En usandsynlig ulykke da en 10 kg håndvægt faldt ned ad min flydende trappe og knækkede et af trinene i træfibrenes længderetning. Er så man kan græde men skal fikses. Træet har ikke sluppet helt og jeg har mulighed for at støtte det op med to vinkeljern. Vil da selvfølgelig også lime overfladerne.

Har arbejdet en del i byggebranchen og almindelig trælim har et godt ry for samlingens holdbarhed hvis man påfører korrekt og derefter sætter i pres under hærdningen. Så det er vel hvad jeg nærmest tænker på. Ville bare høre om nogen her kender til et andet valg af lim som ville være endnu bedre?

Peter2400 Peter2400 sagde:
Åh nej!

Titebond III er vel det stærkeste trælim ifølge hvad jeg har set i tests.
Men det kan måske gå med biltemas også afhængigt af hvordan skaden ser ud.

[link]
Kan ikke tage billede lige nu, men hele trinnet fik et knæk, så det slap omtrent halvdelen af de længdegående fibre i hele trinnets bredde. Halvdelen i den forstand, at det stadig holder sammen, men er knækket, og limfladen svarer til de øvre knækkede fibre. Trinene hviler på to massive klodser på en 10 cm træbjælke og knækket er altså lige udenfor skruefastgørelsen på klodserne.

Har ingen forhåbning om at få fuld bæreevne udelukkende med lim (går jeg ud fra?), så planen er at få fremstillet to robuste vinkeljern, som dels er 90 grader, dels drejede, så de kan skrues vertikalt i siden af bjælkerne og horisontalt under trinnet et stykke ud på overhænget.

• Synes
Mathias1985
  • Laddar…
Limet er ikke problemet, almindeligt hvidlim er stærkere end træet. Problemet er, hvis der har lagt sig fliser på tværs, så kan det være svært at få til en ordentlig limfuge. Kan man komme til med en tvinge eller andet for at få et ordentligt presstryk.
Nogle gange kan det være godt at helt bryde stykket væk, rense splinter og få lim på hele brudfladen.

Protte

• Synes
Turpen og 5 andre
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Limmet er ikke problemet, almindeligt hvidt lim er stærkere end træet. Problemet er, hvis der har lagt sig splinter på tværs kan det være svært at få en ordentlig limfuge. Kan man komme til med tvinge eller andet for at få et ordentligt presstryk.
Nogle gange kan det være godt at helt bryde biten af, rense splinter bort og få lim på hele brudfladen.

Protte
Kan desværre ikke vise billede i løbet af dagen, men der er selvfølgelig splinter i brudfladen. Dog ikke småsplinter direkte, men en og anden stor langsgående. Har indtil videre ikke gjort noget, men forestiller mig at det burde kunne presses sammen til en tæt samling. Mindst halvdelen af træet under brudfladen (knækkede selvfølgelig ovenfra hvor hantlen ramte) hænger stadig sammen. Jeg kan lette lidt på de reelle træskruer, der har presset trinnet, da brudfladen ligger i nærheden af skruefæstene. At bryde biten af er nok ikke en god mulighed, fordi splinterne er så grove, at det ville skabe luft imellem.

Hvis det virkelig er sådan, at en limfuge af almindeligt hvidt trælim i anstændig kvalitet er stærkere end træet, så burde man altså ikke engang behøve at supplere med vanskelige vinkeljern? At overveje er dog, at jeg belaster netop den overhængende del af trinnet, når jeg går på trappen.

Lim, fixér, sæt i pres, vent en uge.
Største fejl ved limning, ikke at vente længe nok.

• Synes
DanMicke
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Lim, fiksere, sæt i presse, vent en uge.
Største fejl ved limning, at ikke vente længe nok.
Ved limning af almindeligt træ så er normal tørretid 15-20 minutter under presse og fuld belastning inden 24 timer.
Når jeg laver skærebrætter og har lidt travlt, så er det ikke noget problem at køre igennem en høvl efter 1-2 timer.

• Synes
DanMicke
  • Laddar…
Lyder som mig, under forudsætning af at jeg får samlingen tæt, som at jeg ikke behøver bekymre mig om vinkeljern overhovedet? Og heller ikke behøver anskaffe andet end en anstændig 'almindelig' hvid trælim? Alle enige om dette? :)

A Argastesnickaren sagde:
Ved limning af almindeligt træ er den normale tørretid 15-20 minutter under pres og fuld belastning før 24 timer.
Når jeg laver skærebrætter og har lidt travlt, er der ingen problemer med at køre igennem en høvle efter 1-2 timer.
Jo, men overdriver man ventetiden er man 1000% sikker, gælder alt som skal tørre/hærde.

D DanMicke sagde:
Lyder som mig, forudsat at jeg får samlinger tæt, som om jeg ikke behøver bekymre mig om vinkeljern overhovedet? Og heller ikke behøver at anskaffe andet end en anstændig 'almindelig' hvid trælim? Alle enige om dette? :)
Hvis jeg ser et billede, der ser lovende ud, så er jeg nok enig. Det handler om at få gode limflader.

• Synes
byggpiraten
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Jo, men overdriver man ventetiden er man 1000% sikker, gælder alt som skal tørre/hærde.
Er den type af renovatør, at jeg gør det meste med stor tålmodighed, så jeg undgår nok skridtet en uge eller så. En ordentlig bid malertape som 'advarsel' skader nok ikke ;)

• Synes
Isakare
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Hvis jeg ser et billede, der ser lovende ud, så er jeg nok enig. Det handler om at få gode limflader.
Jeg tager et billede senere og lægger det her, så du kan kommentere. Ingen hastværk da jeg har en igangværende facaderenovering. Tager et stort skridt i trappen indtil videre ;)

Stort skridt lyder godt. Hvad kan gå galt?
Manden falder ned ad en trappe, omgivet af splintrede træstykker og en faldende hat, mens han ser forskrækket ud.

• Synes
  • Haha
Fartland og 3 andre
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Stort skridt lyder godt. Hvad kan gå galt?
[billede]
Her er min egenbyggede trappe, som jeg kan lide og håber at reparere efter den fatale begivenhed og billeder af revnen. Håber det ser muligt ud? Egenbygget trappe med en synlig revne i trætrinnene, ved siden af en stor grøn plante. Egenbygget trappe med tydelig revne i trappetrin af træ. Egenbygget trappe med en markant revne i trinene.

• Trist
Nalleman64
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Her er min egenbygget trappe, som jeg kan lide og håber at fikse efter det fatale, der skete, og billeder af revnen. Håber det ser muligt ud? [billede] [billede] [billede]
Den der trappe ser ikke holdbar ud. Tegn en ulykkesforsikring.

Har du bygget trappen, kan du vel udskifte den ødelagte bræt, men sørg for at sætte en advarselsseddel ”Max 70 kg”.

• Synes
tidanrolf og 9 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.