Har et lille rum på vores overetage, som vi har behov for at lave til et lille værelse. Der er et vindue, der går ud over trappen, hvilket er grunden til mit spørgsmål: Er det muligt at bygge en væg i vinkel, som et omvendt L eller som et trappetrin? Måske kræver det tværstivere? Vedhæfter billeder og håber, det bliver klart. Dette for at bygge vinduet ind i værelset uden at påvirke udhænget i trappen. Vinduet stikker ud ca. 40 cm fra trappegelænderet.
Dårlige billeder, men måske forstår nogen, hvad jeg spørger om. Kan intet, men konstruktiv kritik værdsættes.
Alt går! Jeg ville dog nok overveje, om det er muligt at lægge vinklen i væggen over trappen lidt lavere. Måske så det bliver i højde som en lille siddebænk ved/samme med vinduet i stedet for nu i højde med gelænderet/vindueskarmen. Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvor meget højde du har i trappen. Måske også overveje, om en dør med lidt glas eller et overlys kan slippe lidt lys igennem. Det kan føles ret mørkt, hvis man bygger et vindue ind…
Hej! Tak for svaret. Der er et vindue lidt længere nede i trappen, og tanken er, at der skal være en slags vindue eller overvindue i væggen/døren.
Mener du, at den første del af væggen bliver lavere, og at det stadig er 90 grader i vinkel eller en skrå væg? Der er lidt plads i trappen, men ikke så meget. Er det bedre at tænke sådan her, bortset fra proportionerne:
Ja præcis sådan. Tror vinklet ser mest naturligt ud fra trappen, men lige bedre inde i rummet… Tror det bliver bedre mest for at vinduet ikke skal føles så indklemt/indbygget..
Næste overvejelse er, hvordan man kan arbejde med det eksisterende trappegelænder, som delvist skal bevares. Men måske kan man kun beholde den del, der går lige ind, så det bliver symmetrisk fra trappeåbningen i det store hele:
Jeg synes din første løsning med ”vinklen” på væggen i højde med trapperækværket. Det kan blinken være en god TV-bænk eller andet.
Hvis du skal sænke, bør du først teste, så man ikke slår hovedet i den udbyggede del i trappehuset, samt at man kan få ting, f.eks. en seng, op og ned ad trappen. Ellers bliver det nok en temmelig dårlig løsning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.