Hej, jeg er i gang med at lære lidt om træ, men er blevet lidt forvirret, når det kommer til svigt. Jeg skal lave en svigtkontrol af en træbjælke, der påvirkes af et antal kN/m ovenfra, men jeg er lidt usikker på, HVAD svigt egentligt er. Jeg er blevet henvist til Svenskt trä og deres bog dimensionering af trækonstruktioner del 2, men de sider, jeg er blevet henvist til, gennemgår både nedbøjning og vibrationer.
Jeg er nogenlunde sikker på, at svigt er nedbøjning af træbjælken og ikke vibrationer, men vil gerne være helt sikker.
Jeg er nogenlunde sikker på, at svigt er nedbøjning af træbjælken og ikke vibrationer, men vil gerne være helt sikker.
Svigt = nedbøjning (mm).
Spænding plejer man også at tale om ved dimensionering af bjælker (N/mm^2 eller MPa).
Spænding plejer man også at tale om ved dimensionering af bjælker (N/mm^2 eller MPa).
Det kan også være værd at huske, at det krav om nedbøjning ikke har med styrke at gøre, men fordi det ser så grimt ud, når bærende bjælker hænger som en banan.G Gabbe1 sagde:
Så kan det selvfølgelig også være praktisk, at højden mere eller mindre er konstant, så man får en dør ind under bjælken, uden at den klemmes sammen og bliver svær at åbne.
Ved ikke om der findes nogen formel definition, men i min tankeverden er svigt en (elastisk ændring i) nedbøjning som forårsages af en last af højst midlertidig, og ofte også i den sammenhæng specifik, karakter, dvs. den inkluderer kun den nedbøjning som forårsages af den midlertidige last.
Dvs. man taler om at noget svigter når man går på det, men næppe at noget svigter af egenvægt.
Så det kan nok være grund til at gå tilbage til spørgeren og bede dem præcisere hvad de mener med svigt.
Dvs. man taler om at noget svigter når man går på det, men næppe at noget svigter af egenvægt.
Så det kan nok være grund til at gå tilbage til spørgeren og bede dem præcisere hvad de mener med svigt.
Ja, jeg ville også hævde, at det er den forskel mellem svigt og nedbøjning.
Klik her for at svare