Jeg har revet gammel løs masonit ned og har nu en væg i rent træ, som jeg har tænkt mig at sætte gips på. Skal man have plast/dampspærre indenfor gipsen?
Huset er fra 1920, og af hvad jeg kan se, så er det udefra: ny lockpanel, ny vinddug, lidt isolering, tjærepap, stående solide planker, vindpap og til sidst de liggende planker man ser på billedet.
Huset er fra 1920, og af hvad jeg kan se, så er det udefra: ny lockpanel, ny vinddug, lidt isolering, tjærepap, stående solide planker, vindpap og til sidst de liggende planker man ser på billedet.
Bliver der ikke mindre fugt i konstruktionen, hvis man indvendigt sætter plast? Så vandrer varmen jo bare ud i væggen, mens fugten bliver tilbage i indeluften?
Tricket er at have tilstrækkelig god ventilation, så dampen indendørs ikke tillades at vandre ind i væggen. Selvfølgelig vil altid en lille del gøre det, men i dit tilfælde er det nok dampbremse, der skal anbefales. Noget der bremser dampen, så den når at ventileres ud. En isolering, der kan "ånde," er også at anbefale, som hør.
Det er svært at plastre i efterhånden, og du vil aldrig få alt tæt, så jeg ville satse på noget andet...
Nu sidder der allerede isolering i væggen, hvis jeg forstår det rigtigt, så det ville være godt at vide, hvad du opvarmer huset med? Hvis skorstenen er kold, er det altid godt at hjælpe til med mekanisk ventilation. Enten som en form for Pax på toilet, vaskerum osv., eller noget mere centralt f.eks. monteret på skorstenen...
Det er svært at plastre i efterhånden, og du vil aldrig få alt tæt, så jeg ville satse på noget andet...
Nu sidder der allerede isolering i væggen, hvis jeg forstår det rigtigt, så det ville være godt at vide, hvad du opvarmer huset med? Hvis skorstenen er kold, er det altid godt at hjælpe til med mekanisk ventilation. Enten som en form for Pax på toilet, vaskerum osv., eller noget mere centralt f.eks. monteret på skorstenen...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5,723 indlæg
Det bliver ikke helt tæt at sætte dampspærre i efterhånden.
Læs i hvert fald sammenfatningen i denne rapport:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Læs i hvert fald sammenfatningen i denne rapport:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Skifte dampspærre mod damptætning? Tag mod koldloft
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ångspärr alt plast när gammalt möter nytt
Isolering -
Ångspärr unken lukt - dagens motsvarighet
Isolering -
Nybegynderspørgsmål: Udfordrende konstruktion - Hvordan skal jeg tænke med dampspærre mod fundamentet?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur gör man med ångspärr mot platta på mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus