Har nogle småprojekter og noget resttræ. Tænkte derfor på at lave en stillads i træ, med 2x4-tommer regler som ben.

Problemet er, at min grund er ujævn, og jeg vil kunne justere højden på benene individuelt, helst uden at skrue dem af.

Til "almindelige" metalstilladser findes der jo gevindbundskruer til nemt at justere højden ved ujævne jordforhold. Jeg ville hellere gøre sådan end at stive op med en masse klodser under benene.

SPØRGSMÅL: Kender I en smart måde at bruge sådanne bundskruer sammen med en træstillads? F.eks. om der findes passende metalrør med skruehuller, der kan boltes fast i træbenene, som man så kan sætte bundskruer i?

• En skitse af to trækonstruktioner, en med en platform og en med en diagonal afstivning, designet til brug i byggeri som fleksible stilladser.
  • En metal bottenskruv med gevind og en firkantet base anvendes til justerbar højde på byggerier på ujævnt terræn.
Senest redigeret:
Farstatjej90
Sådan her måske? Justerbar stolpesko.
Justerbar stolpsko monteret på en betonblok, med stenskærver i baggrunden.

• Synes
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Sån her måske? Justerbar stolpesko.
[billede]
Tak for svaret. Noget sådan lyder fornuftigt, dog kan de stolpesko jeg finder kun justeres nogle få cm i højden. Det bedste ville jo være, hvis jeg kunne justere højden mindst omkring 25-30 cm op og ned på grund af grundens store hældning. Findes der noget lignende, der kan justeres meget mere?

Farstatjej90
  • Synes
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90
30 cm virker ret meget, tror måske det bliver svært uden, så må du nok bruge en slags donkraft eller lignende....

• Synes
Robert_G
  • Laddar…
Stilfodspladen du har lagt billede på behøver ikke et gevindrør, det er "møtrikken" som stilladset står på. Så et almindeligt rør med passende dimension kan du bruge.

• Synes
Robert_G og 1 anden
  • Laddar…
C
Larsa Larsa sagde:
Så et almindeligt rør med passende dimension kan du køre med
Køb burtonrør, billige, let tilgængelige og rigtig dimension.
Så er spørgsmålet, hvordan man integrerer dem i trækonstruktionen på en fornuftig måde. Man ender jo let med at man måske skal bygge en burtonstativ i stedet og bygge stativtrall af resttræet.

• Synes
Robert_G
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.