20,253 læst ·
57 svar
20k læst
57 svar
Byggecenteret gav forkerte råd om gips i loft, er det for sent?
Side 1 af 4
Hej!
Jeg skulle sætte loft op for første gang og startede med lægter, var usikker på hvilken slags gips jeg skulle bruge, så jeg tog til en byggehandel og bad om råd. Sagde gentagne gange til personen, der hjalp mig, at jeg skulle have et glat loft, dvs. spartle samlingerne.
Han viste mig en plade, han kaldte "loftgips", som skulle være nem at sætte op, alle kanter var en smule fasede, så der dannes et lille v mellem pladerne.
Jeg sagde, at jeg havde hørt, man skulle have et bredere spor for at kunne spartle og få et glat loft.
Han sagde, at det ikke var noget problem, man skulle bare spartle samlingerne og være glad.
Jeg har lige sat hele loftet op med stor besvær og begynder derefter at søge information om, hvilken slags spartel jeg skal vælge.
Jeg indser så, at stort set hele internettet mener, at det ikke er muligt at spartle denne slags samlinger. At disse plader kun er beregnet til dem, der ønsker samlinger i et gittermønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opmuntrende?
Og har man nogen som helst rettigheder, når det kommer til køb, der er gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instrukser?!
Jeg skulle sætte loft op for første gang og startede med lægter, var usikker på hvilken slags gips jeg skulle bruge, så jeg tog til en byggehandel og bad om råd. Sagde gentagne gange til personen, der hjalp mig, at jeg skulle have et glat loft, dvs. spartle samlingerne.
Han viste mig en plade, han kaldte "loftgips", som skulle være nem at sætte op, alle kanter var en smule fasede, så der dannes et lille v mellem pladerne.
Jeg sagde, at jeg havde hørt, man skulle have et bredere spor for at kunne spartle og få et glat loft.
Han sagde, at det ikke var noget problem, man skulle bare spartle samlingerne og være glad.
Jeg har lige sat hele loftet op med stor besvær og begynder derefter at søge information om, hvilken slags spartel jeg skal vælge.
Jeg indser så, at stort set hele internettet mener, at det ikke er muligt at spartle denne slags samlinger. At disse plader kun er beregnet til dem, der ønsker samlinger i et gittermønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opmuntrende?
Og har man nogen som helst rettigheder, når det kommer til køb, der er gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instrukser?!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Ja, det er grundlag for en reklamation, men problemet er jo at bevise hvad der blev sagt og forskellige butikker kan være forskellige kræsne når det gælder sådan noget.E Emmazk sagde:
Ja præcis. Er mest interesseret i, at nogen kan give mig en solstrålehistorie med et kneb om, hvordan man alligevel kan få det fint? Nogen? Venligst?BirgitS sagde:
Ja men det går at spartle, fyld fugerne, lim en papirstrimmel med non woven lim eller spartl den ind med strimmel- og fugespartelmasse. Efter det er tørret, breder man ud ordentligt og sliber. Et andet alternativ er at sætte microlit, hvilket måske er at foretrække i dit tilfælde.
Selvom man bruger almindelig gips, skal man fase og spartle enderne på samme måde som dit loft. Men du behøver ikke rive gipsen ned. Gips som gips
Selvom man bruger almindelig gips, skal man fase og spartle enderne på samme måde som dit loft. Men du behøver ikke rive gipsen ned. Gips som gips
En tidligere ejer havde spartlet sådanne i vores tidligere hus, og det revnede ikke i den tid, jeg boede der. Så man kan have held, men det er nok ikke noget, man skal regne med.
(Alle samlinger var på reglar, det ville nok have fungeret dårligere i vores nuværende hus, hvor mange samlinger er i ren luft.)
(Alle samlinger var på reglar, det ville nok have fungeret dårligere i vores nuværende hus, hvor mange samlinger er i ren luft.)
Det går men så skal man også skabe de rette forudsætninger. Minimere bevægelserne i fugen. Jo mindre fuge desto større risiko for revner. Jeg ville aldrig sætte disse paneler op på noget materiale, der bevæger sig meget, såsom træpanel. Så gælder det om at tape alle samlinger. Glasfibervæv kan blive en løsning i dit tilfælde, som nogle skriver om.
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 indlæg
Har bekendte som købte et hus med sådan tag. De har derefter spartlet det jævnt, ca. 20 år siden. Det blev godt. Ved ikke om de har sat mikroliter. Men mikrolit giver at malingen får en finere overflade. Så det er godt at bruge, selvom man har de rigtige plader.