Hej!
Jeg er for nylig begyndt at rive vores bryggers/råindgang ud til en renovering.
Jeg har revet alt gips ud og er nu nede på råsponten, som står lodret.
Tanken var lidt at erstatte dette med OSB eller lignende for at kunne trække el bagved lidt skjult.

Jeg har altid troet, at selve "hjertevæggen" i huset er bærende...
Men ifølge byggetilladelsen skal ikke-bærende indervægge bestå af 45x45 reglar cc 60, 15 mm råspont og 9 mm gips, hvilket vil sige, at de bliver 93 mm tykke.

Bærende vægge skal bestå af 45x70 reglar og råspont og gips og blive 118 mm tykke.

Jeg har i dag målt lidt, og der er ingen bærende vægge... alle er 93 mm tykke...

Huset er et modulhus, Et Sävsjö Trähus fra 1990.
Det har udnyttet loft, så det er en 1,5 plans hus.
Jeg har desværre ingen sektionsplan, så har ikke noget direkte at gå efter...

Der står også et sted, at det er ydervægge, der er bærende...

Kan det være, at ingen indervægge er bærende?
Mellemloftlaget er ikke sammensat over indervæggen, men er sammensat hvor det er nødvendigt så at sige...

Jeg bemærkede dog, at denne væg, som jeg troede var bærende, består af en 45X70 liggende øverst mod bjælkelaget.
Den anden indervæg, som står på den anden måde mod køkkenet, der er loftet først spikret på bjælkelaget og derefter indervæggen... betyder det noget?
Eller har man kun gjort sådan, fordi det er lettere?

Her er 4 billeder.
Bryggerset er rummet nede til venstre, og væggen, jeg har fotograferet, er den, der er mellem bryggers og stue.
De øvrige to billeder er fra byggetilladelsen, som viser, hvordan det skal bygges.
Men de der bærende vægge er noget, jeg ikke kan finde til målet!! :crysmile:
Plantegning over et hus i Sävsjö Trähus-stil fra 1990, med stuer, soveværelser og køkken markeret. Dokument om konstruktion af ydervægge og en afkrydsning af bærende dele, med detaljere på gips, råspont, og reglar til et modulhus. Dokument over byggekrav og specifikationer for bærende og ikke-bærende vægge, bjælkelag og isoleringsdetaljer. Loft med isolering og rørledninger synlige i en renoveret vaskerum. Væggene er af træpaneler. En varmtvandsbeholder er monteret på væggen.

Eller kan det være så at den tynde væg er bærende?
Føles jo ret spinkelt med 45mm regler.. og specielt liggende.

Her er et nærmere billede af, hvordan det ligger mod spær
Loft med isolering og rør, tæt på tagstolene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.