-fagværkstak med fire spær, en loftlem i midten og dimensioner markeret.
Klip ikke dele af gitterspær! Fackverk fungerer ikke som almindelige spær. Ønsker du at forstærke bjælkelaget til opbevaring, kan du indsætte limtræsbjælker mellem spær og lægge et gulv på disse. Med en spændvidde på 8,6 m bliver det ret store ting, typisk 140x360 mm, hvis du ønsker at opnå normal bjælkelagsstandard.

I stedet for at skære i spær (hvilket lyder som ren idioti, hvis du undskylder) så kan du måske lægge de nye bjælker ovenpå spærenes nederste bjælker (der hvor du har rødt i øverste tegning). Derefter forankrer du spærene i de nye bjælker med en form for sømplade. Har du plads på loftet til nye bjælker ovenpå de eksisterende? Du vil få en betydeligt stivere konstruktion selvom du kun bruger den ene regel, selvom det bliver asymmetrisk. Afstanden fra ende til opstramningspunkt bliver kortere for begge sider, men lidt forskelligt kortere.

Om du virkelig behøver at forstærke er en anden sag. Bare fordi du fylder en masse rod på loftet, kan jeg ikke forestille mig, at der behøves forstærkninger.

/Fredrik

Tak for headsup om, at fagverkstagstolar opfører sig anderledes, det havde jeg ikke tænkt på. Planen var at lave noget nogenlunde simpelt og billigt, en kæmpe bjælke vil blive dyrt og for besværligt. Jeg har allerede lagt det billigste laminatgulv på loftet, som jeg kunne finde. Jeg vil ikke gøre det om.

At kappe tagstoler og lave indfældet understøtning er ikke noget særligt i sig selv, for protokollens skyld. Men som sagt kan det jo være anderledes med fagverk.

Hvis jeg lægger understøtningen ovenpå, vil det blive underlige og besværlige områder deroppe, det er krybehøjde som det er. Men tak for tippet!

Okay, men hvis man skulle bruge metalbjælker under tagstolerne? De bygger jo ikke lige så meget, så det kunne man måske tage. Hvilken type skulle man så bruge? Er der noget, man skal tænke på i form af kvalitet eller lignende?

edit: Har læst mig til, at HEB-bjælker er en stærkere H-bjælke, men måske kan jeg klare mig med to standard HEA-bjælker? Kan man bruge limtræstolper til dem?

Senest redigeret:
Et fagværk er opbygget af stænger, der er forbundet i led og danner trekanter, hvilket er det mest stabile konstruktionselement. Man udnytter materialet på en optimal måde og kan overskride store spændvidder med relativt spinkle dimensioner. At kappe en stang er som at fjerne et kort i et korthus. Det hjælper ikke at lægge bjælker som støtte nedenunder. Ønsker du at få et loft, der kan bære mere last, skal du skifte fagværksstolperne ud med mere traditionelle. Fuldt muligt, men arbejdskrævende frem for alt.

Spørgsmålet er stadig hvad du er bange for der skal ske. Vil du læsse beton-grise op på loftet??? Tunge flyttekasser med bøger er vel det, der vil veje mest, medmindre du samler på smedestensamler eller hjul til gamle lokomotiver.

Hvis du virkelig vil forstærke for øgede belastninger på gulvet på loftet (for det er vel kun det der tilkommer?) så tænk over, hvor centrum af den belastning vil være på hver side og sæt så en bjælke under (hvordan du nu skal komme til der???) som klarer den belastning. Mere behøver du ikke at forstærke, og jeg gætter på, at en ret spinkel bjælke kan klare det.

Justus, du har nok bedre styr på dette end mig. Behøves der virkelig en forstærkning?

/Fredrik

Jeg tror jeg forstår det Justus forklarer, at hvis man letter på lasten ved et punkt i fagværket, vil resten af konstruktionen blive belastet på en måde, som den ikke er beregnet til? Tolker jeg det rigtigt?
Men hvis man laver afvekslinger under hver spids i w-formen? Burde det ikke afveksle lasten så jævnt som muligt? Hvor meget vægt kræves der for at sætte hele konstruktionen ud af spil?
Måske burde man alligevel se det med en konstruktør, der kan beregne, hvad den kan tåle.

Ja, det er cykler, pulkaer, ski, kasser med bygge-/maler-/elmateriale, minder, bådting, byggematerialer og alt muligt skrammel man hamstrer men alligevel bruger en gang om året.

Den mest effektive måde at med en begrænset indsats øge opbevaringsmulighederne betydeligt, er at indsætte limtræsbjælker midt imellem w-tagspærene og overbrygge afstanden mellem limtræsbjælkerne med lidt kraftigere træ. Derudover kan du vælge at gøre det på en begrænset strækning. At sætte langsgående bjælker under tagspærenes knudepunkter koster meget mere med dårligere effekt.

J justusandersson sagde:
Den mest effektive måde at med en begrænset indsats øge opbevaringsmulighederne betydeligt, er at indsætte limtræsbjælker midt imellem w-spær og overbrygge afstanden mellem limtræsbjælkerne med lidt kraftigere tømmer. Da kan du desuden vælge at gøre det på en begrænset strækning. At sætte længdegående bjælker under spærknudepunkterne koster meget mere med ringere effekt.
Interessant. Kan du beskrive lidt mere præcist, hvor forstærkningen skulle ske? Skulle de ligge oppe langs taget parallelt med W-spærene? De ville jo så have brug for nogen understøttelse for at påvirke bæreevnen positivt, så jeg antager, at det skal være på en anden måde.

Man lægger limtræsbjælker (man må beregne dimensionen) midt imellem w-spær, og lægger kraftigere gulvbrædder på disse. Bjælkernes overkant vil ligge højere oppe end spærenes underrammer, så der bliver ingen konflikt. Diagonalstagene vil selvfølgelig være i vejen.

Ah, parallelt med tagstolpernes nedre horisontale bjælker da. Man bygger simpelthen et gulv, der "svæver" over tagstolperne og ikke belaster dem. I dette tilfælde var gulvet allerede lagt, men jeg var nysgerrig på din løsning, og den er jo selvfølgelig et godt alternativ en anden gang.

J justusandersson sagde:
Man lägger limträbjælker (man får regne på dimensionen) midt imellem w-spær, og lægger kraftigere gulvbrædder på disse. Bjælkens overkant vil ligge højere oppe end spærenes underrammer, så der bliver ingen konflikt. Diagonalstængerne vil selvfølgelig være i vejen.
Det føles som den mest gedigne løsning. Desværre er gulvet allerede lagt, som sagt, og at sætte flere bamsebjælker bliver et for stort projekt. Føles det som lige nu i hvert fald. Desuden er garageporten i den ene ende, hvilket gør, at jeg formodentlig må sætte en kraftig afveksling over den, som kan holde de nye bjælker oppe. Det bliver som at ombygge halvdelen af garagekonstruktionen.

Findes der ingen enklere løsning, som måske ikke er 100% men som gør nytte uden at påvirke noget andet negativt, såsom at bringe gitterkonstruktionen alvorligt i fare?

Læg en plantegning ud, hvis du har en, så diskussionen kan blive mere konkret.

J justusandersson sagde:
Læg en plantegning op, hvis du har en, så diskussionen kan blive mere konkret.
Havde ingen plantegning men tegnede op med præcise mål i Sketchup. Kommer et separat billede af fackverket, ellers bliver det for rodet. Reglarne er 45*170.

Kan man skrue-lime en ekstra samling 45*170 på tagspærene, med hulplader?
Tjener man noget ved at kottlas mellem de eksisterende tagspær og fastgøre 45*170 reglar i disse? (kommer en skitse, hvordan jeg mener). Da fordeles belastningen yderligere lidt, men den totale belastning i midten bliver dog den samme.

• 3D-model af en konstruktion med dimensioner markeret, lavet i SketchUp. Visning ovenfra af rektangulært rum med bjælker.
Senest redigeret:
Jeg mistænkte, at der var noget, jeg ikke forstod! Hanebåndene ligger altså på længden. En løsning er da at lægge bjælker på tværs oven på dit nylagte gulv på hanebåndene. Med en spændvidde på kun ca. 3,2 m bliver det rimelige dimensioner. Præcis hvilken dimension afhænger af, hvor meget du vil kunne laste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.