1,089 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Byggehjælp: Limtræ vs Letbjælke (type masonitbeam) Belastningssammenligning
På gang med mellem-etage til hus og har længe ønsket at prøve letbjælke, og til dette husbyggeri, som er mit eget, står det mig frit for at vælge, hvad jeg skal bruge.
Hvordan laver jeg en sammenligning mellem de forskellige? På træguiden er der en masse info om begge, men ikke på en måde, så man let kan sammenligne (synes i det mindste jeg).
Mine forudsætninger er en Bank med
længden 7700mm og højden 225mm.
Limtræsbjælke, Masonitbeam eller egenbygget variant med 45x45 over og under samt osb på begge sider, som jeg har set nogle byggede selv.
Taknemmelig for sammenligningshjælp.
Mvh Zeb
Hvordan laver jeg en sammenligning mellem de forskellige? På træguiden er der en masse info om begge, men ikke på en måde, så man let kan sammenligne (synes i det mindste jeg).
Mine forudsætninger er en Bank med
længden 7700mm og højden 225mm.
Limtræsbjælke, Masonitbeam eller egenbygget variant med 45x45 over og under samt osb på begge sider, som jeg har set nogle byggede selv.
Taknemmelig for sammenligningshjælp.
Mvh Zeb
Rækker det ikke med almindelige bjælker om 45x225 som man krydsforstærker..B ByggareZeb sagde:
Det er almindeligt, at frit oplagte træbjælker med spændvidder mellem 3000 og 4000 mm tværforstærkes i en række i midten. Ved større spændvidder og ved kontinuerlige bjælker forstærkes bjælkelaget i to rækker, sædvanligvis i tredjedelspunkterne. Pladekortlinger af søm- eller skrue- limet gulvspånplade eller K-plywood er alternativer til krydsforstærkning.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Limträbalk vs regel!
Altan & Uteplats -
Carport med 6m spännvidd, behövs limträ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Omberegning af limtræsbjælke til IPE-stålbjælke med hensyn til nedbøjning
Bygningsfysik -
Dimensionering af etagedæk - Limtræ vs stålbjælke med svalehaleplade
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Kostnadsdiff på konstruktionsvirke vs KL-trä eller limträ i takkonstruktion?
Tak & Vind