7,373 læst ·
35 svar
7k læst
35 svar
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3 Må ikke glittes ?
Hej
skal støbe næste uge og har bestilt ifølge konstruktør
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3.
Fik svaret fra 2 betonfirmaer, at den ikke skal glittes pga. luften. At betonen kan slippe.
Den eneste grund til glitning er, fordi vi vil have betongulv.
Det er godt med luft, for det er snart minusgrader, og vi bygger med blokke, som måske ikke får et tag før næste år.
Hvor vigtigt er det med luft, og skal man mindske eller fjerne helt?
Vi vil støbe, når der er sol i 3 dage og 12 plus grader.
Vi vil nå at komme over 5mpa i pladen.
antager det går ikke heller at skure pladen, da de bliver tæt overflade
kom med jeres tips og rådgivning?
skal støbe næste uge og har bestilt ifølge konstruktør
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3.
Fik svaret fra 2 betonfirmaer, at den ikke skal glittes pga. luften. At betonen kan slippe.
Den eneste grund til glitning er, fordi vi vil have betongulv.
Det er godt med luft, for det er snart minusgrader, og vi bygger med blokke, som måske ikke får et tag før næste år.
Hvor vigtigt er det med luft, og skal man mindske eller fjerne helt?
Vi vil støbe, når der er sol i 3 dage og 12 plus grader.
Vi vil nå at komme over 5mpa i pladen.
antager det går ikke heller at skure pladen, da de bliver tæt overflade
kom med jeres tips og rådgivning?
xF3 betyder luft ifølge leverandøren. Luften skaber mellemrum i betonen, som hjælper hvis det fryser. Da kan vandet bruge disse mellemrum til at udvide sig i.
man plejer ikke at have det i villa plade.
Jeg skal støbe på tirsdag i næste uge, og der er det 10 grader sol i 3 dage. Det går aldrig under 6-8 grader om natten.
jeg vil helst ikke have luft, for jeg vil glitte, men det går ikke med denne betonmix.
Vi bør opnå 5mpa efter 3 dage.
man plejer ikke at have det i villa plade.
Jeg skal støbe på tirsdag i næste uge, og der er det 10 grader sol i 3 dage. Det går aldrig under 6-8 grader om natten.
jeg vil helst ikke have luft, for jeg vil glitte, men det går ikke med denne betonmix.
Vi bør opnå 5mpa efter 3 dage.
Så ser det ud til, at der ikke er noget at gøre.M MackanM sagde:xF3 betyder luft ifølge leverandøren. Luften gør rummet i betonen, som hjælper, hvis det fryser. Så kan vandet bruge dette rum til at ekspandere i.
man plejer ikke at have det i villa bundplade.
Jeg skal støbe på tirsdag i næste uge, og da er det 10 grader sol i 3 dage. Kommer aldrig under 6-8 grader om natten.
Jeg vil helst ikke have luft, for jeg vil glitte, men det går ikke med denne betonblanding.
vi bør opnå 5mpa efter 3 dage.
Kan du have et slebet betongulv, hvis det indeholder luft, som du skriver?
Jeg er ikke tilstrækkeligt kyndig til at vide, hvorfor man overhovedet har luft i betonen, hvis man støber i plusgrader.M MackanM sagde:
Normalt vibrerer man betonen for at slippe af med luft.
Men du har jo en konstruktør, som må kunne vurdere spørgsmålet, hvad siger han?
Vi støbte vores 350kvm med almindelig 20/25 en novemberdag, ganske vist i Skåne, men det var nogenlunde de samme temperaturer som nu.
På den anden side havde vi ingen udtørringskrav på den heller.
X xLnT sagde:Jeg er ikke tilstrækkeligt kyndig til at vide, hvorfor man overhovedet har luft i betonen, hvis man støber i plusgrader. Normalt vibrerer man betonen for at fjerne luft. Men du har jo en konstruktør, som må kunne afgøre spørgsmålet, hvad siger han?
Vi støbte vores 350kvm med almindelig 20/25 en novemberdag, ganske vist i Skåne men det var omtrent samme temperaturer som nu. På den anden side havde vi heller ingen udtørringskrav på den.
Ja præcis. Jeg skal støbe i malmö. støbte I selv eller firma
Vi havde firma til at støbe, der skulle laves fald mm så vi turde ikke gøre det selv.M MackanM sagde:
Vi fik anbefalingen at ikke glitte, det fortryder vi. Blev ikke så godt resultat af kun slodning.
Så vi vil nok slibe betonen selvom vi skal lægge gulv ovenpå.
Har denne fra en tråd jeg oprettede efter støbningen.M MackanM sagde:

Rådet var, at man lukkede til porerne, og at det ville være dårligere. Men vi glattede værkstedet, hvilket blev meget godt. Så mit råd er at følge din mavefornemmelse, stå fast, og spørg, hvis du er i tvivl.