Hej!
Jeg skulle sætte loft op for første gang og startede med lægter, var usikker på hvilken slags gips jeg skulle bruge, så jeg tog til en byggehandel og bad om råd. Sagde gentagne gange til personen, der hjalp mig, at jeg skulle have et glat loft, dvs. spartle samlingerne.
Han viste mig en plade, han kaldte "loftgips", som skulle være nem at sætte op, alle kanter var en smule fasede, så der dannes et lille v mellem pladerne.
Jeg sagde, at jeg havde hørt, man skulle have et bredere spor for at kunne spartle og få et glat loft.
Han sagde, at det ikke var noget problem, man skulle bare spartle samlingerne og være glad.
Jeg har lige sat hele loftet op med stor besvær og begynder derefter at søge information om, hvilken slags spartel jeg skal vælge.
Jeg indser så, at stort set hele internettet mener, at det ikke er muligt at spartle denne slags samlinger. At disse plader kun er beregnet til dem, der ønsker samlinger i et gittermønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opmuntrende?
Og har man nogen som helst rettigheder, når det kommer til køb, der er gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instrukser?!

• Trist
  • Synes
Nalleman64 og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
E Emmazk sagde:
Og har man nogen som helst rettigheder når det kommer til køb lavet baseret på sælgerens udtrykkelige instruktion?!
Ja, det er grundlag for en reklamation, men problemet er jo at bevise hvad der blev sagt og forskellige butikker kan være forskellige kræsne når det gælder sådan noget.

• Synes
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Hvilken byggemarked var det?
Det du skal have er typisk Norgips plan

• Synes
darey
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvilken byggemarked var det?
Det du skal have er typisk Norgips plan
jo men nu sidder de jo der. Du mener, at jeg skal rive hele loftet ned og gøre det om? Er det den eneste måde?

E Emmazk sagde:
jo men nu sidder de jo der. Du mener, at jeg skal rive hele taget ned og gøre alt om? Er det den eneste måde?
xl-bygg

BirgitS BirgitS sagde:
Ja, det er grund til en reklamation, men problemet er jo at bevise, hvad der blev sagt, og forskellige butikker kan være forskellige kræsne, når det gælder sådan noget.
Ja præcis. Er mest interesseret i, at nogen kan give mig en solstrålehistorie med et kneb om, hvordan man alligevel kan få det fint? Nogen? Venligst?

Kan man ikke skrabe op et større dige?
Selvfølgelig ikke sjovt og vil nok støve en del.

Jeg havde dette problem i et hus, og da spartlede maleren med noget spartel som hedder Ardex, som blev slebet til, og så satte han Microlit (et tyndt væv), som derefter blev malet. Resultatet var et glat loft.

• Synes
Mr.Hammer og 12 andre
  • Laddar…
sunnis
Ja men det går at spartle, fyld fugerne, lim en papirstrimmel med non woven lim eller spartl den ind med strimmel- og fugespartelmasse. Efter det er tørret, breder man ud ordentligt og sliber. Et andet alternativ er at sætte microlit, hvilket måske er at foretrække i dit tilfælde.

Selvom man bruger almindelig gips, skal man fase og spartle enderne på samme måde som dit loft. Men du behøver ikke rive gipsen ned. Gips som gips :)

• Synes
henric78 og 10 andre
  • Laddar…
Spartle igen faserne og lime fiberdug op er nok det enkleste.

• Synes
leby og 7 andre
  • Laddar…
T
En tidligere ejer havde spartlet sådanne i vores tidligere hus, og det revnede ikke i den tid, jeg boede der. Så man kan have held, men det er nok ikke noget, man skal regne med.

(Alle samlinger var på reglar, det ville nok have fungeret dårligere i vores nuværende hus, hvor mange samlinger er i ren luft.)

• Synes
ie01gula og 1 anden
  • Laddar…
Heij83
Jeg satte sådanne plader op og tapetserede med et microlit lærred, som derefter blev malet.
Det blev rigtig godt!

• Synes
Nalleman64 og 4 andre
  • Laddar…
Det går men så skal man også skabe de rette forudsætninger. Minimere bevægelserne i fugen. Jo mindre fuge desto større risiko for revner. Jeg ville aldrig sætte disse paneler op på noget materiale, der bevæger sig meget, såsom træpanel. Så gælder det om at tape alle samlinger. Glasfibervæv kan blive en løsning i dit tilfælde, som nogle skriver om.

Senest redigeret:
  • Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
Har bekendte som købte et hus med sådan tag. De har derefter spartlet det jævnt, ca. 20 år siden. Det blev godt. Ved ikke om de har sat mikroliter. Men mikrolit giver at malingen får en finere overflade. Så det er godt at bruge, selvom man har de rigtige plader.

• Synes
Nalleman64 og 4 andre
  • Laddar…
Du virkede til at vide, hvad du var ude efter, alligevel beder du om hjælp:thinking: og får fejl..håber det løser sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.