Jeg har planer om at bygge et udendørs træningscenter, men har brug for jeres hjælp.
Tanken er, at konstruktionen skal kunne holde til rebklatring, svingøvelser med romerske ringe, chins, dips osv. Min tanke er at bruge 95x95 A-klassificeret trykimprægneret træ. Den højeste del over jorden bør være omkring 3,5 meter for reb og ringe.
Her er mine overvejelser.
Bør man støbe stolpen ned i betonen, eller bør man bruge en stolpesko eller andet, så selve stolpen er over jorden i stedet? (A-klassificeret skal kunne tåle kontakt med jorden og fugt, hvad jeg har forstået)
Holder 95x95 stolper i den højde, eller kan man øge stabiliteten ved at sætte stolpen sammen med andet imprægneret træ?
Delen, hvor jeg har tænkt mig at hænge reb og romerske ringe, skal have et galvaniseret rør, der går horisontalt. Jeg så, at man kunne bore et hul i stolpen, så røret går lige igennem. På den anden side brugte man gevindflanger, der blev skruet fast på stolpen bagefter. Eventuelt kan man bore huller i stolpen og røret og bruge bolt og møtrik til at holde den på plads. Hvad anbefaler I der?
Generelt undrer jeg mig over, om min konstruktion vil være stabil nok. Jeg vedlægger en simpel tegning samt et billede af, hvordan en person satte stolpen sammen med andet træ. Han forklarer, at stolpen i midten har han støbt direkte ned, mens de andre 2 er fastgjort med stolpen over jorden med plade og skruer. På tegningen er alle linjer, der går vertikalt, træstolper, de horisontale er galvaniserede rør. Har I tips til, hvordan jeg kan gøre dette stabilt, tager jeg gerne imod alle forslag.
Vedlægger 2 billeder af byggerier, som ligger til grund for mit projekt.
Har ikke noget godt svar på om 95x95 vil holde. Vores "legeplads" er bygget af 195x45 trykbehandlet. 4,5m til toppen. Der er lidt svaj, når vennen på +100kg laver muscle ups i ringene. Gulvet består af 145x45 "trall" med 45mm staldmåtte på. Reglerne under ligger på cc 45cm med plinte hvor riggen er og mange havefliser under resten. Vi har brugt det i 3 år. Meget tilfredse! Havde jeg bygget i dag, ville jeg nok overveje en betonplade som base i stedet. Prisforskel er ikke så stor, har det vist sig.
[billede]
Har inget godt svar på om 95x95 vil holde. Vores "legeplads" er bygget af 195x45 trykimprægneret. 4.5m til toppen. Der er bestemt lidt svaj, når vennen på +100kg laver muscle ups i ringene. Gulvet består 145x45 "terrassebrædder" med 45mm staldmåtte ovenpå. Reglerne under er placeret med cc 45cm med sokler, hvor riggen er, og mange havefliser under resten. Vi har brugt det i 3 år. Meget tilfredse! Havde jeg bygget i dag, ville jeg nok have overvejet en betonplade som base i stedet. Prisforskellen er ikke så stor, har det vist sig.
Tak så meget for billedet samt at du deler med dig.
Det ser jo godt ud og det må være en ren fornøjelse at kunne gå ud og træne et stenkast fra huset.
Brugte I sokler med stolpesko til stolperne, eller støbte I stolperne ned?
Plinter med stolpesko. Men riggen er fastgjort i dem sammen med rammen til trallen. Skruet med dobbelte gennemgående bolte.
Det er virkelig skønt at kunne gå ud og tage en træning sammen, når man kommer hjem fra arbejdet. Hele familien plejer at være med og hænge ud da.
Jeg har planer om at bygge et udendørs gym, men har brug for jeres hjælp.
Tanken er, at konstruktionen skal kunne holde til rebklatring, svingøvelser med romerske ringe, chins, dips osv.
Min tanke er at bruge 95x95 A-klassificeret trykimprægneret træ. Den højeste del over jorden bør ligge omkring 3,5 meter for reb og ringe.
Her kommer mine overvejelser.
Bør man støbe stolpen ned i betonen eller bør man bruge en stolpesko eller andet, så selve stolpen er over jorden i stedet? (A-klassificeret skal kunne klare kontakt med jorden og fugt, hvad jeg har forstået)
Holder 95x95 stolper i den højde, eller kan man øge stabiliteten ved at sætte stolpen sammen med andet imprægneret træ.
Delen, hvor jeg tænkte at hænge reb og romerske ringe, skal have et galvaniseret rør, der går horisontalt. Jeg så, at man kunne bore et hul i stolpen, så røret går lige igennem. På den anden side bruger man gevindflanger, som skrues fast på stolpen. Eventuelt borer man hul i stolpen og røret og bruger bolt og møtrik for at holde det på plads. Hvad anbefaler I der?
Generelt undrer jeg mig over, om min konstruktion vil være stabil nok. Jeg vedhæfter en enkel tegning samt billede på, hvordan en person satte stolpen sammen med andet træ. Han forklarer, at stolpen, som er i midten, har han støbt direkte ned, mens de andre 2 er fastgjort med stolpen over jorden med plade og skruer.
På tegningen er alle linjer, der går vertikalt, stolper i træ, de horisontale er galvaniserede rør.
Har I tips til, hvordan jeg kan gøre dette stabilt, tager jeg gerne imod alle forslag.
Vedhæfter 2 billeder af konstruktioner, der ligger til grund for mit projekt.
Tak på forhånd.
[billede] [billede] [billede] [billede]
Det bliver meget mere stabilt, hvis du har nogle diagonal forstærkninger i stilladset.
Plinter med stolpesko. Men riggen er fastgjort til dem sammen med rammen til trallen. Skruet med dobbelte gennemgående bolte.
Det er rigtig dejligt at kunne gå ud og tage en træning sammen, når man kommer hjem fra arbejde. Hele familien plejer at være med og hygge sig.
Jeg er nybegynder, når det kommer til at bygge, så hvis du har et billede af, hvad du mener, ville det være guld værd. Virkelig taknemmelig for, at I alle er så hjælpsomme. Jeg har fået den ældste datter til at begynde at træne. Nu er det konen og den mindste, der skal med til gym.
Plinter med stolpesko. Men riggen er fastgjort i dem sammen med rammen til trallen. Skruet med dobbelte gennemgående bolte.
Det er virkelig dejligt at kunne gå ud og tage en træningssession sammen, når man kommer hjem fra arbejdet. Hele familien plejer at deltage og hænge ud der.