Har en plan om at bygge en pergola på en del af terrassen i og med at terrassegulvet skiftes ud nu i foråret.
Tanken er, at det skal se ud omtrent sådan her:
3D-illustration af en terrasse med møbler, hegn og en delvist åben pergola på siden af huset med rødt tag. Tegning af en pergola på en terrasse med havemøbler, planter og et skrånende tag. Pergolaen er delvist dækket af voksende planter.

Så den ene side havde jeg tænkt mig at fastgøre i facadevæggen eller uden på udhænget af det valmede tag. Er der noget specielt, jeg skal tænke på, når jeg gør dette?
Her er et dårligt billede, der viser det valmede tag og pladsen, hvor pergolaen skal fastgøres.
Udsigt gennem en terrassedør til et udendørs terrasseområde med trægulv og en plantepotte, hvor en pergola er planlagt at blive bygget.

Er også lidt inde på, om jeg kan undgå stolpen, der havner midt på terrassen ved at have en længere overligger. Men dette gør det måske bare mere kompliceret og kræver større dimension på træet?

3D-model af en pergola på en terrasse, med møbler under, placering ved et valmtag og planlagt støtte mod husets facade.

J joasag sagde:
Har en plan om at bygge en pergola på en del af terrassen i og med at terrassebrædderne udskiftes nu til foråret.
Tanken er, at den skal se ud omtrent sådan her:
[billede][billede]

Så en side tænkte jeg at fastgøre på facaden eller udenpå udhænget af det valmede tag. Er der noget specielt jeg skal tænke på, når jeg gør dette?
Her er en dårlig billede, der viser det valmede tag og rummet, hvor pergolaen skal fastgøres.
[billede]

Jeg er også lidt inde på, om jeg kan undgå stolpen, der ender midt på terrassen ved at have en længere overligger. Men dette måske bare gør det mere kompliceret og kræver større dimension af træ?

[billede]
Det du skal tænke på er, hvad der ligger bag dækbrædderne ved din tagfod. Du vil jo fastgøre konstruktionen i en regel helst.

Eftersom det er en pergola, og ikke et tag, så tror jeg, at du kan komme afsted med ret spinkle dimensioner rent konstruktionsmæssigt, selvom du undgår midterstolpen. Ser ud til at være ca. 3 m mellem facade og yderkant, så en 145 - 195 x 45 rækker ret langt der, måske endda 120x45, særligt hvis det ikke er noget problem med nogle mm nedbøjning.

I en anden tråd diskuteres det dog lidt omkring æstetik og hvad tiden kan gøre hvad angår at vride og vende på almindeligt reglertræ, hvilket kan være værd at læse:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-dimensionering.373379/

• Synes
fribygg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det du skal tænke på er, hvad der ligger bag ved dækbrædderne ved din tagfod. Du vil jo gerne fæstne konstruktionen i en regel helst.

Eftersom det er en pergola, og ikke et tag, så tror jeg, at du kan komme udenom med ret svage dimensioner rent konstruktionsmæssigt, selvom du springer midterstolpen over. Ser ud til at være ca 3m mellem facade og yderkant, så en 145 - 195 x 45 rækker ret langt da, måske endda 120x45, særlig hvis der ikke er nogle problemer med nogle mm nedbøjning.

I en anden tråd diskuteres der dog lidt omkring æstetik, og hvad tiden kan gøre hvad angår at vride og vende på almindeligt regeltømmer, hvilket kan være værd at læse:
[link]
Tagspærerne går helt ud til dækbrædderne, har byttet dem ud, så jeg ved, hvordan det ser ud bagved.
Men kan ikke beslutte mig om jeg skal fæstne på ydersiden af dækbrædderne eller lade pergolaens overlægger gå ind under udhænget på taget mod væggen. Højden er cirka 240cm fra altandæk til undersiden af udhænget.

Bredden på altanen er dog længere, næsten 5m:
Pergola designet med sofagruppe under, ved siden af en bygning med rødt tegltag og grøn beplantning. Altan på cirka 5 meter bred.

Har også konstruktionstegningerne, der viser spær:
Konstruktionsritning af tag med detaljerede mål og materialer, der viser tagstolene og relaterede byggeelementer.

5 m er for lang oplagslængde, reglen vil hænge ned betydeligt. Så der bliver en stolpe til. Den behøver ikke at blive placeret i midten, men kan placeres der, hvor det bliver godt, ca. 1,5-1m ud fra den ene side som minimum.

T
Marcus0321 Marcus0321 sagde:
5 m er for lang oplægningslængde, reglen vil hænge ned betydeligt. Så der skal en stolpe mere til. Den behøver ikke at blive placeret midt, men kan placeres der, hvor det er bedst, ca. 1,5-1m ud fra den ene side som minimum.
Hvis du læser igen, så ser du, at terrassen er 5 meter, og på billedet er pergolaen omtrent halv bredde, så jeg tror ikke, det er et problem...

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Hvis du læser igen, vil du se, at terrassen er 5 meter, og på billedet er pergolaen omtrent halvdelen af bredden, så jeg tror ikke, det er et problem...
Pergola under rødt tag med træmøbler og grønne planter på terrasse.
Hvis du læser igen, er der to spørgsmål med forskellige størrelser på pergolaen………………….

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Hvis du læser igen, vil du se, at altanen er 5 meter, og på billedet er pergolaen omtrent halvdelen af bredden, så jeg tror ikke, det er et problem...
Hehe, og hvis DU læser en gang til, vil du se, at TS også overvejer at undvære denne stolpe og lade overlæggeren gå hele vejen. :-)

5 m er for lang oplagslængde reglen vil hænge ned betydeligt.
Gør det noget for funktionen? det skygger nok lige godt alligevel og man må jo ikke lægge noget tag på pergolaen så nogen snemængde behøver man ikke tage hensyn til.

• Synes
Joak
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Gør det noget for funktionen? Det skygger nok lige så godt alligevel, og man må jo ikke lægge noget tag på pergolaen, så nogen snemængde skal man ikke tage hensyn til.
Der vil blive ret stor nedbøjning; det er jo ikke kun egenvægten, men også belastninger fra de regler, der er fastgjort i. Så kan man acceptere, at den bøjer ned 10-15 cm på midten efter et år, så kan man køre på.

Der bliver ret stor nedbøjning; det er jo ikke kun egenvægten, men også belastninger fra de regler, der fastgøres i. Så kan man acceptere, at den bøjer ned 10-15 cm på midten efter et års tid, så kan man fortsætte.
Trykt to-tommer-fire vejer vel 2 kg pr. meter, så det kan vel handle om maks hundrede kilo på den der 5 meters regel?

F fribygg sagde:
Tryckt tvåtumfyra vejer vel 2kg per meter, så det kan vel handle om maks hundrede kilo på den der 5 meters regel?
En 45x95 på 5 m vil hænge endnu mere, jeg tænker 145 eller større, hvis man ser proportionerne på billedet.

En 45x95 på 5 m vil hænge ned endnu mere, jeg tænker 145 eller større, hvis man ser proportionerne på billedet.
Ok, maks 150 kg så

En 45x95 på 5 m kommer hænge ned endnu mere, jeg tænker 145 eller større, hvis man ser på proportionerne på billedet.
Ja, en 45x95 havde nok knækket ved fem meters spændvidde. Her kan man teste lidt forskellige spændvidder https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/ 5 meters spændvidde er meget. Det kræver nok en ret kraftig limtræsbjælke til det.

Jeg havde stillet en pæl mere og droppet forlængelsen. Bliver sværere og dyrere.

Dimensionér og byg så der kan lægges et plasttag på pergolaen.
Det regner faktisk her i Sverige, og efter at have taget hynder og andet ind, ønsker du, at der var et tag.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.