Jeg skal bygge et mindre skærmtag, ca. 4x1 meter.

Jeg tænker at sætte en 45x120 som bærelinje mod den eksisterende væg (som "tagspærene" så vil hvile på inde ved husvæggen).

Hvilke dimensioner skal jeg bruge på de franske træskruer (som jeg har tænkt mig at trække gennem den eksisterende panel ind i lægterne bagved), og hvor mange har jeg brug for?
Skal man bruge skiver? Hvilke skiver?

Bør jeg forbore? Hvor dybt/hvilken dimension?

Andet at tænke på?

/Jocce

Hvordan ser den eksisterende væg ud? Billede?
Hvilken dimension har reglen indenfor panelet?

K
Essve WAF skrue i stedet for fransk. Bedre, og du slipper skive. Dimensionen udgår fra hvilken brudgrænse for skjuvspænding, som skruen har og din forventede radiale kraft på skruen.

Demmpa Demmpa sagde:
Hvilken dimension har lægten bag panelet?
Demmpa Demmpa sagde:
Hvilken dimension har lægten bag panelet?
Billede af væggen her (med "mockup" for omtrentlig størrelse af skærmtaget)
Lægter: ingen anelse om størrelsen faktisk.. og er ikke super tændt på at fjerne panelet for at se. Men det er et isoleret udestue som denne væg er ydersiden på, om man kan gøre nogle antagelser ud fra det?

Gråt hus med marksten, mockup af skærmtag med træregler, og sække med havejord stablet ved en væg.

/Jocce

K kniv sagde:
Essve WAF skrue i stedet for fransk. Bedre, og du slipper skive. Dimensionen afhænger af hvilken brudgrænse for forskydningsspænding som skruen har, og din forventede radiale kraft på skruen.
Ingen anelse om hvordan man beregner det. Nogle idéer fra billedet ovenfor?
(Dimensionerne på træet bliver selvfølgelig grovere end denne "mockup")

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 sagde:
Ingen aning om hur man räknar ut det. Några idéer från bilden ovan ?
(Dimensionerna på virket blir så klart grövre än denna "mockup")

/Jocce
Ah det der var jo meget lille. Hvad skal du have på, kanalplast? Det behøver man nok ikke regne så meget på.
Hvad har du for afstand mellem reglerne inde i væggen? Tænker at du lettest ser det ved enten at fjerne den nederste panel eller tjekker hvor panelet er sømmet. Hvordan havde du tænkt dig at finde ud af hvor du skal skrue (uanset skrue)?

Jeg ville have taget Essve WAF 8mm, mindst 100 lange (lidt afhængig af, hvad du har bagved/inde i væggen). Giver 30mm fastgørelse i reglen givet 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde være nok, lidt afhængig af hvor du kan have fastgørelsespunkterne.
Den største regelmæssige belastning kommer fra tagets egenvægt. Lidt sne i ny og næ har nok ret lille påvirkning på belastningen.

K kniv sagde:
Ah det der var jo veldig lille. Hvad skal du have på, kanalplast? Det behøver man nok ikke regne så meget på.
Hvad har du for afstand mellem lægterne inde i væggen? Tænker at du lettest ser det gennem at enten tage bort nederste panel eller kigger hvor panelet er sømmet. Hvordan havde du tænkt finde ud af hvor du skal skrue (uanset skrue)?

Jeg havde taget Essve WAF 8mm, mindst 100 lange (lidt afhængigt af hvad du har bag/inde i væggen). Giver 30mm fastgørelse i lægten givet 22mm panel. Typisk 8 skruer på 4m burde række, lidt afhængigt af hvor du kan have fastgørelsespunkterne.
Største regelmæssige belastning vil komme fra tagets egenvægt. Lidt sne nu og da har nok ganske lille påvirkning på belastningen
Ja som sagt cirka 4x1 meter

Bliver korrugeret plade som tag så ingen større vægte.

Tænkte at kigge hvor panelet er sømmet for at se hvor lægterne sidder, ellers forsøge med lægtesøger (kan køre både indefra og udefra tænker jeg)

/Jocce

Jeg havde sat mindst to stående reglar fra jorden helt op til overliggeren for at optage vægten fra taget.

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Jeg ville have stillet mindst to stående reglar fra jorden hele vejen op til overliggeren for at tage vægten fra taget.
I stedet for at lægge belastningen på bærbjælken mod væggen?

/Jocce

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 sagde:
I stedet for at lægge belastningen på bærelinjen mod væggen?

/Jocce
Du kan veksle af bærelinjen og vægindfestningen med stående regler under bærelinjen.

• Synes
Jocce81 og 1 anden
  • Laddar…
K kniv sagde:
Du kan veksle af bærende bjælker og vægfastgørelse med stående regler under bærende bjælken.
Tror du, det er nødvendigt på et så lille tag?

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 sagde:
Tror du att det behövs på ett så litet tag?

/Jocce
Nej. Kan du fastgøre bærelinjen i regler i væggen og ikke kun i panelet, er det rigeligt efter min mening.

• Synes
Jocce81
  • Laddar…
K kniv sagde:
Nej. Kan du fastgøre bærelinen i reglar i væggen og ikke bare i panelen, er det rigeligt imo
Det er lidt sådan jeg tænker også.

/Jocce

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.