3,869 læst ·
12 svar
4k læst
12 svar
Dimension fransk træskrue bæreplanke skærmtag
Jeg skal bygge et mindre skærmtag, ca. 4x1 meter.
Jeg tænker at sætte en 45x120 som bærelinje mod den eksisterende væg (som "tagspærene" så vil hvile på inde ved husvæggen).
Hvilke dimensioner skal jeg bruge på de franske træskruer (som jeg har tænkt mig at trække gennem den eksisterende panel ind i lægterne bagved), og hvor mange har jeg brug for?
Skal man bruge skiver? Hvilke skiver?
Bør jeg forbore? Hvor dybt/hvilken dimension?
Andet at tænke på?
/Jocce
Jeg tænker at sætte en 45x120 som bærelinje mod den eksisterende væg (som "tagspærene" så vil hvile på inde ved husvæggen).
Hvilke dimensioner skal jeg bruge på de franske træskruer (som jeg har tænkt mig at trække gennem den eksisterende panel ind i lægterne bagved), og hvor mange har jeg brug for?
Skal man bruge skiver? Hvilke skiver?
Bør jeg forbore? Hvor dybt/hvilken dimension?
Andet at tænke på?
/Jocce
Demmpa sagde:
Billede af væggen her (med "mockup" for omtrentlig størrelse af skærmtaget)Demmpa sagde:
Lægter: ingen anelse om størrelsen faktisk.. og er ikke super tændt på at fjerne panelet for at se. Men det er et isoleret udestue som denne væg er ydersiden på, om man kan gøre nogle antagelser ud fra det?

/Jocce
Ingen anelse om hvordan man beregner det. Nogle idéer fra billedet ovenfor?K kniv sagde:
(Dimensionerne på træet bliver selvfølgelig grovere end denne "mockup")
/Jocce
Ah det der var jo meget lille. Hvad skal du have på, kanalplast? Det behøver man nok ikke regne så meget på.Jocce81 sagde:
Hvad har du for afstand mellem reglerne inde i væggen? Tænker at du lettest ser det ved enten at fjerne den nederste panel eller tjekker hvor panelet er sømmet. Hvordan havde du tænkt dig at finde ud af hvor du skal skrue (uanset skrue)?
Jeg ville have taget Essve WAF 8mm, mindst 100 lange (lidt afhængig af, hvad du har bagved/inde i væggen). Giver 30mm fastgørelse i reglen givet 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde være nok, lidt afhængig af hvor du kan have fastgørelsespunkterne.
Den største regelmæssige belastning kommer fra tagets egenvægt. Lidt sne i ny og næ har nok ret lille påvirkning på belastningen.
Ja som sagt cirka 4x1 meterK kniv sagde:Ah det der var jo veldig lille. Hvad skal du have på, kanalplast? Det behøver man nok ikke regne så meget på.
Hvad har du for afstand mellem lægterne inde i væggen? Tænker at du lettest ser det gennem at enten tage bort nederste panel eller kigger hvor panelet er sømmet. Hvordan havde du tænkt finde ud af hvor du skal skrue (uanset skrue)?
Jeg havde taget Essve WAF 8mm, mindst 100 lange (lidt afhængigt af hvad du har bag/inde i væggen). Giver 30mm fastgørelse i lægten givet 22mm panel. Typisk 8 skruer på 4m burde række, lidt afhængigt af hvor du kan have fastgørelsespunkterne.
Største regelmæssige belastning vil komme fra tagets egenvægt. Lidt sne nu og da har nok ganske lille påvirkning på belastningen
Bliver korrugeret plade som tag så ingen større vægte.
Tænkte at kigge hvor panelet er sømmet for at se hvor lægterne sidder, ellers forsøge med lægtesøger (kan køre både indefra og udefra tænker jeg)
/Jocce
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fastsættelse af bærende bjælker, fransk træskrue/vognbolt
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fransk træskrue eller vognbolte?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Håller franska träskruven
Altan & Uteplats -
Förborra Fransk Träskruv
Altan & Uteplats -