Steeldragon
Jeg er i gang med at bygge en dobbeltgarage med loft. Loftet skal fungere som gæstesoveværelse med plads til sofa og tv, plus opbevaring.

Bygningen har 120+45 isolering i væggene og 220 i taget. Etagerne er så adskilt med et bjælkelag og isolering på 195mm. Loftet vil få en vedligeholdelsesopvarmning vha luftvarmepumpe til ca. 15 grader og nogle gange højere, hvis nogen skal opholde sig der. Selve garagen har vi ingen planer om at opvarme, det bliver spildvarme fra biler og den varme, der formår at trænge ned fra loftet.

Behøver jeg at plastre loftet ind med en dampspærre?
Bør hele garagen plastres ind? Eller er det dumt at sætte plastik op i garagen, når der ikke er en direkte opvarmning?

Yderligere overvejelse:
I installationsvejledningen til det fyrretræsgulv, jeg skal lægge på loftet, står der, at der skal være en "aldersbestandig plast" under gulvet. Skal jeg have det, selvom jeg ikke skal have nogen dampspærre på loftet?

Taknemmelig for al indsigt, I kan give mig! Jeg går og klør mig lidt i hovedet over dette...
 
sunnis
Ja med så meget isolering så skal du plastre alting omhyggeligt, så det bliver tæt, ellers er der stor risiko for, at du får kondens i isoleringen.

Så vil der nok være nogen, der skriver, at det ikke er nødvendigt, hvis I skal have garagen uopvarmet.
 
Steeldragon
sunnis sunnis sagde:
Ja med så mycket isoleringen så måste du plasta alting nøje så det blir tæt, ellers er der stor risiko for at du får kondenseringen i isoleringen.

Sen kommer vel nogen skrive at det ikke behøves hvis I skal have garagen uopvarmet.
Tak for svar!

Bør jeg også plaste den uopvarmede garagedel, eller kun loftet?
 
sunnis
Steeldragon Steeldragon sagde:
Tak for svar!

Bør jeg også plastre den uopvarmede garagedel, eller bare loftet?
Ifølge mig skal alt plastres, mellemdækket, tag og samtlige vægge. Płas med overlapp og tape samlingerne omhyggeligt. Perfekt med 120+45, så lægger du plasten på 120 reglarne og derefter bygger installationslaget op på 45mm, det mest optimale måde at bruge diffspærren da den ikke bliver perforeret unødigt af plader/slange til el og alt andet som trækkes i installationslaget.

Du vil ikke have varm og fugtig luft fra biler som går gennem overflader og endelig kondenserer i isoleringen.

Sørg også for at ventilere effektivt, mitsubishi VL-100 er en ret smart ting til garage/loft. Garagen kan også godt med en lille pax blæser eller et antal ventiler.
 
Steeldragon
Tak for tipset!
Jeg vil tjekke VL-100 og se om det måske kan være noget.
 
Fugt i bygninger er kompliceret. Der er nogle grundlæggende fysiske forhold, som man kan tage udgangspunkt i. Fugt findes i tre forskellige tilstande, fast (is), flydende (vand) og i gasform (vanddamp). Luftens evne til at binde fugt i form af vanddamp er temperaturafhængig, jo varmere luften er, jo mere vanddamp kan den binde. Når varm luft køles af, vil derfor en del af vanddampen overgå til flydende form, dvs. vand. Det er det, vi kalder kondensering. Tanken bag at bruge dampspærrer (diffusionsspærrer er det samme) i bygningskonstruktioner er at forhindre kondensering i et isoleringslag. For at en sådan risiko skal opstå, kræves dels at indendørsluften er varm (med stor mængde bunden vanddamp), dels at der er en betydelig temperaturforskel mod udendørsluften. En god princip er ikke at bruge dampspærrer i bygninger, som ikke er konstant opvarmede om vinteren. Hvis indendørsluften altid er varmere end udendørsluften (bortset fra højsommervarme), fører brugen af dampspærrer ikke til nogen problemer, selvom den ikke gør nogen gavn. Hvis der derimod er risiko for, at udendørsluften over længere tid er varmere end indendørsluften, kan dampspærrer føre til kondensering på den forkerte side.

Under ingen omstændigheder bør man forsyne begge sider af en bygningsdel med dampspærrer uden at der er en luftningsmulighed.
 
Steeldragon
J justusandersson sagde:
Om inomhusluften altid er varmere end udendørsluften (bortset fra høj sommervarme) fører brugen af dampspærre ikke til nogen problemer, selvom den ikke gør nogen nytte.
Tak for et indgående svar!
Det jeg tolker fra din citerede tekst ovenfor er, at det er unødvendigt med en dampspærre i mit tilfælde?

Hvis vi bruger en varmepumpe lig den, der blev anbefalet i nogle indlæg tidligere, og bruger den til at køle rummet ned om sommeren, kan udendørsluften jo meget vel blive varmere end indendørsluften.

Men gælder ikke det så alle bygninger, der har nogen form for varme-/kølepumpe?
 
Det forekommer overalt, at det er varmere ude end inde om sommeren. Men det drejer sig om små temperaturskift og kortvarige tilstande, som man normalt ikke behøver at bekymre sig om.

Når det gælder din garage, kan du forsyne vægge og tag med dampspærre, som dog ikke vil gøre særlig stor nytte, men du kan også lade være. Bjælkelaget mellem garage og loft må dog ikke plastres på begge sider. Det kan skabe problemer.
 
sunnis
Steeldragon Steeldragon sagde:
Tak for et indgående svar!
Det jeg tolker af din citerede tekst ovenfor er, at det er unødvendigt med en dampspærre i mit tilfælde?

Hvis vi bruger en varmepumpe ligesom den, der blev anbefalet i nogle indlæg tidligere, og bruger den til at køle rummet ned om sommeren, kan udendørsluften meget vel blive varmere end indeluften.

Men gælder det ikke så for alle bygninger, der har en form for varme/kølingpumpe?
Spørgsmålet er jo, hvad man skal spare på? Plastik, tape er ikke specielt dyrt, og arbejdsprocessen med at plastre er ikke særlig tidskrævende heller. Så er bygningen korrekt bygget, og man behøver ikke bekymre sig om, at der dannes fugt i isoleringen.
 
Man kan ikke sige, at en bygning er korrekt udført, hvis man bruger dampspærre uden hensyntagen til opvarmnings- og temperaturforhold. Problemet er komplekst og kræver dybere viden i bygningsfysik
 
sunnis
J justusandersson sagde:
Man kan ikke sige, at en bygning er korrekt udført, hvis man bruger dampspærre uden hensyn til opvarmnings- og temperaturforhold. Problemet er komplekst og kræver dybere kundskaber i bygningsfysik
I et garage skal man have dampspærre. Ganske enkelt. Bygningen har delvist opvarmede rum, og køretøjer skal kunne fordampe frit i garagen. Hvis der er 200 mm isolering i væggene, er det ikke korrekt udført, hvis man springer plasten over.
 
Jeg forsøger at føre en principiel argumentation. Trådene i Byggahus har mange læsere.

Uopvarmede rum (uanset hvad de bruges til) behøver ikke at have dampspærre, i visse tilfælde kan det være direkte uhensigtsmæssigt. I en uopvarmet garage vil fugt fra en bil ikke overgå til vanddamp i luften, det kræver en varmetilførsel. Et mellemdæk i et rum, hvor ydervægge og tag er forsynet med dampspærre, bør ikke have dampspærre. I særdeleshed bør det ikke have plastik både på over- og undersiden.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.