Hej,
Jeg skal i gang med at renovere min villa fra 70'erne. Det er en 1,5-plans villa med kælder. Jeg har nogle overvejelser omkring, hvordan jeg skal løse de forskellige spærrelag i bjælkelaget mellem kælder og stueplan. Konstruktionen nedefra og op er som følger;
- Træpanel
- Dampbarriere
- Træbjælkelag og isolering
- Spånplader
- Foam
- Laminatgulv

Det, jeg vil gøre, er at installere vandbåren gulvvarme i 22mm spånplade, dette er allerede besluttet, og ingen diskussioner omkring dette, tak. Ovenpå dette vil jeg lægge et laminatgulv, hvor producenten angiver, at der skal lægges en dampbarriere ovenpå gulvvarmen for at forhindre, at eventuel kondens når laminatgulvet nedefra.
Kælderen regner vi ikke som boligareal, men den er opvarmet til stort set samme temperatur om vinteren. Om sommeren er kælderen dog køligere end etagerne ovenfor.

Så kommer selve spørgsmålet;
Hvordan undgår jeg at indespærre fugt mellem spærrelagene i bjælkelaget? Er løsningen så enkel, at jeg fjerner barrieren i kælderens loft, eller er dette en tankevrider, der kan udgøre andre problemer for mig i fremtiden? Forslag, tanker og idéer modtages med tak!

Dampspærre bør normalt ligge på den varme side, og man kan ikke have to dampspærre i samme bjælkelag, så den nederste skal fjernes. Hvis kælderen er helt opvarmet, behøves der egentligt ingen dampspærre, men hvis kælderen altid er lidt køligere, kan den ikke gøre nogen skade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.