4,204 læst ·
7 svar
4k læst
7 svar
Bygge- og installationshøjde for gulvvarme i spredt panel - brug for hjælp
Vi skal bygge udestue på sokler, bjælkelaget på 195mm er lagt i 60cc og der bliver 195mm isolering. Til brug året rundt og med vandbåren gulvvarme med 20mm slange og klinker.
Nogle siger til mig, at det er for lidt isolering, men nu er vi i en situation, hvor det er svært at trække sig tilbage og lave om.
Jeg har 8.5cm at bygge ovenpå bjælkelaget, inden det er i samme højde med gulvet i rummet, vi kommer til at gå ud igennem.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der ikke sporplader til 20mm slange, ellers havde jeg nok tænkt, at det fungerer sammen med dobbeltgips og derefter klinker(?).
Som det ser ud nu, hælder det mod 28x120 lægte eller 28x70 lagt ovenpå bjælkelaget (ikke i), ved ikke rigtig, hvad forskellen bliver med 120 eller 70, om man kan lægge slangen endnu tættere måske.
Spørgsmål til en kyndig: For at klare klinker på mine 60cc, skal jeg vel have 22mm gulvspån og gips ovenpå lægterne, men er det nok med et (1) lag gips, hvis man fuldlimmer og skruer det?
Hvis jeg skal have dobbeltgips, kan jeg så i stedet have 18mm gulvspån?
Det handler selvfølgelig om at få så lav byggehøjde som muligt, men jeg vil absolut ikke have revnede klinkefuger eller lignende problemer.
Nogen der har bygget lignende og kan rådgive ang. byggehøjden?
Nogle siger til mig, at det er for lidt isolering, men nu er vi i en situation, hvor det er svært at trække sig tilbage og lave om.
Jeg har 8.5cm at bygge ovenpå bjælkelaget, inden det er i samme højde med gulvet i rummet, vi kommer til at gå ud igennem.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der ikke sporplader til 20mm slange, ellers havde jeg nok tænkt, at det fungerer sammen med dobbeltgips og derefter klinker(?).
Som det ser ud nu, hælder det mod 28x120 lægte eller 28x70 lagt ovenpå bjælkelaget (ikke i), ved ikke rigtig, hvad forskellen bliver med 120 eller 70, om man kan lægge slangen endnu tættere måske.
Spørgsmål til en kyndig: For at klare klinker på mine 60cc, skal jeg vel have 22mm gulvspån og gips ovenpå lægterne, men er det nok med et (1) lag gips, hvis man fuldlimmer og skruer det?
Hvis jeg skal have dobbeltgips, kan jeg så i stedet have 18mm gulvspån?
Det handler selvfølgelig om at få så lav byggehøjde som muligt, men jeg vil absolut ikke have revnede klinkefuger eller lignende problemer.
Nogen der har bygget lignende og kan rådgive ang. byggehøjden?
300cc skulle du have haft for klinker...kan du forstærke bjælkelaget?
Angående isoleringen, så afhænger det også af, hvordan resten af rummet er isoleret, hvis gulvvarmen skal kunne opvarme rummet.
Ved nybyggeri anbefaler man 300mm bare til sammenligning.
Ellers så bruger du gulvspån 22mm, gulvnet, flydespartler med fiberarmeret spartel 40mm +-. Så har du 13mm til klinker dernæst.
Støb gulvvarmen ind, men jeg ville nok have valgt en tyndere slange end 20mm. Det kan blive lidt tyndt med spartel ovenpå slangen.
Angående isoleringen, så afhænger det også af, hvordan resten af rummet er isoleret, hvis gulvvarmen skal kunne opvarme rummet.
Ellers så bruger du gulvspån 22mm, gulvnet, flydespartler med fiberarmeret spartel 40mm +-. Så har du 13mm til klinker dernæst.
Støb gulvvarmen ind, men jeg ville nok have valgt en tyndere slange end 20mm. Det kan blive lidt tyndt med spartel ovenpå slangen.
Senest redigeret:
Det kunne lade sig gøre at indsætte flere regler for at få 300cc, burde ikke være et problem.mattias1jonsson sagde:
300cc skulle du haft for klinker...kan du forstærke op bjælkelaget?
Angående isoleringen så afhænger det af hvordan resten af rummet er isoleret også om gulvvarmen kommer til at klare at opvarme rummet.
Ellers så kører du gulvspån 22mm, gulvnet, flydespartler med fiberarmeret spartel 40mm +-. Så har du 13mm til klinker derefter.
Støb ind gulvvarmen, havde nok dog valgt en tyndere slange da end 20mm. Kan blive lidt tyndt med spartel ovenover slangen.
40mm spartel på 30kvm lyder meget kostbart, men da mente du at jeg skulle støbe slangen ind i det?
Kan man fastgøre cellplast under trossbottenskivorna for at få en smule mere isolering nedefra?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Skal du have klinker og gulvvarme, så er det bedre med 16 mm gulvvarme og CC 200 på slangerne. Med 20 mm gulvvarme og CC 300 vil du få et gulv, der er varmt og koldt afhængigt af, hvor du sætter fødderne.G gluecifer sagde:Vi skal bygge udestue på sokler, bjælkelaget på 195mm er lagt i 60cc og der bliver 195mm isolering. Til helårsbrug og vandbåren gulvvarme med 20mm slange, og klinker.
Nogle siger til mig, at det er for lidt isolering, men nu er vi i situationen, hvor det er svært at gå tilbage og gøre om.
Som det er nu, hælder det mod 28x120 forskalling eller 28x70 lagt ovenpå bjælkelaget (ikke i), ved ikke rigtig, hvad forskellen bliver med 120 eller 70, om man kan lægge slangen endnu tættere muligvis.
Spørgsmål til en kyndig: For at klare klinker på mine 60cc, skal jeg vel have 22mm gulvspånplade og gips ovenpå forskallingen, men er det nok med et (1) lag gips, hvis man fuldlimer og skruer det?
Hvis jeg skal have dobbeltgips, kan jeg i stedet have 18mm gulvspånplade?
Det handler jo naturligvis om at få så lav en bygningshøjde som muligt, men jeg vil absolut ikke have sprukne klinkefuger eller lignende problemer.
Nogen der har bygget lignende og kan rådgive ang. bygningshøjden?
Hvis bjælkelaget har den rigtige bæreevne, er der ingen problemer med CC 600 på gulvbjælker. Spring over gulvgips og flydespartel i stedet, mere stabil og jævn varme.
Ja, du støber slangen ind.G gluecifer sagde:
Jeg tænkte mest, hvis du ikke får cc300 til at passe, kunne du bruge flydespartel for at gøre det mere stift.
Enten fortsætter du med cc600, bruger gulvspånplade og flydespartel. Eller cc300 gulvspånplade og gulvgips. Eller det jeg ville anbefale og vælge, cc300 gulvspånplade og flydespartel.
Afhængig af konstruktionen af loft og vægge, er 195mm isolering okay. Men ja, du kan isolere mere nedenunder.
Klik her for at svare