Vi har en lade som er ca. 7x14 meter indvendigt, ca. 7 meter op til kip. Den er helt tom, så at sige. Nu vil vi gerne bygge et rum på den ene side. Vi vil bygge en væg og derefter et loft. Vi undrer os over, hvilken tykkelse væg og loft vi skal tage? Der er muret ca. 2,10 meter og derefter regnet op resten med bjælker ovenpå. Loftet til rummet eller gulvet til øverste plan kommer til at hvile på 3 murede vægge, som er ca. 30 cm tykke, og en væg, som vi selv regner op. Vi vil i øjeblikket ikke have specielt tunge ting på øverste plan, men vi vil gerne dimensionere rigtigt fra starten, hvis man i fremtiden gerne vil bruge øverste plan til et gæsteværelse eller noget lignende. Jeg tænker altså på en almindelig belastning. Ingen tunge maskiner eller sådan. Men det skal kunne klare en almindelig etageplan, så at sige. Jeg kiggede lidt med Svenskt Træ og er kommet frem til at regne op væg og loft/gulv med 145x45 reglar med cc 60 cm. Eller er dette overkill. Jeg sender med lidt billeder. I øjeblikket er det et lille hjørnerum, som vi vil fjerne. Men på samme måde tænkte vi at bygge bare over hele bredden af laden.
Som gulvbjælker klarer 45x145 kun en spændvidde på lidt over 2 m, derefter bliver svigten for stor. Hvor stort rum havde I tænkt jer?
havde tænkt at bruge 3,6 meter længder. Det er ret præcist 3,60 hvis tag/gulvbjælken ligger på hele muren og på regslet væggen. Så bliver rummet ca 3,15 indvendigt.
Så bliver spændvidden 3,15 m. Du bør bruge 45x220 C 24 regler for helt at undgå svigt. Du kan bruge tyndere træ i kombination med skrue-limet spånplade, men det er mere arbejde og sikkert ikke billigere. Du har jo masser af plads på højden...
Rummet skal isoleres. Men det virker nok at isolere 95 væggen. Måske går jeg op et trin til 120. Det kommer til at blive et lille værksted, så det behøver ikke være så godt isoleret som et almindeligt hus. Bare stabiliteten er god, så er jeg tilfreds. Tænker mest på fremtiden. Det skal være stabilt nok til at indrette en øvre etage, hvis man nu vil det en skøn dag.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.