1,122 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Dampbremse eller spærring eller ingenting?
Har en hytte med varme året rundt minimum 15 grader.
Panelen er ved at trænge til udskiftning og kommer forhåbentlig blive skiftet næste sommer samt efterisolere udvendigt 45mm.
I øjeblikket er det -panel-asfaboard-95mm glasfiber-rote i den ene del og i den anden del er det plast og spånplade direkte mod regel.
Det store spørgsmål er nu, når jeg også tænker på at efterisolere indvendigt 45mm, hvordan jeg skal gøre?
-Alt1: jeg river roten væk, så sætter dampspærre, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt2: Lad rote sidde, derefter sæt dampspærre, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt3: samme som 1 men dampspærre.
-Alt4: samme som 2 men dampspærre.
-Alt5: lad det være som det er og efterisolere?
Forslag:
Panelen er ved at trænge til udskiftning og kommer forhåbentlig blive skiftet næste sommer samt efterisolere udvendigt 45mm.
I øjeblikket er det -panel-asfaboard-95mm glasfiber-rote i den ene del og i den anden del er det plast og spånplade direkte mod regel.
Det store spørgsmål er nu, når jeg også tænker på at efterisolere indvendigt 45mm, hvordan jeg skal gøre?
-Alt1: jeg river roten væk, så sætter dampspærre, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt2: Lad rote sidde, derefter sæt dampspærre, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt3: samme som 1 men dampspærre.
-Alt4: samme som 2 men dampspærre.
-Alt5: lad det være som det er og efterisolere?
Forslag:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Har du ingen spærre/bremse i dag, kan du jo bare isolere og sætte en bremse/spærre på indersiden. Generelt er 45mm også, hvad de fleste installationslag er (da sidder bremse/spærre mellem dette og hovedisoleringen), men da skal hovedisoleringen også være tykkere, så man ikke får den kolde side forkert.H EmilPersson1 sagde:Har en hytte med varme året rundt minimum 15 grader.
Panelet er tid til at blive skiftet, og forhåbentlig vil jeg skifte det næste sommer samt efterisolere udvendigt 45mm.
I øjeblikket er det -panel-asfaboard-95mm glasfiber-rote i den ene del, og i den anden del er det plast og spånplade direkte mod reglerne.
Det store spørgsmål er nu, når jeg også overvejer at efterisolere indvendigt 45mm, hvordan jeg skal gøre?
-Alt1: jeg river rotet op og sætter dampbremse, reglerer 45mm og OSB+gips?
-Alt2: Lader rote blive, sætter dampbremse, reglerer 45mm og OSB+gips?
-Alt3: det samme som 1 men dampspærre.
-Alt4: det samme som 2 men dampspærre.
-Alt5: lad være som det er og efterisolere?
Forslag:
Personligt kan jeg godt lide dampbremse i stedet for spærre, fordi det dels er svært at garantere, at alt bliver tæt i gamle huse, og dels føles det bedre, hvis fugten kan finde ud igen, hvis man ikke kan få det helt tæt fx i samlinger mellem nyt og gammelt...men der findes forskellige skoler.
Ja jo præcis det plejer jo at blive lagt en 45er men jeg tænker at det bliver ret lig når jeg så efterisolerer udvendigt 45mm 🤔klaskarlsson sagde:
Har du ingen spärr/broms idag så kan du jo bare isolere på og sætte en bremse/spærring på indersiden. Rent generelt er jo også 45mm hvad de fleste installationslag er (så sidder bremse/spærring mellem dette og hovedisoleringen) men da skal også hovedisoleringen være tykkere så man ikke får den kolde side forkert.
Personligt kan jeg godt lide dampspærre i stedet for spærring fordi man dels har svært ved at garantere at alt bliver tæt i gamle huse, og dels føles det bedre hvis fugten kan finde ud igen hvis man ikke kan få det helt tæt i fx samlinger mellem nyt og gammelt... men der findes forskellige skoler.
Men er ikke med på hvordan du synes jeg skal gøre 😅, mener du at jeg regel 45 på rote og isolerer så på med dampspærre-etc-gips?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Ja, hvis der ikke er nogen dampspærre/bremse i dag, så kan du jo regne 45mm på den eksisterende væg, isolere, sætte dampspærre på og derefter med gips/inder væg, vil jeg sige.H Holmfrid1 sagde:
Hvis der allerede er en form for dampspærre i væggen, så ville jeg have undladt dampspærren på indersiden, da man ikke vil spænde eventuel fugt inde mellem to lag, selvom det er en bremse i stedet for en spærre.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Dampspærre/dampbremse eller ikke i ydervæg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ångspärr, ångbroms, eller inget i garage (en till tråd!)
Isolering -
Ångspärr eller ångbroms för isolera golv med betongplatta
Golv -
Ångspärr, ångbroms eller inget?
Isolering -
Använda ånspärr/ångbroms eller ingenting vid tilläggsisolering?
Isolering