Skal sætte ribbevæg op model Stonewall. Betonvæg, så vi reglar op først. Det betyder, at vi får ca. 15 mm plads bagved, som jeg tænkte at fylde med noget filt eller isolering for endnu bedre dæmpning. Det er jo bare tomt rum der ellers. Vil ikke bruge skøre penge, så fandt bl.a. denne https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
Virker til at opfylde mine krav, men skrev til Biltema om hvorvidt den er sikker at bruge indendørs i forhold til stoffer og fibre, der evt. kan frigives i luften og skabe allergi eller være skadelige. Men de ville/kunne ikke svare, skrev bare at 'den er lavet af bomuld og polypropylen'. Er denne sikker at bruge i en dagligstue, tror I? Jeg har børn osv. Eller har I andre tips til billig materiale, der fungerer som isolering bag en ribbevæg? Ydelsen er ikke supervigtig, tænker det er lidt en bonus, bare fordi rummet alligevel bliver skabt. Men vil have noget materiale, der er sikkert og giver en vis effekt i hvert fald. Og fx kan skæres eller klippes til. Prisvenligt som sagt.
Virker til at opfylde mine krav, men skrev til Biltema om hvorvidt den er sikker at bruge indendørs i forhold til stoffer og fibre, der evt. kan frigives i luften og skabe allergi eller være skadelige. Men de ville/kunne ikke svare, skrev bare at 'den er lavet af bomuld og polypropylen'. Er denne sikker at bruge i en dagligstue, tror I? Jeg har børn osv. Eller har I andre tips til billig materiale, der fungerer som isolering bag en ribbevæg? Ydelsen er ikke supervigtig, tænker det er lidt en bonus, bare fordi rummet alligevel bliver skabt. Men vil have noget materiale, der er sikkert og giver en vis effekt i hvert fald. Og fx kan skæres eller klippes til. Prisvenligt som sagt.
Jeg tror du tænker helt rigtigt. Det tæppe er der nok ingen problemer med. Glasuld kan afgive urea, når den sidder “åben” i diverse akustikløsninger, som kan lugte lidt sådan.
Lyden vil gå igennem din ribbevæg, ramme betonen og gå ud gennem væggen igen. Ribbevæggen vil blive mere effektiv, når den er opsat med plads bagved. Hvis du sætter et stykke filt derind, kan det kun blive bedre, om end - marginalt.
Filten behøver ikke at fylde hele rummet heller, altså 15 mm.
Så, brug det biltematæppe, det bliver så godt som muligt!
Jeg ville have klippet det i baner efter lægterne og hæftet det fast på indersiden af lægterne med hæftepistol, typisk rapid. Biltema har nu tilpasset deres hæftepistoler efter rapids mål på hæfteklammer, så hvis du ikke har en sådan, kan du roligt købe en samt hæfteklammer hos biltema, når du alligevel er der. 6 eller 8 mm burde blive godt.
held og lykke, og læg gerne op lidt billeder af det løbende
Lyden vil gå igennem din ribbevæg, ramme betonen og gå ud gennem væggen igen. Ribbevæggen vil blive mere effektiv, når den er opsat med plads bagved. Hvis du sætter et stykke filt derind, kan det kun blive bedre, om end - marginalt.
Filten behøver ikke at fylde hele rummet heller, altså 15 mm.
Så, brug det biltematæppe, det bliver så godt som muligt!
Jeg ville have klippet det i baner efter lægterne og hæftet det fast på indersiden af lægterne med hæftepistol, typisk rapid. Biltema har nu tilpasset deres hæftepistoler efter rapids mål på hæfteklammer, så hvis du ikke har en sådan, kan du roligt købe en samt hæfteklammer hos biltema, når du alligevel er der. 6 eller 8 mm burde blive godt.
held og lykke, og læg gerne op lidt billeder af det løbende
Tak, sjovt at nogen tror på det. Skal absolut ordne billeder senere. Sjovt at der fandtes et produkt, der var fornuftigt til dette. Meget er så dyrt ellers.
hej!D doctormirabilis sagde:
Er nysgerrig på, hvordan det gik med ribbevægggen? Og blev det godt lydisoleret? Jeg skal nemlig gøre det samme og forsøger at bestemme, hvad jeg skal sætte bagved. Har aldrig reglert en væg, så det føltes så stort, men det er måske det enkleste for bedre isolering? Overvejede noget som Polaric fra Silentswede https://www.silentswede.se/dampmatta-ljuddampning-silentswede-polaric-silver-6, men det virker bare mere besværligt.
//Sara
Det blev godt! Havde jeg haft større rum og 'råd' med hensyn til plads at isolere tykkere bagved, havde jeg gjort det. O kørte typisk stenuld eller noget andet. For jo mere desto bedre selvfølgelig, hvad angår absorption. Nu ville jeg ikke bygge ud så meget fra væggen, så dette blev godt. Filten var let at klippe og også ret billig. Kørte 15mm regler vandret, 4 stk (eller 5?) og strimler af filten i kanalerne, der blev dannet. Derefter blev akustikpanelet skruet op med montagekruer. Rundt om stikkontakterne blev der lavet små rammer af egetræslist. Jeg trak ingen kabler bag panelet, da jeg ikke havde brug for det, men hvis man har brug for det, er det jo let og smidigt at gøre det.
oh så fint! Ok men brugte du træ- eller stålregler, og hvordan fik du dem fast i betonvæggen? Du dækkede ikke det hele med et lag gips, men satte ribevæggen direkte på regler/isoleringen? Det, jeg overvejer, er regler, isolering, enkeltgips og så ribevæggen på det. Jeg vil gerne have fx stringkonsoller senere fast på ribevæggen, så det skal være stabilt nok til det.D doctormirabilis sagde:Det blev bra! Havde jeg haft større rum og 'råd' pladsmæssigt til at isolere tykkere bagved, havde jeg gjort det. Og kørt typen stenuld eller noget andet. For jo mere desto bedre selvfølgelig, hvad angår absorption. Nu ville jeg ikke bygge for meget ud fra væggen, så dette blev godt. Filten var let at klippe og også ret billig. Brugte 15mm regler vandret, 4 stk. (eller 5?) og strimler af filten i kanalerne der blev dannet. Derefter blev akustikpanelet skruet op med montageskruer. Rundt om stikkontakterne blev der lavet små rammer af egetræsliste. Jeg kørte ingen kabel bag panelet, fordi jeg ikke havde behov, men hvis man har brug for det, er det jo let og praktisk at gøre det.
Tak, jeg er faktisk meget tilfreds.
Reglen er direkte på beton, boret og plugget på forhånd som sædvanligt. Det sværeste var at tilpasse mod loft og gulv, da vores lgh har ujævne rum, og der er en forskel på cirka en cm fra den ene side af rummet til den anden. Vi hænger ikke noget tungt på den, så vi havde ikke det problem, som du har med hylder. Men jeg ville nok ikke have dækket med gips eller en anden plade, da du dermed skaber en hård og plan overflade udenpå isoleringen bag akupanelet, hvilket lidt negaterer formålet med isoleringen rent akustisk.
For at fastgøre tunge hylder ved jeg ikke præcis, hvordan jeg ville have gjort det, men du må selvfølgelig skrue beslagene i reglar eller lignende. Jeg tænker faktisk, at det burde være nok; at skrue dem i reglarne? String har vel heller ikke så mange fastgørelsespunkter pr. hylde. Men selvfølgelig skal reglarne placeres i en højde, der passer.
Reglen er direkte på beton, boret og plugget på forhånd som sædvanligt. Det sværeste var at tilpasse mod loft og gulv, da vores lgh har ujævne rum, og der er en forskel på cirka en cm fra den ene side af rummet til den anden. Vi hænger ikke noget tungt på den, så vi havde ikke det problem, som du har med hylder. Men jeg ville nok ikke have dækket med gips eller en anden plade, da du dermed skaber en hård og plan overflade udenpå isoleringen bag akupanelet, hvilket lidt negaterer formålet med isoleringen rent akustisk.
For at fastgøre tunge hylder ved jeg ikke præcis, hvordan jeg ville have gjort det, men du må selvfølgelig skrue beslagene i reglar eller lignende. Jeg tænker faktisk, at det burde være nok; at skrue dem i reglarne? String har vel heller ikke så mange fastgørelsespunkter pr. hylde. Men selvfølgelig skal reglarne placeres i en højde, der passer.
Edit: for at fastgøre hylder skal du nok bruge betydeligt dybere lægter, end vi brugte, så du kan skrue med ordentlige skruer, der holder.D doctormirabilis sagde:Tak, er virkelig tilfreds faktisk.
Er trælægte direkte på beton, boret og plugget på forhånd som sædvanligt. Det sværeste var at tilpasse mod loft og gulv, da vores lejlighed har ujævne rum og det varierer typisk en cm fra den ene side af rummet til den anden. Der hænger ikke noget tungt på den, så vi havde ikke det problem, som du har med hylder. Men jeg ville nok ikke have dækket med gips eller en anden plade, da du så skaber en hård og plan overflade udenpå isoleringen bagved akupanelen, hvilket lidt negérer formålet med isoleringen rent akustisk.
For at fastgøre tunge hylder ved jeg ikke præcist, hvordan jeg ville have gjort, men du skal jo selvfølgelig skrue beslagene i lægter eller lignende. Jeg forestiller mig egentlig, at det burde være nok; at skrue dem i lægterne? String har vel ikke så mange fastgørelsespunkter pr. hylde heller. Men selvfølgelig skal lægterne sættes i en højde, der passer så.
hmm, ja altså det er lidt mit problem, ved ikke helt, hvordan jeg bedst gør dette. Det er luftbåren lyd fra naboernes stue (dæmpede stemmer og TV-lyd) jeg vil forsøge at reducere (forstår at det nok ikke kan fjernes helt) og har forstået det som, at der så kræves isolerende lag bag ribbevæggen. Men er usikker på, hvor ordentlig isolering jeg behøver at lave, om jeg "skal" bygge en væg på væggen, eller om der findes andre måder (har kigget på alle mulige alternativer med dæmpningsfilt, gips, Green glue)?D doctormirabilis sagde:Tak, er rigtig tilfreds faktisk.
Der er trælægte direkte på beton, boret og plugget på forhånd som normalt. Det sværeste var at tilpasse mod loft og gulv, da vores lejlighed har ujævne rum, og det differer typisk en cm fra den ene side af rummet til den anden. Hænger ikke noget tungt på den, så vi havde ikke det problem, som du har med hylder. Men jeg havde nok ikke dækket med gips eller anden plade, da du så skaber en hård og plan overflade uden på isoleringen bag akupanelet, hvilket lidt negerer formålet med isoleringen rent akustisk.
For at fastgøre tunge hylder ved jeg ikke præcis, hvordan jeg ville have gjort, men du må jo skrue konsollerne i lægter eller lignende selvfølgelig. Jeg tænker egentlig, at det burde være nok faktisk; at skrue dem i lægterne? String har vel ikke så mange fastgørelsespunkter per hylde heller. Men selvfølgelig skal lægterne sættes i en højde, der passer så.
Aha okay, så forstår jeg. Du vil dæmpe lyden udefra. Så er det en anden sag. Jeg ville forbedre akustikken for min stereo (og også forskønne rummet) dvs. dæmpe refleksioner jeg selv skabte. Så kan plader måske fungere for dig. Krydsfiner er jo stærkt som bare pokker fx? Tjek med ribvægfabrikanter også, de plejer at have tips til montering af f.eks. et tungt tv eller lignende.
Skal du have akupanel på væggen, skal du nok have det for det æstetiske dog - er dit mål kun at dæmpe lyd fra naboerne - og du vil have hylder på væggen - måske er det bedst bare at lægte, isolere og sætte plader op og så at sige bygge en væg på væggen, og så male eller tapetsere den etc? I stedet for akupanel.
Tak, vi er supertilfredse. Akustikpanelet er helt OK i kvalitet! Eller OK og OK, det er godt, ville jeg sige. Det er jo mdf/hdf med egetræsfinér ovenpå, og så er det limet og hæftet på en bagside af stift filtmateriale. Der slap lidt splinter fra kanterne på finéren i begyndelsen, men intet nu. Man kan ikke oliere det btw (det er heller ikke nødvendigt) ifølge producenten. Da det er en fiberplade inden i finéren, skal man også passe på, hvis man f.eks. har hele vejen ned til gulvet og så moppe vådt og kommer til at ramme enderne; det kan ende med, at de svulmer. Snedkeren, der hjalp os lidt, anbefalede, at vi lavede en spalte forneden for at undgå dette. Så vi lod dem gå lige nedenfor den øvre kant af gulvsoklen, bare.PASwe sagde:
Når man har lavet regelskelet som vi (på beton), kan man jo ikke fastgøre noget på væggen heller - medmindre det skrues lige der, hvor en regle sidder, så det begrænser lidt, hvad man kan sætte op. Ved man, at man skal have noget på en bestemt højde, er det måske værd at sætte en ekstra regel der, jeg ved det ikke. Men på den anden side er panelet lidt "tingen", så man vil måske ikke have for meget hængt op alligevel. Vi har kun et mindre billede og en let væglampe, og de skruede jeg i reglen, gennem den sorte filt på bagsiden af akustikpanelet. Behøvede ikke at bore eller noget - bare at håndskrue en kort montageskrue direkte ind. Det fine med filten på bagsiden af panelet er, at den "sluger" hullerne, hvis du skulle fortryde og fjerne noget.
Indenfor panelet brugte vi denne filt fra Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../ljudisoleringsfilt-1000-x-2000-mm-2000021215
Skar dem på langs, så de blev samme bredde som "kanalerne", der dannedes mellem de vandrette træregler på betonvæggen. Kan ikke huske, om vi lavede et eller to omdrejninger med filten - tror det var 1 omgang. Billig og god filt (en slags klud, typ) og jeg tænkte, at det i hvert fald ville give en lille bonuseffekt, når der ellers bare ville være tomt rum derunder panelet.
Undskyld, hvis jeg har nævnt noget af dette i tråden tidligere - det er et stykke tid siden, jeg skrev i den.
Velkommen med spørgsmål, hvis du har nogen.
Klik her for at svare